ارتباط چاقی و دیابت [چاقی و دیابت در کودکان]

دیابت

ارتباط چاقی و دیابت نوع 2 چیست؟ رابطه چاقی و دیابت در کودکان چگونه است؟ آیا چاقی شکم و دیابت به هم مرتبط هستند؟ دکتر فود درباره دیابت و چاقی کودکان و تاثیر افزایش وزن در ریسک ابتلا به دیابت مطالبی را عنوان میکند. چاقی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. افزایش وزن برای سلامتی مضر و ریسک ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش میدهد. دیابت نوع 2 یکی از بیماری هایی است که در اثر چاقی به وجود می آید. تاثیر چاقی و دیابت نوع 2 بر روی هم غیر قابل اجتناب است. دکتر درباره تاثیر چاقی و دیابت کودکان و بزرگسالان به شما توضیح میدهد.

اگر مبتلا به دیابت هستید و میخواهید وزن خود را کاهش دهید، مقاله رژیم لاغری دیابتی را مطالعه کنید.

ارتباط چاقی و دیابت

آیا چاقی شکم و دیابت به هم مرتبط هستند؟ رابطه چاقی و دیابت چگونه است؟ چاقی یکی از عوامل افزایش ریسک ابتلا به بیماری های مختلف است. دیابت نوع 2 به علت مقاومت سلول های بدن به انسولین رخ میدهد. تاثیر چاقی و دیابت بر روی هم، اجتناب ناپذیر است. چاقی یکی از دلایل ابتلا به دیابت نوع 2 است. افراد چاق بیشتر در معرض بیماری دیابت نوع 2 هستند.

اگر میخواهید درباره رژیم و یخ و آدامس اطلاعات بیشتری بدست آورید و تاثیر آن را بر روی کاهش وزن بدانید، مقاله رژیم یخ و آدامس را مطالعه کنید.

چاقی و دیابت نوع 2 چگونه به هم مرتبط هستند؟

چاقی شکم و دیابت نوع 2 به هم مرتبط هستند. افرادی که دچار چاقی و افزایش وزن زیاد میشوند به دیابت نوع 2 مبتلا میشوند. تجمع چربی ها مخصوصا در ناحیه شکم و پهلو باعث میشود سلول های بدن نسبت به انسولین حساسیت کمتری نشان دهند. چاقی شکم و دیابت تاثیر منفی بر روی سلامت بدن میگذارند. چربی های زیادی که در ناحیه شکم جمع میشوند، ترشح برخی هورمون ها و مواد التهابی را افزایش میدهند که نتیجه آن اختلال در عملکرد انسولین و افزایش مقاومت سلول ها به انسولین است.

چربی های اضافه بدن، تولید مواد التهابی را افزایش میدهند. سیتوکین ها جزء مواد التهابی هستند که به سلول های بدن صدمه میزنند و سلول را به انسولین مقاوم میکنند. افزایش استرس فیزیولوژیک به ارتباط چاقی و دیابت مربوط است. افراد چاق بیشتر به استرس فیزیولوژیک دچار میشوند که یکی از دلایل مقاومت سلول ها به انسولین است. چاقی باعث به هم خوردن تعادل هورمون های بدن میشود. تغییرات هورمونی یکی از عوارض چاقی و انباشت چربی های اضافی در بدن است.

چر بی های اضافه بدن باعث افزایش یا کاهش برخی هورمون ها میشوند که بر روی عملکرد انسولین تاثیر منفی دارد. همچنین حساسیت سلول ها به انسولین را کاهش میدهد و آنها را مقاوم تر میکند. همانطور که می‌بینید تجمع چربی ها تا حد زیادی برای بدن مضر است و عوارضی به همراه دارد.

چاقی و دیابت در کودکان چگونه است؟

چاقی و دیابت کودکان به هم مرتبط هستند. امروزه کودکان به دلیل تغییر سبک زندگی و مصرف فست فود، بیشتر دچار چاقی میشوند. مصرف غذاهای چرب و ناسالم برای کودکان مناسب نیست و باعث افزایش وزن آنها میشود. کم تحرکی کودکان به دلیل زندگی آپارتمانی و یکجا نشینی برای بازی های مجازی یکی دیگر از علل افزایش وزن و چاقی کودکان است. وراثت نقش مهمی در وضعیت سلامتی کودکان دارد. کودکانی که والدینشان چاق هستند، معمولا چاق میشوند و ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها افزایش میابد.

مصرف برخی دارو ها بر روی افزایش وزن کودکان تاثیر گذار است. چاقی و دیابت کودکان عملکرد قسمت های مختلف بدن را با مشکل رو به رو میکند. تجمع چربی در بدن کودکان باعث مقاوم شدن سلول ها به انسولین میشود و اینگونه سطح قند خون افزایش میابد و کودک به دیابت نوع 2 مبتلا میشود. چاقی و دیابت نوع 2 در کودکان امروزه بیشتر است. والدین باید مراقب مشکل چاقی و دیابت کودکان خود باشند. مسئله چاقی و دیابت در کودکان بسیار حائز اهمیت است و بی توجهی به آن بسیار خطرناک است.

چاقی و دیابت

چه میزان اضافه وزن ریسک ابتلا به دیابت را افزایش میدهد؟

اکنون رابطه چاقی و دیابت در کودکان و بزرگسالان را میدانیم. اما چه میزان اضافه وزن باعث ابتلا به دیابت نوع 2 میشود. شاخص توده بدنی یا BMI یک روش برای تشخیص اضافه وزن و کنترل وزن است. نسبت وزن هر فرد به مجذور قد آن معرف BMI است. محدوده 18.50 تا 24.90 معرف وزن نرمال است. BMI در محدوده 25 تا 29.90 نشان دهنده اضافه وزن و BMI بیشتر از آن نشانه چاقی است.

افرادی که شاخص توده بدنی آنها بیشتر از 25 است دچار اضافه وزن یا و چاقی هستند. این افراد در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. برآورد مقدار افزایش وزن در یک محدوده زمانی مشخص نشان میدهد که تا چه حد در خطر ابتلا به دیابت هستید. اگر کودکان BMI بالایی داشته باشند احتمال ابتلا به دیابت در آنها افزایش میابد. خطر دیابت، چنین کودکانی را در بزرگسالی نیز تهدید میکند که باید بسیار مراقب باشید و چکاب بدنی را مرتب انجام دهید و نکات مراقبتی را رعایت کنید.

چگونه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهیم؟

در قسمت های قبل نسبت به تاثیر چاقی و دیابت بر بدن آگاهی پیدا کردید. چاقی علت ایجاد بسیاری از بیماری ها است. عوامل مختلفی باعث ابتلا دیابت نوع 2 میشوند. کنترل این عوامل ریسک بیماری را پایین می آورد. کاهش مصرف غذاهای پرچرب، شیرین و پر کالری یک گام مهم برای جلوگیری از افزایش وزن و پایین آوردن خطر ابتلا به دیابت است. رژیم غذایی سالم شامل مصرف غذاهای کم کالری، کم قند و با فیبر بالا است که به تناسب اندام و سلامت بدن کمک میکند.

افزایش فعالیت بدنی و ورزش برای سلامت و بهبود عملکرد بخش های مختلف بدن مفید است. افرادی که در طول روز مدت زمانی را به ورزش اختصاص میدهند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری هایی از جمله دیابت نوع 2 هستند. کاهش وزن برای افراد چاق و کسانی که اضافه وزن دارند ضروری است. سوزاندن چربی های اضافه بدن ریسک ابتلا به دیابت را بسیار کاهش میدهد. تجمع چربی های اضافه بدن باعث افزایش مقاومت سلول ها به انسولین و اختلال در عملکرد انسولین میشود.

آب را جایگزین نوشیدنی های شیرین کنید و در طول روز آب کافی بنوشید. مصرف نوشیدنی های شیرین و پر کالری را کاهش بدهید. از استعمال دخانیات پرهیز کنید زیرا سلامت بدن را به خطر می اندازند. استرس و اضطراب را کاهش دهید و سعی کنید تمرکز و آرامش خود را حفظ کنید و از تفکرات و مسائل پر استرس دوری کنید. استرس بر روی ترشح هورمون ها و عملکرد سیستم بدن تاثیر میگذارد. کنترل این عوامل تا حد زیادی شما را از دیابت نوع 2 دور میکند.

نتیجه گیری

به عنوان نتیجه گیری درباره مطالب فوق میتوان گفت که چاقی یکی از دلایل ابتلا به دیابت نوع 2 است. تجمع چربی های اضافه در بدن کودکان و بزرگسالان باعث تغییرات هورمونی، مختل شدن عملکرد انسولین و مقاوم شدن سلول ها به انسولین میشود. شما میتوانید از طریق محاسبه شاخص توده بدنی مقدار اضافه وزن و چاقی را بدانید و نسبت به کاهش وزن اقدام کنید. رژیم غذایی سالم، ورزش، نوشیدن آب کافی، ترک سیگار و دوری از استرس، ریسک ابتلا به دیابت را پایین می آورند.

متعادل نگه داشتن وزن بدن اولین گام برای پیشگیری از دیابت نوع 2 است. زیرا افزایش چربی های بدن عوارض زیادی به همراه دارد. یک برنامه غذایی سالم و انجام روزانه حرکات ورزشی تا حد زیادی به تناسب اندام و سلامت بدن کمک میکند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست