در این مقاله در خصوص موضوع مهم اضافه وزن کودکان صحبت می کنیم.

اضافه وزن کودکان

اضافه وزن در هر سنی می تواند منجر به مشکلات جدی شود. هنگامی که کودکان با اضافه وزن دست و پنجه نرم می کنند، والدین این مسئولیت را دارند که به فرزندان خود کمک کنند تا به وزن سلامت خود برسند.

چرا کودکان از اضافه وزن رنج می برند؟

کودکانی که عادات غذایی سالمی دارند و به طور منظم ورزش می کنند به ندرت با اضافه وزن مواجه می شوند. با این حال، در موارد نادر، اضافه وزن ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد. بنابراین، مهم است که علت اضافه وزن را بررسی کنید.

شایع ترین دلایل اضافه وزن در کودکان عبارتند از:

عادات غذایی ناسالم: مصرف غذاها و نوشیدنی های پر کالری و کم مغذی.

عدم فعالیت بدنی: ورزش نکردن کافی، صرف زمان زیاد برای فعالیت های کم تحرک مانند تماشای تلویزیون، بازی و استفاده از وسایل سرگرمی دیگر.  زندگی آپارتمان نشینی و بازی های رایانه‌ای بیش از پیش کودکان را به کاهش فعالیت بدنی واداشته است. بی‌تحرکی مانع از سوخت‌وساز انرژی دریافتی می‌شود و به‌‌تدریج زمینه‌ساز تجمع چربی خواهدبود. همچنین کودکان هنگام تماشای تلویزیون انواع تنقلات را می‌خورند که عامل مهم چاقی است. از طرفی، غذاخوردن در این شرایط مانع از ادراک به‌موقع احساس سیری  می شود و در نتیجه بدون توجه مقدار زیادی غذا میل می‌‌گردد.

ژنتیک: اگر والدین یا خویشاوندان مشکلات وزنی داشته باشند، احتمالاً برای فرزندشان نیز ایجاد می شود. اگر هر دو والدین اضافه وزن داشته باشند، احتمال ابتلای فرزندشان به اضافه وزن تا 80% است.

ناهنجاری های هورمونی: تنها چند دلیل پزشکی می تواند منجر به اضافه وزن در دوران کودکی شود. به عنوان مثال می توان به کم کاری تیروئید، کمبود هورمون رشد و سندرم کوشینگ اشاره کرد.

اگر روش‌های سنتی کاهش وزن برای کودک شما مؤثر نبود، به پزشک مراجعه کنید. یک متخصص اطفال برای تعیین اینکه دلیل اضافه وزن چیست، آزمایش های خونی را درخواست می دهد.

اضافه وزن در کودکان می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود از جمله: کلسترول، بالافشار، خون بالا، دیابت، آسم، مشکلات استخوانی،عفونت قارچ یا آکنه، جوش و سایر مشکلات پوستیبرای اینکه بفهمید فرزندتان اضافه وزن دارد، می توانید BMI او را بررسی کنید.نمودارهای BMI برای بزرگسالان و کودکان متفاوت است.

اضافه وزن کودکان

چگونه یک کودک می تواند در خانه وزن کم کند؟

در حالی که همه کودکان ممکن است با اضافه وزن مواجه شوند، مطالعات  نشان می دهد که چاقی در پسران بیشتر از دختران 5 تا 19 ساله است. اگر کودک شما اضافه وزن دارد، می توانید با این اقدامات ساده شروع کنید:

1. غذاهای فرآوری شده و فست فود را حذف کنیدغذاهای فرآوری شده و فست فود پر از کالری اضافی هستند. کودکان ممکن است به فست فود علاقه داشته باشند و بسیاری از والدین معمولاً در گفتن «نه» مشکل دارند.  بر اساس یک مطالعه اخیر، کودکانی که بیش از سه بار در هفته فست فود می خورند در مقایسه با افرادی که این کار را نمی کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم هستند. بنابراین، علاوه بر مزایای قابل توجه کاهش وزن، حذف فست فود ممکن است سلامت تنفسی کودک شما را بهبود بخشد.

2. تغییرات را به آرامی انجام دهید تغییرات شدید رژیم غذایی می تواند برای کودک سخت باشد، بنابراین جایگزینی تدریجی غذای ناسالم با میوه ها و سبزیجات بهتر است. سعی کنید رفتن به فست فودها یا رستوران ها را به یک بار در هفته محدود کنید. کودکان اغلب از تغییر ناراضی هستند. بنابراین، هرچه آهسته‌تر عادات غذایی سالم آن‌ها را اجرا کنید، این روند آسان‌تر خواهد بود. ایجاد چند تغییر رژیم غذایی در هفته را در نظر بگیرید.

3. زمان بی تحرکی را کاهش دهید زمانی که کودکان در مقابل صفحه نمایش تلویزیون یا موبایل می گذرانند، زمانی است که بی حرکت اند. جایگزین کردن مدتی از این کارها با فعالیت های بدنی می تواند به کاهش وزن کمک زیادی کند.

اضافه وزن کودکان - دکتر فود

4. نظارت بر زمان فعالیت اگر کودک شما به فعالیت بدنی عادت ندارد، آن را به آرامی ایجاد کنید. با اضافه کردن فعالیت هایی با شدت متوسط ​​مانند پیاده روی یا دویدن شروع کنید. برای کاهش وزن، کودکان می توانند روی تمرینات هوازی تمرکز کنند که ضربان قلب آنها را تندتر می کند، مانند دوچرخه سواری، بازی با توپ، و …

5. از خوردن با حواس پرتی جلوگیری کنید خوردن میان وعده در حین بازی های رایانه ای یا انجام تکالیف به افزایش وزن کمک می کند. هنگامی که مغز شما بر روی فعالیت دیگری تمرکز می کند، غذا خوردن شما را کنترل نمی کند. وقتی حواس‌تان پرت است، به راحتی می‌توانید سیگنال‌های بدنتان را که به شما می‌گویند سیر هستید را از دست بدهید. همچنین لذت بردن درست از غذایتان سخت است. در نتیجه، کودکان تمایل دارند بیش از نیاز خود غذا بخورند. بسیاری از والدین می خواهند بدانند چطور وزن کودکان خود را به سرعت کم کنند، اما باید بدانند که کاهش وزن سریع سالم نیست. هنگامی که کودکان به سرعت شروع به کاهش وزن می کنند، ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی را تجربه کنند مانند:

سرگیجه، خستگی، لرزگرفتگی عضلات، یبوست، اسهال آنها همچنین می توانند توده عضلانی را از دست بدهند و مشکلات متابولیسم را تجربه کنند. مطمئن ترین میزان کاهش وزن برای کودکان نیم کیلو در ماه است. نوجوانان می توانند هدفشان کاهش نیم کیلو در هفته باشد. کاهش وزن ایمن برای بزرگسالان نیم تا یک کیلو در هفته است.

مطلب پیشنهادی: بهترین رژیم آنلاین کاهش وزن

مضرات اضافه وزن کودکان

چگونه در کودکی وزن کم کنیم؟

اگر کودک هستید و از وزن خود ناراضی هستید، می توانید این نکات را امتحان کنید: مصرف غذاهای فرآوری شده و فست فود را کاهش دهید و میوه ها و سبزیجات را مصرف کنید.تا حد امکان فعال بمانید. زمان استفاده از صفحه نمایش را با فعالیت در فضای باز جایگزین کنید.جلوی تلویزیون، کامپیوتر، گوشی هوشمند یا وسایل دیگر غذا نخورید.از غذاهای ناسالم پرکالری پرهیز کنید.به بدن خود گوش دهید و به محض اینکه احساس سیری کردید دست از غذا خوردن بردارید.

اگر فرزندم اضافه وزن داشته باشد چه کنم؟

اگر کودک شما اضافه وزن دارد، می توانید با روش های زیر به او کمک کنید تا وزن خود را کاهش دهد: حامی بودن: اگر کودک شما مجاز به خوردن غذاهای سریع و فرآوری شده نیست، آنها را از رژیم غذایی خود نیز حذف کنید. به فرزندان خود نشان دهید که تغذیه سالم و ورزش به چه معناست. در این فرآیند می توانید سلامت خود را بهبود ببخشید. تعیین اهداف: می توانید با فرزندتان یک هدف کاهش وزن تعیین کنید و به او کمک کنید تا به آن برسد. وقتی به هدفشان رسیدند حتما به آنها جایزه بدهید. پاداش نباید مربوط به غذا باشد. برنامه ریزی وعده های غذایی: برنامه ریزی غذایی می تواند به کودک شما کمک کند تا از پرخوری جلوگیری کند. همچنین می تواند میان وعده های ناسالم را کاهش دهد. ایجاد انگیزه در آنها:

فرزند شما باید بفهمد که چرا اضافه وزن برای او مضر است. به کودک خود در مورد مسائل بهداشتی آموزش دهید و همیشه برای تلاش هایش به او پاداش دهید. اگر فرزند شما حتی پس از انجام مراحل این مقاله وزن کم نمی کند، برای اطمینان از اینکه هیچ مشکل سلامتی وجود ندارد، به یک متخصص اطفال مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست