با رژیم ام اس و فیتیله پیچ کن!

اختلالات اعصاب و روان

مولتیپل اسکلروزیس

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خودایمنی مزمن سیستم عصبی مرکزی است که با از دست دادن میلین و التهاب مشخص می شود که منجر به تخریب عصبی می شود.

ویژگی های بالینی عمدتاً شامل از دست دادن بینایی و علائم حسی -حرکتی نیز می شود همچنین ویژگی های غیر معمول تر مانند خستگی و اختلالات ذهنی/شناختی هم رخ می دهد.

عمدتاً در سنین پایین و بیشتر زنان اثر می گذارد.

به سه شکل بالینی طبقه بندی می شود: عود کننده- فروکش کننده (RRMS)، پیشرونده اولیه (PPMS) و پیشرونده ثانویه (SPMS) که با درجات مختلف آسیب شناسی در سراسر طیف مشخص می شود.

بیشترین شیوع در آمریکای شمالی و اروپا می باشد.

پاتوژنز MS همچنان پیچیده و چند عاملی است.

غیر از ژنتیک  به نظر می رسد عوامل محیطی در ایجاد ام اس نقش داشته باشند.عوامل میکروبی و عفونت های ویروسی، سیگار کشیدن، ویتامین D، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، چاقی و عادات غذایی ممکن است با MS ارتباط داشته باشند.

عوامل محیطی نه تنها بر پیشرفت ام اس تأثیر می گذارد بلکه سیر و پیشرفت بیماری را تحت تاثیر قرار می دهند برعکس، ورزش بدنی و رژیم غذایی سالم به نظر می رسد که اثر ضد التهابی دارند و حداقل تا حدی بیماری را بهبود می بخشند.

عوامل تغذیه و رژیم غذایی بر مکانیسم های آسیب شناسی ام اس، توسعه آن،و میزان فعالیت این بیماری موثر هستند.

اجزای رژیم ام اس

آنتی اکسیدان ها نقش ویژه ای در رژیم ام اس دارند.

آنتی اکسیدان ها

عوامل آنتی اکسیدانی با پیشگیری از دمیلینه شدن مزمن و آسیب آکسون ها می توانند در این بیماری موثر باشند.

این ترکیبات با خواص ضدالتهابی و کاهش استرس اکسیداتیو می توانند در این بیماران مفید باشند.

این ترکیبات شامل این موارد می شوند:

کورکومین

کورکومین همان ماده فعال در زردچوبه می باشد که با مهار التهاب و کاهش استرس اکسیداتیو می تواند علائم و پیشرفت و شدت این بیماری را کاهش دهد.

ملاتونین

این ترکیب توسط غده اپی فیز در بدن به طور طبیعی در شب ترشح می شود و از اسیدآمینه تریپتوفان ساخته می شود.

مواد غذایی مانند ماهی های چرب، تخم مرغ، شیر و مغزها می تواند این ماده غذایی را در بدن افزایش دهند. ا

ین ترکیب با تحریک سنتز سوپراکسیددسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز که آنزیم های آنتی اکسیدانی هستند در این بیماری موثر است.

ویتامین D

این ویتامین در تنظیم سیستم ایمنی و کاهش استرس اکسیداتیو نقش داشته  و سطوح پایین این ویتامین با خطر بالای ایجاد و عود این بیماری همراه است.

نشان داده شده است که مکم یاری با ویتامین D اثرات ضدالتهابی و و تنظیم کنندگی ایمنی و کاهش خطر MS و پیشرفت آنرا به دنبال دارد.

ویتامین A

این ویتامین در تنظیم سیستم ایمنی مفید بوده و هرچه سطح این ویتامین در بدن پایین تر باشد احتمال ایجاد MS بیشتر است.

مکمل یاری آن تحت نظر متخصص برای درمان خستگی، افسردگی و وضعیت شناختی بیماران می تواند استفاده شود.

منابع غذایی آن شامل میوه و سبزیجات رنگی و برگ سبز می باشد.

امگا۳

این ترکیب می تواند در در برابر ایجاد MS و شدید شدن آن اثر محافظتی داشته باشد و تخریب سیستم عصبی و دمیلینه شدن آنرا کاهش دهد.

منابع غذایی آن شامل مغز گردو،ماهی های چرب، روغن های گیاهی کلزا، کانولا و بذرکتان می باشد.

چاقی

چاقی و اضافه وزن با ایجاد شرایط التهابی می توانند باعث ایجاد این بیماری شده و شدت و عود و پیشروی آن را بیشتر کنند. بنابراین توصیه می شود این افراد هرچه زودتر جهت کاهش وزن اقدام کنند.

به طور کلی رژیم ام اس بهتر است یک رژیم غذایی مدیترانه ای شامل دریافت بالای سبزیجات و میوه، نان و غلات سبوس دار، روغن زیتون، یک مقدار متعادل ماهی و لبنیات کم چرب و یک مقدار کم گوشت قرمز می تواند در کاهش فعالیت التهابی و ایجاد و پیشروی MS استفاده شود.

برای دریافت رژیم ام اس اینجا کلیک کنید.