تاثیر مصرف شیر در ارتریت

سالمندان

در این مقاله در خصوص تاثیر مصرف شیر در ارتریت صحبت خواهیم کرد.

شیر یکی از مواد مغذی در زمینه رشد و ترمیم استخوان است. مصرف این ماده مغذی سبب می شود تا سلامتی ما بهبود یابد. به شکل متوسط باید به شکل روزانه به میزان مشخصی آن را مصرف کرد. پزشکان به تمامی رده های سنی مصرف این مایع مفید را توصیه می کنند.

آیا شیر برای آرتریت مضر است؟

آرتریت (Arthritis) نوعی بیماری است که در آن مفاصل دچار ورم والتهاب می شوند.این بیماری انواع مختلفی دارد که وجه تشابه همه آنها ملتهب شدن مفاصل است.

از انواع شایع آن می توان به استئوآرتریت (آرتروز) وآرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی ) اشاره کرد. علائم آرتریت روماتوئید ممکن است در پاسخ به پروتئین های خاص موجود در محصولات لبنی شعله ور شود. برخی از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید که عدم تحمل شیر را گزارش می کنند دارای آنتی بادی هایی علیه پروتئین های شیر هستند. البته لبنیات دارای مواد مغذی مفید زیادی مانند کلسیم و پروتئین است. اما همچنین حاوی کازئین است که ممکن است به التهاب کمک کند و باعث عود بیماری شود.در این صورت محدود کردن میزان مصرف لبنیات می تواند التهاب مفاصل شما را کاهش دهد. شیر چندین فواید تغذیه ای دارد، از جمله سرشار از پتاسیم، ویتامین D، کلسیم، پروتئین، ویتامین B12، ویتامین A، روی و تیامین است.. برخی از مطالعات می گویند هنگامی که به طور خاص به سلامت مفاصل و آرتریت نگاه می کنیم گویا که مضرات شیر ​​بیشتر از مزایای آن است ، البته نتایج مطالعات متناقض است که نیاز به بررسی دقیق تری دارند

 

فواید شیر و لبنیات

شیر برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و کاهش فشار خون در بزرگسالان شناخته شده است. همچنین برای بهبود سلامت استخوان در کودکان، نوجوانان و کاهش خطر پوکی استخوان نیز مفید است. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از شیر و لبنیات خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می دهد و ترکیب بدن را در بزرگسالان بهبود می بخشد.

 

مضرات احتمالی شیر

محصولات لبنی دارای چربی بالا و اشباع هستند که سطح کلسترول «بد» را در خون افزایش می‌دهند. این می تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد. همچنین نگرانی هایی در مورد هورمون های رشد در شیر وجود دارد. در یک مطالعه، محققان دریافتند به دلیل مصرف غلظت بالای استروژن در شیر موش‌ها تغییرات هورمونی داشتند. بااین حال هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هورمون های موجود در شیر لبنیات تأثیر منفی بر انسان دارند.

 

شیر و آرتروز

 

از آنجایی که شیر برای رشد استخوان ها مفید است، آیا می تواند به مفاصل نیز کمک کند؟ بر اساس یک مطالعه، محققان دریافتند که پیشرفت کمتر آرتروز در بین زنانی که شیر مصرف می‌کنند وجود دارد. مصرف شیر برای افراد مبتلا به نقرس نیز مفید است. پیشنهاد می‌شود که اگر حتما  شیر کم‌چرب بنوشید، تا از ورود کالری و چربی اضافی به بدن خود جلوگیری کنید، زیرا این امر می‌تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود. بسته به نوع آرتریت، توصیه‌ها در مورد نوشیدن شیر ممکن است متفاوت باشد.

تاثیر مصرف شیر در ارتریت - دکتر فود

روماتیسم مفصلی

 

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری التهابی و خود ایمنی است که مفاصل مچ دست، زانو و دست ها را تحت تاثیر قرار می دهد. مفاصلی که تحت تاثیر آرتریت روماتوئید قرار می گیرند ملتهب می شوند و باعث آسیب به بافت مفصل می شوند. این می تواند درد مزمن در بدن ایجاد کند. RA همچنین می تواند سایر نواحی بدن مانند ریه ها، قلب و چشم ها را تحت تاثیر قرار دهد.مطالعات نشان داده است که بین RA و زیرگونه مایکوباکتریوم آویوم پاراتوبرکلوزیس یا MAP ارتباط وجود دارد. این یک باکتری است که در نیمی از گاوها در ایالات متحده یافت می شود. باکتری MAP می تواند از طریق مصرف شیر آلوده به انسان سرایت کند. اگرچه این مطالعه نشان داد که باکتری موجود در شیر می تواند با RA مرتبط باشد، مطالعه دیگری نشان داد که هیچ ارتباطی بین مصرف گوشت و لبنیات و خطر ابتلا به RA در زنان وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی: ممنوعیت ورزش در افراد دیابتی

آرتروز

 

استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت است. در افراد مسن تر، آرتروز زمانی اتفاق می افتد که بافت های مفاصل به مرور زمان شروع به تجزیه شدن می کنند.

بسته به شدت استئوآرتریت، برخی از افراد درد زیادی دارند و در مقابل این درد بر فعالیت‌های روزمره برخی تأثیر نمی‌گذارد. مطالعه‌ای برای آزمایش ارتباط مستقل بین عرض فضای مفصل و مصرف شیر در طول زمان بین مردان و زنان انجام شد. در این مطالعه، 90 درصد از افراد شیر کم چرب یا بدون چربی مصرف کردند. مشخص شد که مصرف مکرر شیر ممکن است با کاهش پیشرفت آرتروز در زنان همراه باشد. برای مردان ارتباط معنی داری بین مصرف شیر و کاهش عرض فضای مفصل وجود نداشت

 

نقرس

 

انواع دیگر آرتریت انواع دیگری از آرتریت وجود دارد که هم بزرگسالان و هم کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

فیبرومیالژیا باعث درد و سفتی در سراسر بدن می شود. علائم دیگر عبارتند از خستگی، میگرن، و گزگز یا بی حسی در دست ها و پاها. لبنیات به دلیل داشتن ویتامین D می تواند به افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کمک کند. اگر عدم تحمل لاکتوز وجود دارد، مصرف سایر محصولات شیر ​​غنی شده با ویتامین D  گزینه ی خوبی است. این محصولات شامل شیر بادام، نارگیل و بادام هندی است. نوعی آرتریت که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد، آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان است. این در کودکان 16 ساله یا کمتر رخ می دهد و یک یا چند مفصل را تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه این نوع آرتریت می تواند در کودکان رشد کند، اما باعث سفتی مفاصل، التهاب می شود و می تواند بر رشد استخوان در کودکان در حال رشد تأثیر بگذارد. بهبود درد یا تورم مفاصل در بیمارانی مشاهده شد که رژیم غذایی بدون گلوتن، ضد التهابی و بدون لاکتوز داشتند.

مطلب پیشنهادی: کاهش قند خون از 200 به کمتر از 115

رژیم غذایی حذفی برای تعیین حساسیت شیر

 

رژیم حذف برنامه‌ای است که به فرد کمک می‌کند بفهمد آیا حساسیت غذایی وجود دارد یا خیر.

در برنامه، مرحله حذف زمانی وجود دارد که یک غذا یا گروهی از غذا برای مدتی از رژیم غذایی حذف شود. سپس، مرحله چالش وجود دارد که در آن این غذاها دوباره معرفی می شوند. این مرحله ای است که مشخص می شود کدام غذاها باعث ایجاد علائم آلرژیک می شوند. بخشی از رژیم غذایی حذفی که در آن لبنیات و گلوتن را حذف می کنید. برای دریافت رژیم های حذفی و کنترل علائم با متخصصین ما مشورت نمایید. و هم چنین جایگزین های شیر برای افراد مبتلا به آرتریت توصیه می شود غذاهای غنی از کلسیم به جز شیر وجود دارد. این اقلام شامل نخود، بادام، سبزیجات کلم، کلم پیچ و شیر غیر لبنی مانند سویا، بادام، کنف، برنج و شیر بادام هندی است.  البته در کنار مصرف یک رژیم غذایی متعادل با ویتامین ها و مواد مغذی ضروری که به سلامت کلی شما کمک می کند.

 

مصرف لبنیات پرچرب خودداری کنید

 

مطالعات نشان می دهد که مصرف لبنیات پرچرب خطراتی برای سلامتی دارد. مطالعات همچنین نشان می دهد که خوردن لبنیات پرچرب، مانند کره، ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل و التهاب را افزایش دهد. در مطالعه دیگری، تحقیقات میزان سرطان سینه را با منابع لبنی پرچرب مرتبط دانست.

سخن آخر

در این مقاله در خصوص تاثیر مصرف شیر در ارتریت صحبت شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید به وبسایت دکتر فود مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست