از عمل لاپاراسکوپی چه میدانید؟

مشکلات گوارشی

لاپاراسکوپی یک روش تشخیصی جراحی است که برای معاینه اندام‌های داخل شکم استفاده می‌شود و روشی کم خطر که فقط نیاز به ایجاد برش‌های کوچک دارد. در لاپاراسکوپی از ابزاری به نام لاپاروسکوپ برای بررسی اندام‌های شکمی استفاده می‌شود. لاپاروسکوپ یک لوله بلند و باریک است که دارای نور پرتوان و یک دوربین با وضوح بالا در قسمت جلویی می‌باشد. ابزار از طریق برش ایجاد شده در دیواره شکم (معمولا در زیر ناف) وارد می‌شود. همان‌طور که در طول ناحیه حرکت می‌کند، دوربین تصاویر را به یک مانیتور ویدئویی می‌فرستد.

این عمل برای کمک به تشخیص مسائلی مانند کیست، چسبندگی مخصوصا چسبندگی روده، فیبروم و عفونت در دستگاه گوارش کاربرد دارد و به پزشک این اجازه را میدهد تا بدون جراحی باز داخل بدن شما را ببیند و طی این عمل پزشک از بافت های مد نظر از طریق لوله یا لاپاراسکوپ نمونه برداری انجام میدهد و پس از آن نمونه به آزمایشگاه های تخصصی مربوطه فرستاده میشود.

لاپاراسکوپی معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود اما در برخی موارد نیز بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد.

انواع لاپاراسکوپی:

1. تشخیصی:  اگر لاپاراسکوپی فقط به‌منظور مشاهده‌ی اندام‌ها انجام شود، به آن “تشخیصی” می‌گوییم
  2. درمانی:  اگر در هنگام لاپاراسکوپی، جراحی دیگری انجام شود، به آن“درمانی” می گوییم.
لاپاراسکوپی

چه موقع از لاپاراسکوپی استفاده میشود؟

پزشک شما ممکن است لاپاراسکوپی را برای معاینه اندام‌های زیر توصیه کند:

• کبد
  • آپاندیس
  • کیسه صفرا
  • لوزالمعده
  • روده کوچک و روده بزرگ (کولون)
  • طحال
  • معده
  • اندام‌های لگن یا اندام‌های تولیدمثل

با مشاهده این مناطق با لاپاروسکوپ، پزشک شما بیماری‌های زیر می‌تواند تشخیص دهد:

• توده یا تومور شکمی
  • مایع موجود در حفره شکم
  • بیماری کبد
  • اثربخشی برخی از درمان‌ها
  • مقدار پیشرفت سرطان ایجاد شده

و در صورت مشاهده و تشخیص هر نوع ناهنجاری پزشک به سرعت مداخله های لازم را شروع میکند.

لاپاراسکوپی

چگونه برای عمل لاپاراسکوپی آماده شویم؟

در مرحله ی اول باید پزشک و مشاور خود را در جریان دارو ها و مکمل های مصرفی قرار داد و پس از آن بنا به صلاح دید پزشک مربوطه میتواند، دوز داروهایی را که می‌تواند بر نتیجه‌ی لاپاراسکوپی تأثیر بگذارد، تغییر دهد. این داروها شامل موارد زیر است:

• داروهای ضد انعقاد، مانند داروهای رقیق کننده خون
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، از جمله آسپرین (Bufferin) یا ایبوپروفن (Advil, Motrin IB)
  • داروهای دیگری که در لخته شدن خون تأثیر دارند
  • مکمل‌های گیاهی یا غذایی
  • ویتامین Kو E
چگونه برای عمل لاپاراسکوپی آماده شویم؟

مراقبت های تغذیه ای قبل از عمل لاپاراسکوپی:

1. توصیه می‌شود که از مصرف مواد غذایی سنگین در شب قبل از عمل خود داری کنید.
  2. روز قبل از عمل ناهار را کامل کنید و شام غذای سبک ولی مقوی مانند سوپ جوجه ، سوپ ماهیچه میل کنید.
  3. درروز های پیش رو تا روز عمل سعی کنید از مواد غذایی سالم و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل میوه ها و سبزیجات، آب گوشت و سایر مواد غذایی مغذی استفاده کنید که در این صورت احتمال بروز عوارض جانبی به حداقل رسیده و روند بهبودی با سرعت بالاتری پیش خواهد رفت.
  4. نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد داشتن رژیم غذایی کم چرب از چند هفته قبل از عمل باعث کاهش شدت عوارض جانبی جراحی می‌شود، چون بافت‌های چربی تاثیر زیادی در بروز التهاب های بدن دارد.
  5. مدت زمان ناشتا بودن را رعایت کنید حداقل از ۶ تا ۸ ساعت قبل از رفتن به اتاق عمل ناشتا باشید تا احتمال بالا آمدن اسید معده و ورود آن به ریه ها حین بیهوشی کمتر شود.
  6. استعمال  سیگار، قلیون و مشروبات الکلی حداقل از دو هفته قبل از عمل ترک شود چرا که مطالعات نشان دادند احتمال بروز عوارض جانبی عمل جراحی در سیگاری ها ۳ برابر بیشتر از سایر افراد است و این افراد معمولاً دو تا پنج روز بیشتر بستری می‌شوند. دخانیات مشکلات تنفسی قلبی عوارض جراحی مانند عفونت زخم را افزایش می‌دهد بنابراین توصیه می‌شود قبل از انجام عمل جراحی سیگار کنار گذاشته شود.
تغذیه مناسب لاپاراسکوپی

مراقبت های تغذیه ای بعد از عمل جراحی:

• بیمار باید به تدریج غذا خوردن را آغاز کرده و ابتدا غذا های آبکی میل نماید مثل آب میوه ها و سبزیجات غیر اسیدی، نوشابه های غیر الکلی و در شروع تغذیه کامل از سوپ و انواع حریره ها مانند حریره بادام و ذرت استفاده کن.
  • اجتناب از مصرف آب میوه های مرکبات مانند آب پرتقال و گریپ فروت و حتی گوجه فرنگی
  • روز دوم بعد از جراحی، فرد می تواند به رژیم منظم خود بازگردد.
  • از آنجایی که اکثر داروهای تجویز شده باعث یبوست می شوند، مهم است که مقدار زیادی آب نوشید و غذا های حاوی فیبر مانند میوه ها و سبزیجات را خورد
  • بیمار ممکن است احساس درد در ناحیه شکم داشته باشد که این درد ناشی از به دام انداختن گاز است که باید طی 48 تا 72 ساعت از بین برود.
  • ·        بیمار باید داروهای ضد درد که دکتر تجویز کرده است را مصرف نماید. آن ها برای از بین بردن درد و تب خفیف تا متوسط ​​استفاده می شود. بسیار مهم است که دستورالعمل های مربوط به بسته را دنبال کرده و از آن ها بیشتر استفاده نکند.

از همه مهم تر از خود درمانی پرهیز کنید و در صورت بروز کوچکترین مشکلی پزشک و مشاور تغذیه خود را در جریان بگذارید

سلامت و پایدار باشید.

دکترفود، دکتر تغذیه شما