4ستاره طلایی در درمان افسردگی!

اختلالات اعصاب و روان

پیشگیری و مدیریت افسردگی نسبت به درمان افسردگی یک اولویت بهداشت عمومی جهانی است زیرا شیوع زیاد و طولانی مدت آن بار اقتصادی، شخصی و مراقبت های بهداشتی قابل توجهی را ایجاد می کند. از سال 1990، اختلالات افسردگی عمده دومین عامل مهم در بار بیماری های جهانی بوده است. اختلالات افسردگی شامل اختلال افسردگی عمده، دیس تایمی و اختلال دوقطبی است که هرکدام باعث اختلال قابل توجهی در توانایی عملکرد در زندگی روزمره می شوند.

این بیماری‌های شدید که با افزایش خطر خودکشی همراه هستند، باید از علائم جزئی هنجاری و گذرا افسردگی متمایز شوند. علائم افسردگی عمده عبارتند از خلق و خوی ضعیف، از دست دادن علاقه یا لذت، احساس گناه یا کم ارزش بودن، اختلال در خواب یا اشتها، احساس خستگی، تمرکز ضعیف و افکار خودکشی.

اختلالات افسردگی پیچیده هستند و علت واحدی ندارند. جنسیت ، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، حمایت اجتماعی، استرس، مصرف الکل و مواد مخدر، عوامل ژنتیکی و اپی ژنتیکی، التهاب، بیماری های پزشکی، اختلال عملکرد اندوتلیال و رژیم غذایی همگی در افزایش خطر نقش دارند.

رژیم غذایی یک عامل خطر قابل تغییر برای افسردگی است. بنابراین، بهبود رژیم غذایی ممکن است بار اختلالات افسردگی را کاهش دهد.

درمان افسردگی
درمان افسردگی

ويتامين ب بخور!

كمبود ويتامين ب شامل ب 6، فولات و ب12 به صورت طولاني مدت مي تواند افسردگی ايجاد كند. بنابراين اگر دچار كمبود اين ويتامين ها هستيد از مكمل های لازم استفاده كرده اما اگر كمبود نداريد يك رژيم غذايي متعادل و متنوع شامل سبزيجات برگ سبز، تخم مرغ و منابع پروتئين حيوانی به مقدار كافی برای تامين اين گروه از مواد مغذی كافی است.

درمان افسردگی
درمان افسردگی

ويتامين دی خونتو چک كن!

كمبود ويتامين دی باعث افسردگی می شود. گیرنده های ویتامین D واقع در مغز زمانی که ویتامین D ناکافی است، کمتر تحریک می شوند و این ممکن است منجر به علائم افسردگی شود. اگر افسرده هستيد و يا در معرض نورآفتاب نيستيد سطح ويتامين دی خود را چك كنيد تا در صورت لازم مكمل درمانی شويد.

درمان افسردگی
درمان افسردگی

شايد منيزيم خونت كم شده!

كمبود منيزيم باعث ايجاد افسردگی، تغییرات عصبی غدد درون ریز، اختلالات خواب و افزایش التهاب می شود. رژيم غذايي سرشار از سبزيجات برگ سبز، آجيل مي تواند از ايجاد كمبود جلوگيري كند. در شرايطي مانند اسهال، ديابت، مصرف آنتي اسيدها ممكن است كمبود اين ماده مغذي ايجاد شود.

درمان افسردگی
درمان افسردگی

منابع غذایی روی مفيده!

كمبود شديد روی باعث اختلالات عصبی و علائم مشترک اختلالات افسردگی، از جمله اختلال عملکرد سیستم ایمنی، تحریک پذیری، تغییرات خلقی و اختلالات شناختی می شود. يك رژيم غذايی سرشار از منابع پروتئينی حيوانی و گياهی می تواند از كمبود جلوگيری كند.

به طور كلي، شواهد از مصرف مکمل‌های غذایی برای پیشگیری از اختلالات افسردگی پشتیبانی نمی‌کنند، اما نشان می‌دهند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای و سایر الگوهای غذایی سالم ممکن است در پیشگیری از بیماری‌های افسردگی و به طور بالقوه در مدیریت افسردگی کمک کنند.

این الگوهای غذایی بر غذاهای دریایی، روغن زیتون، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، منابع پروتئین بدون چربی، غلات کامل و روغن‌های گیاهی تاکید می‌کنند و غذاهای کم‌مغذی و پرانرژی سرشار از قندهای افزوده و چربی‌های اشباع شده، از جمله نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر را محدود می‌کنند.

الگوهای غذایی سالم شامل مقادیر کافی اسیدهای چرب ضروری امگا3، ویتامین ب 12، منیزیم و روی است که برای عملکرد طبیعی فیزیولوژیکی لازم است و از آنجایی که دریافت کمتر از حد مطلوب این مواد مغذی با افزایش خطر افسردگی مرتبط است، کمبودها باید درمان شوند.

جمعیت های خاص ممکن است نسبت به کمبود مواد مغذی آسیب پذیرتر باشند و ممکن است نیاز به مکمل داشته باشند (به عنوان مثال، کمبود ویتامین ب 12 در بین گیاهخواران یا وگان ها و افراد مسن). اتخاذ یک الگوی تغذیه سالم که با توصیه های غذایی مبتنی بر غذا و نیازهای مواد مغذی مطابقت داشته باشد، برای پیشگیری، کند کردن پیشرفت، یا مدیریت علائم افسردگی و همچنین ارتقای سلامت روانی بهینه مهم است.

دکترفود،دکترتغذیه شما

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست