برای جلوگیری از سردرد های میگرنی چی نخوریم؟

اختلالات اعصاب و روان

اولین قدم در مدیریت تغذیه سردردهای ناشی از میگرن، خوردن یک رژیم غذایی متعادل است. خوردن سه وعده غذایی در روز همراه با یک میان وعده در شب یا 6 وعده غذایی کوچک در طول روز بسیار مهم است. شما باید در هر وعده غذایی / میان وعده از یک منبع پروتئینی خوب (مانند شیر، گوشت، ماهی) استفاده کنید و از خوردن غذاهای قندی و شیرینیجات به تنهایی خودداری کنید، به خصوص زمانی که بیش از حد گرسنه هستید. این اقدامات به جلوگیری از “سردرد های ناشی از گرسنگی” کمک می کند.

حساسیت های غذایی:

افراد مبتلا به بیماری سردرد از نظر حساسیت به غذاهای خاص متفاوت هستند. واکنش‌ها به غذاها ممکن است بین نیم ساعت تا 72 ساعت طول بکشد تا مشخص شود و علائم بروز کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که یک دفترچه یادداشت غذایی داشته باشید که ستون‌هایی برای زمان، غذا(های) خورده شده و مقدار آن و علائم سردرد در آن درج شود. شما باید با یک رژیم غذایی محافظه کارانه شروع کنید (به طور کلی، رژیمی که شامل هیچ یک از مواد غذایی در لیست های زیر نمی شود). می توانید هر سه روز یک غذای جدید اضافه کنید و هر گونه الگوی/تغییر در علائم میگرن را مشاهده کنید و یادداشت کنید. انجام این کار می تواند بسیار مفید باشد و ارزش انجام دادنش را دارد.

مطالب مرتبط ----> رهایی از سردرد های میگرنی با رژیم غذایی میگرن

لطفا توجه داشته باشید که محرک های میگرن می توانند اثر افزایشی داشته باشند. به عنوان مثال، همان طور که برای بسیاری از افراد خستگی بیش از حد یک محرک میگرن است، حذف یک وعده غذایی نیز محرک میگرن است. اگر به اندازه کافی نخوابیده اید، صبح را با عجله بگذرانید و صبحانه را حذف کنید، احتمال ابتلا به میگرن بسیار بیشتر خواهد بود (و سردرد میگرنی بسیار بیشتر از زمانی که صبح زودتر بیدار شدید) به دلیل اینکه عدم مصرف صبحانه میتواند بیشتر از کم خوابی روی سردرد های میگرنی شما تاثیر گذار باشد. هم چنین بسیاری از زنان مبتلا به بیماری های میگرنی در زمان قبل از قاعدگی نسبت به محرک های میگرن بسیار حساس تر هستند. غذاهایی که ممکن است هفته ی بعد از قاعدگی شما را آزار ندهند ممکن است یک هفته قبل از پریود باعث سردرد یا میگرن شوند.

مقصران احتمالی در سردرد های میگرنی

حساسیت غذایی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما دسته‌هایی از غذاها وجود دارند که بیشتر از بقیه محرک‌های میگرن هستند. آنها بر اساس شباهت‌های حساسیت گروه‌بندی می‌شوند (برای مثال، افرادی که شراب قرمز را محرک میگرن می‌دانند، اغلب شکلات را نیز محرک میگرن می‌دانند).

  • کافئین و ترکیبات مشابه

کافئین محرکی است که می تواند اثربخشی بسیاری از داروهای درمان میگرن را تغییر دهد. به همین دلیل، مصرف کافئین باید محدود و ترجیحاً ثابت باشد. لطفاً توجه داشته باشید که ما عدم مصرف کافئین توصیه نمی کنیم. اما نباید بیش از 2 وعده کافئین در روز مصرف شود (مجموعا کمتر از 200 میلی گرم کافئین در روز).. از آنجایی که شکلات (به جز شکلات سفید) حاوی کافئین و سایر مواد شیمیایی است که اثرات کافئین را تقلید می کند، یک وعده (معادل 15 گرم شکلات) به عنوان یک وعده کافئین محسوب می شود.

هم چنین قطع ناگهانی مصرف کافئین می تواند باعث سردردهای ناشی از ترک کافئین شود. برخی دیگر حتی ممکن است نیمه شب با سردرد ناشی از ترک کافئین از خواب بیدار شوند، به دلیل اینکه تمام طول روز سطح کافئین خون کاهش می یابد. البته حساسیت به کافئین در افراد مختلف متفاوت است و برخی از افراد بهتر است به طور کامل از کافئین اجتناب کنند.

  • دما ی مواد غذایی

به دمای مواد غذایی هم باید توجه کنید:

مصرف غذاهای بسیار گرم یا سرد ممکن است در برخی افراد باعث میگرن شود (به عنوان مثال بستنی). ممکن است لازم باشد این غذاها را به آرامی بخورید یا به طور کامل غذاها را هم دمای محیط مصرف کنید.

  • حساسیت به تیرامین

اگر از داروی  MAOI (مهار کنندگان آنزیم مونو آمین اکسیداز) استفاده می‌کنید (مانند Nardil، Parmate)، باید رژیم غذایی کم تیرامین را دنبال کنید

تیرامین محصول جانبی طبیعی تجزیه پروتئین است. محتوای آن در غذا با افزایش مدت نگهداری مواد غذایی به خصوص غذاهای پر پروتئین افزایش می یابد. از آنجایی که این ماده طبیعی است و به غذا اضافه نمی شود، تیرامین در برچسب مواد غذایی ذکر نشده است. افرادی که از داروهای MAOI استفاده می کنند باید از رژیم غذایی دقیق و کم تیرامین پیروی کنند، اما سایر افراد مبتلا به میگرن ممکن است سردرد یا میگرن ناشی از تیرامین را تجربه کنند.

غذاهای سرشار از تیرامین اغلب غذاهایی با پروتئین بالا هستند که به درستی نگهداری نشده اند (هر چه دما گرمتر باشد تیرامین سریعتر جمع می شود.) همه غذاها، به ویژه غذاهای با پروتئین بالا، باید تازه تهیه و مصرف شوند. از مصرف غذاهای مانده یا تخمیری مثل انواع پنیر ها بپرهیزید . بخصوص مواد غذایی که بیش از ۲ یا ۳ روز نگهداری شده اند.

جالب است بدانیم ---> چه غذایی به کاهش استرس کمک می کند؟
  • الکل

برخی افراد با مصرف هر نوع الکل به میگرن مبتلا می شوند. برخی دیگر بیشتر به شراب قرمز (به خصوص چیانتی) واکنش نشان می دهند که به دلیل حساسیت به مواد شیمیایی و نه الکل در شراب قرمز است. افرادی که به شراب قرمز حساس هستند اغلب به شکلات نیز حساس هستند.

در همه موارد، لطفاً با پزشک و/یا متخصص تغذیه خود در مورد مصرف الکل صحبت کنید، زیرا بسیاری از داروها با الکل واکنش نشان می دهند.

در ادامه فهرستی از سایر غذاها و ترکیبات غذایی که افراد نسبت به آن ها حساسیت دارند و سردرد را گزارش کرده اند آورده شده است. این یک لیست جامع نیست. ممکن است نسبت به غذاهایی که در لیست نیستند حساسیت داشته باشید. همچنین ممکن است با هیچ یک یا همه موارد زیر مشکلی نداشته باشید:

  • سولفیت پیاز خام MSG (مونوسدیم گلوتامات)
  • آسپارتام پنیرهای کهنه
  • مرکبات و آب میوه ها (معمولاً ½ فنجان در روز مشکلی ایجاد نمی کند)
  • نیترات و نیتریت اضافه شده به غذا (توجه: نه تیامین مونونیترات اضافه شده به نان – این فقط یک نام شیمیایی ویتامین B1 است)

لطفاً توجه داشته باشید که حساسیت‌ها اغلب به کمیت مربوط می‌شوند و زمانی که با معده خالی مصرف می‌شوند بیشتر مشکل‌ساز می‌شوند – به عنوان مثال، سوپ‌های فرآوری‌شده حاوی مخمر هیدرولیز شده (حاوی مقداری تیرامین) و MSG در انواع غذاها.

محتوای کافئین نوشیدنی های منتخب:

نوع نوشیدنی مقدار کافئین
نوشابه های گازدار 12 اونس(معمولی و بدون قند) 0 تا 50 میلی گرم.
قهوه 6 اونس 100 میلی گرم
یک لیوان 12 اونسی 200 میلی گرم
چای 6 اونس 30-60 میلی گرم
چای و قهوه بدون کافئین 6 اونس ~ 2 میلی گرم
*کافئین با طول دم افزایش می یابد

 

نکته ی اخر :

برخی از افرادی که دچار سردرد میگرنی می‌شوند، ممکن است 4 تا 72 ساعت قبل از شروع واقعی میگرن سیگنال‌های هشداردهنده ظریفی را تجربه کنند. این علائم ممکن است شامل هوس غذایی باشد. در حالی که شکلات ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد میگرن شود، شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد بیمار مبتلا به میگرن ممکن است تا چند روز قبل از شروع میگرن هوس خوردن شکلات را تجربه کند. اگر آنها شکلات را بخورند و میگرن رخ دهد، طبیعی است که فرض کنیم شکلات واقعا باعث سردرد شده است. اما در حقیقت، هم میل به شکلات و هم میگرن ناشی از یک مشکل ریشه ای است و شکلات تقصیری ندارد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست