زیره برای لاغری چه موقع بخوریم؟

کاهش وزن

زیره از محبوبترین ادویه ها در سراسر دنیا محسوب شده و کشورهای چین، هند و مکزیک محل کشت آن هستند. این ادویه فواید فراوانی داشته از جمله افزایش متابولیسم، کمک به کاهش کلسترول خون و کاهش قند خون. بسیاری از افراد از خواص زیره برای لاغری بی اطلاع بوده و تاثیری که این گیاه بر کاهش چربیهای بدن می گذارد را نادیده می گیرند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با کاربرد زیره برای لاغری و روش مصرف زیره برای لاغری آشنا نماییم.

خواص زیره

گیاه جادویی زیره، در سراسر دنیا به اشکال مختلفی همچون ادویه، روغن و دمنوش به مصرف می رسد. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدانها بوده و به مبارزه با رادیکالهای مضر بدن می پردازد. زیره منبع خوبی از آهن است و به داشتن خونی سالم و سطح انرژی بالا کمک فراوانی می کند. همچنین با داشتن خواص ضد التهابی و ضد سرطانی و با افزایش فعالیت آنزیمهای گوارشی، به هضم بهتر کمک می کند.

زیره برای چربی سوزی

گیاه زیره حاوی ماده ای فعال به نام تیموکینون در ترکیبات خود بوده و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد. تیموکینون با هدف قرار دادن رادیکالهای آزاد در بدنتان، به پاکسازی سموم پرداخته و به سلولهای بدنتان کمک می کند تا به انسولین و گلوکز پاسخ داده و قند خون شما را ثابت نگه می دارد.

زیره برای لاغری

در طول زمان و همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش، زیره می تواند تاثیر خوبی بر کاهش چربی و التهاب بدن و رفع علائم نفخ، تورم و خستگی بر بدن بگذارد.
بر اساس مطالعه ی کوچکی از یک منبع معتبر، افزودن زیره و لیموترش به رژیم غذایی به طور موثری کاهش وزن را تسریع می کند.

زیره برای لاغری شکم

برخی از افراد برای لاغری موضعی، از زیره برای لاغری شکم استفاده می کنند. درحالیکه این موضوع تصور نادرستی بوده و محدودیت هایی برای آن وجود دارد. همچنین زمان مصرف زیره برای لاغری نیز در نوع عملکرد آن بی تاثیر نیست. در نهایت، زیره نمیتواند صرفا یک ناحیه از بدن شما مانند شکم را هدف قرار داده تا چربی ها را از بین ببرد. بلکه صرفا موجب کاهش التهابات و از بین بردن رسوب چربی ها شده و ظاهری لاغرتر را به شما می بخشد.

کدام زیره برای لاغری بهتر است؟

گیاه زیره در دو نوع سبز و سیاه وجود داشته که با هم تفاوت ظاهری داشته اما در برخی موارد کاربرد کاملا یکسانی دارند. در ادامه به بررسی دو نوع زیره می پردازیم:

زیره سبز برای لاغری

این گیاه هم به شکل خودرو و هم به شکل پرورشی رشد کرده و دارای ویتامین K، C و مواد معدنی است. از خواص این نوع زیره میتوان به خاصیت ضدالتهابی، خاصیت ضد باکتری و خاصیت ضد سم اشاره نمود. این نوع زیره در زمینه های مختلفی همچون آشپزی، تولید مواد آرایشی و تهیه ی برخی داروهای سنتی استفاده می شود. زیره سبز برای لاغری مناسب بوده و با افزایش متابولیسم بدن به کاهش وزن کمک می کند.

زیره سیاه برای لاغری

گیاه زیره سیاه به نسبت زیره سبزعطر بیشتری داشته و طبع گرمی دارد. این گیاه در مناطق کوهستانی به طور خودرو رشد کرده، بسیار مقوی بوده و به تقویت معده می پردازد. زیره سیاه مقدار زیادی فیبر داشته که بر کاهش وزن موثر است.

خواص زیره برای لاغری

زیره خواص فراوانی برای لاغری داشته که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

۱. کمک به هضم غذا

زیره با تحریک آنزیمهای گوارشی به روند هضم کمک کرده و با این ویژگی به بدن کمک کرده تا کربوهیدراتها و چربیهای دریافتی را به طور موثرتری پردازش کند. هضم بهتر از ذخیره ی چربی اضافی جلوگیری نموده و به روند کاهش وزن کمک می کند.

۲. افزایش متابولیسم

منظور از سرعت متابولیسم، سرعتی است که بدن کالری و چربی را می سوزاند. در نتیجه افزایش سرعت متابولیسم منجر به افزایش سرعت کاهش وزن نیز می شود.

۳. تنظیم سطح قند خون

زیره با تنظیم سطح قند خون مانع از احساس گرسنگی کاذب در فرد شده و جلوی ولع فراوان برای غذا را می گیرد. در نتیجه فرد ریزه خواری نکرده و با احساس سیری، راحتتر وزن کم می کند.

۴. سم زدایی

زیره با داشتن خواص سم زدایی به پاکسازی بدن از مواد مضر پرداخته و علاوه بر بهبود سلامتی، عملکرد متابولیسم را بهتر می نماید.

۵. داشتن فیبر فراوان

دانه های زیره سرشار از فیبر بوده و به همین خاطر به ایجاد احساس سیری، کاهش میل به خوردن میان وعده و کنترل کالری دریافتی کمک می کند.

۶. کاهش چربی و کلسترول

براساس تحقیقات انجام شده، زیره میتواند به طور خاص چربیهای بدن را هدف قرار داده و به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند.

۷. خاصیت ترموژنیک

گیاه زیره دارای خواص ترموژنیک است. یعنی دمای بدن را افزایش داده و در نهایت با افزایش سرعت سوخت و ساز، کالری و چربی هم سریعتر از بین می روند.

بهترین روش مصرف زیره برای لاغری

طعم و بوی گیاه زیره با ذائقه ی ما ایرانیها سازگار بوده بنابراین می توان به روشهای مختلفی از خواص آن بهره مند شد. در ادامه به بررسی بهترین روش مصرف زیره برای لاغری می پردازیم:

مصرف زیره به عنون ادویه

این روش، رایج ترین روش مصرف زیره برای لاغری بوده که در آن از زیره به صورت پودر و به عنوان چاشنی در غذا استفاده می شود. همچنین می توانید پودر زیره را به همراه سالاد یا ماست نیز میل کنید.

دمنوش زیره برای لاغری

نوشیدن آب زیره نیز کمک فراوانی به لاغری می کند. برای آماده سازی دمنوش زیره بایستی ۲ قاشق چایخوری زیره را از شب قبل با ۶ فنجان آب خیسانده، سپس آن را ۵ الی ۱۰ دقیقه دم کرده و پس از خنک شدن میل نمایید.

عرق زیره برای لاغری شکم

از دیگر راههای مصرف زیره برای لاغری استفاده از عرق زیره است. عرق زیره سیاه برای لاغری بسیار موثر بوده و کافی است روزانه یک فنجان از آن را به تنهایی یا عسل میل نمایید. بهترین زمان مصرف عرق زیره برای لاغری نیم ساعت قبل از میل کردن غذاست.

سخن پایانی

گیاه زیره قرنهاست که به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بیماریها و مشکلات فراوانی کاربرد دارد. یکی از این مشکلات اضافه وزن بوده و براساس تحقیقات انجام شده زیره متابولیسم بدن را بالا برده و به کاهش وزن کمک می کند. از سایر خواص این گیاه دارویی می توان به کاهش خطر سرطان، مشکلات قلبی عروقی، التهاب و دیابت نوع ۲ نیز اشاره کرد. البته باید توجه داشت که مصرف زیره به تنهایی برای لاغری معجزه نمی کند و برای کاهش وزن اصولی بایستی در کنار ورزش و رژیم مناسب، این ادویه را بصورت متعادل در برنامه ی غذایی خود بگنجانید.

سوالات متداول

آیا زیره در لاغری و کاهش وزن موثر است؟
بله. زیره به افزایش متابولیسم و چربی سوزی کمک نموده و هضم غذا را بهبود می بخشد. مصرف زیره در کنار ورزش و رژیم غذایی کمک فراوانی به کاهش وزن می کند.
از میان زیره سبز و زیره سیاه کدامیک برای لاغری موثرتر است؟
هر دو نوع زیره در کاهش وزن موثر بوده اما زیره ی سیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی بیشتری بوده و در روند کاهش وزن موثرتر است. زیره سیاه با ایجاد احساس سیری، اشتهای شما را کم کرده و قند خون شما را در وضعیت ثابتی نگه می دارد.
بهترین زمان خوردن زیره برای لاغری چه زمانی است؟
بهترین زمان مصرف زیره برای لاغری، دو بار در روز و با معده ی خالی و بصورت جوشیده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست