چه غذاهایی به پیشگیری از سرطان سینه کمک می کند؟

سرطان

عوامل زیادی بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر می‌گذارند، از جمله سبک زندگی، ژنتیک، موادغذایی و همچنین مواد شیمیایی مانند پارابن ها و آفت کش ها می توانند منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان شوند.

سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان است، به طوری که از هر 8 زن در ایالات متحده یک نفر به سرطان سینه مبتلا می شود. سرطان سینه در مردان نیز رخ می دهد، اگرچه سرطان سینه مردان کمتر از 1 درصد از کل موارد سرطان سینه را تشکیل می دهد.

آسیب DNA و جهش های ژنتیکی ممکن است باعث سرطان سینه شود. به ارث بردن ژن های خاصی مانند BRCA1 و BRCA2 نیز می تواند خطر ابتلا به چاقی و سرطان سینه را افزایش دهد

سبک زندگی نیز نقش مهمی دارد. تحقیقات نشان می دهند  سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض استروژن، نوشیدن زیاد الکل، و الگوهای غذایی خاص – از جمله رژیم های غذایی غربی سرشار از غذاهای فرآوری شده – را با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط می کند

رژیم غذایی برای سرطان سینه

غذاهای ضد سرطان که ممکن است خطر سرطان سینه را کاهش دهند:

  1. سبزیجات برگ سبز

تعدادی از سبزیجات سبز برگ هستند که ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشند:

کلم پیچ

آرگولا( سبزی شاهی)

اسفناج

سبزی خردل

چغندر

مطالب مرتبط ----> تغذیه در افراد مبتلا به سرطان

سبزیجات دارای برگ سبز حاوی آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی از جمله بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین هستند. سطوح بالای خون این آنتی اکسیدان ها با کاهش خطر سرطان سینه مرتبط است

  1.  انواع کلم ها

سبزیجات چلیپایی، از جمله گل کلم، کلم، و کلم بروکلی، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کنند. این سبزیجات حاوی ترکیبات ایزوتیوسیانات هستند که پتانسیل ضد سرطانی قابل توجهی دارند .

  1. سبزیجات آلیوم

سیر، پیاز و تره فرنگی همگی از سبزیجات آلیوم هستند. این سبزیجات دارای مجموعه ای از مواد مغذی، از جمله ترکیبات ارگانوسولفور، آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی و ویتامین C هستند که دارای خواص ضد سرطانی قوی می باشند.

  1. میوه های خانواده مرکبات

مرکبات عبارتند از:

پرتقال ها، گریپ فروت، لیمو ، لیموترش ، نارنگی ها

مرکبات و پوست آنها مملو از ترکیباتی است از جمله  فولات ، ویتامین سی، کاروتنوئیدها مانند بتا کریپتوکسانتین و بتا کاروتن ، آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی مانند کورستین، هسپرتین و نارینژنین می باشد که ممکن است از سرطان سینه محافظت کند

  1. توت ها

مصرف منظم توت ها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان سینه کمک کند.آنتی اکسیدان های موجود در انواع توت ها، از جمله فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها، در برابر آسیب سلولی و همچنین رشد و گسترش سلول های سرطانی محافظت می کنند.این مواد مغذی دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد التهابی هستند.

نکات کاربردی تغذیه ای برای بیماران مبتلا به سرطان پستان

  1. هلو، سیب، گلابی و انگور

نشان داده شده است که میوه ها  به ویژه هلو، سیب، گلابی و انگور می توانند از سرطان سینه پیشگیری کنند.

در مطالعه بزرگ سال 2013 که در بالا ذکر شد، زنانی که حداقل 2 وعده هلو در هفته مصرف می کردند تا 41 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان گیرنده استروژن را داشتند.

  1. ماهی چرب

ماهی های چرب، از جمله سالمون، ساردین و ماهی خال مخالی به دلیل فواید سلامت چشمگیرشان شناخته شده اند. چربی های امگا 3، سلنیوم و آنتی اکسیدان هایی مانند آستاگزانتین ممکن است اثرات محافظتی در برابر سرطان داشته باشند.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که خوردن ماهی‌های چرب به طور خاص خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد

  1. غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده مانند ماست، کیمچی، میسو و کلم ترش حاوی پروبیوتیک ها و سایر مواد مغذی هستند که ممکن است از سرطان سینه محافظت کنند

در مطالعه ای نشان داده شد که مصرف محصولات لبنی، از جمله محصولات لبنی تخمیری مانند ماست و کفیر منجر به  کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در جمعیت های غربی و آسیایی می شود.

  1. لوبیا ها

انواع لوبیا ها (چیتی، قرمز و چم بلبلی و …)سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. به طور خاص، محتوای بالای فیبر آنها ممکن است از سرطان سینه محافظت کند.

  1. گیاهان و ادویه ها

ترکیبات گیاهی و ادویه ها  حاوی ویتامین ها، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان های پلی فنل هستند که ممکن است به محافظت در برابر سرطان سینه کمک کنند.

گنجاندن گیاهانی همچون  پونه کوهی، زردچوبه، آویشن، مخلوط ادویه کاری و زنجبیل در رژیم غذایی می تواند در جلوگیری و  کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه نقش داشته باشند.

  1. غلات کامل

غلات کامل مانند گندم، برنج قهوه ای، جو، کینوا و چاودار سرشار از انواع مواد مغذی مهم از جمله فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند .

علاوه بر این، آنها همچنین ممکن است دارای خواص قدرتمند مبارزه با سرطان باشند.

در واقع یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که مصرف حداقل هفت وعده غلات کامل در هفته با کاهش قابل توجهی در خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان مرتبط است.

تغذیه و سرطان سینه

  1. گردو

گردو فواید بسیار زیادی دارد و منبع عالی چربی های سالم برای قلب از جمله اسید آلفا لینولنیک است .افزودن گردو و انواع دیگر آجیل به رژیم غذایی شما حتی می تواند به محافظت در برابر سرطان سینه کمک کند و رشد سلول های سرطانی را مسدود کند.

مطالب مرتبط -----> نقش تغذیه در درمان سرطان

غذاها و نوشیدنی هایی که باید از خوردن آن ها  اجتناب کرد:

در حالی که برخی از غذاها ممکن است از سرطان سینه محافظت کنند، برخی دیگر ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهند.

  1. الکل
  2. فست فود
  3. غذاهای سرخ شده

در مطالعه‌ای بر روی 620 زن ایرانی زیر 50 سال، مصرف غذای سرخ‌شده بزرگ‌ترین عامل خطر برای ابتلا به سرطان سینه بود.

  1. گوشت های فرآوری شده: مانند بیکن و سوسیس
  2. شکر افزوده شده: رژیم غذایی سرشار از قند افزوده با افزایش التهاب و بیان آنزیم های خاص مرتبط با رشد و گسترش سرطان، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.
  3. کربوهیدرات های تصفیه شده: رژیم های غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده، از جمله رژیم معمولی غربی، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. سعی کنید کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید و کیک و بیسکویت را با محصولات غلات کامل و سبزیجات غنی از مواد مغذی جایگزین کنید.

تغذیه برای بیماران مبتلا به سرطان سینه

سویا و سرطان سینه

در مورد نقش سویا در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه تحقیقات مختلفی وجود دارد. بسیاری از مردم می پرسند  که آیا محصولات سویا  مانند توفو، شیر سویا می توانند بر خطر ابتلا به سرطان سینه تأثیر بگذارند.

بیشتر بدانیم -----> علائم سرطان

مصرف مقادیر بالای ایزوفلاون ها، ترکیبی که در سویا یافت می شود، به دلیل اثرات شبه استروژنی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. اما مطالعات انسانی نشان می دهد که ممکن است در برابر سرطان سینه نقش محافظت کننده داشته باشد.

به طور کلی، عوامل مختلفی وجود دارد که  می تواند در ابتلا به سرطان نقش داشته باشد.  اما مطمئناً رژیم غذایی سرطان سینه یکی از عوامل مهم و موثر در پیشگیری و درمان سرطان می باشد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست