تغذیه در دوران بلوغ

کودکان و نوجوانان

تغذیه در دوران بلوغ به نوعی مهم ترین کار برای رشد بهتر برای بدن انسان است.

انسان ها در دوره بلوغ خود و در تمامی سنین در هر مقطع نیاز به مواد مغذی دارند. به شکل کلی برخی از مواد غذایی در برخی از سنین بیشتر توصیه می شود. می توان گفت مهم ترین دوره ی رشد برای انسان در زمان سنین بلوغ است. مهم ترین تغییرات هورمونی در این سن لرای بدن رخ می دهد. با داشتن یک تغذیه مناسب در این سن می توان در سنین بالاتر سلامت جسمانی بهتری را تجربه کرد. به این ترتیب که تغذیه در دوران بلوغ با استفاده از مواد غذایی مناسب آمادگی جسمانی بهتری را برای آینده به وجود می آورد. متخصصان تغذیه همواره توصیه می کنند که نوجوانان در این سن از مواد غذایی طبیعی استفاده کنند. این مواد غذایی سبب می شود تا بدن در این سن رشد خوبی داشته باشد.

دوره بلوغ به چه شکل است؟

پزشکان دوره ی بلوغ را مهم ترین دوره در زندگی هر انسانی می دانند.

تغذیه در دوران بلوغ به حد بسیار بالایی برای بدن و سلامت هر انسان اهمیت دارد. فرم و شیوه ی بلوغ در دختران و پسران متفاوت است. دختران بین سنین 10 تا 14 سالگی و پسران در سنین 12 تا 16 سالگی به سنین بلوغ می رسند. در این سنین که گفته شد، دختران و پسران به مرحله ی آمادگی برای تولید مثل می رسند و اندام های تولید مثل آنان شروع به رشد می کند. دیگر تغییرات در پسران را می توان به رشد موهای صورت و در دختران را می توان به رشد اندام سینه در آن ها نام برد. به همین دلایل تغذیه در دوران بلوغ باید به بهترین شکل ممکن از سوی فرد اعمال شود. با این وجود مرحله ی رشد به بهترین شکل ممکن صورت می گیرد.

مطلب پیشنهادی: روزانه چقدر پروتئین بخوریم

تغذیه در دوران بلوغ - دکتر فود

بهترین تغذیه در دوره ی بلوغ

به شکل عمومی تغذیه در دوران بلوغ در اکثر موارد به صورت سودمند از سوی نوجوانان انجام نمی شود.

عموما نوجوانان تمایل بیشتری دارند که از مواد غذایی مانند فست فودها، تنقلاتی مانند چیپس و پفک، غذاهای سرخ شده و … استفاده کنند. ایم مواد غذایی ضررهای بسیار زیادی را بر روی بدن در دراز مدت می گذارند. برای این منظور والدین وظیفه دارند تا یک رژیم غذایی خوب را برای کودکان و نوجوانان خود در نظر بگیرند.

3 راه برای عادت دادن نوجوانان به تغذیه سالم

  • رواج دادن خوردن صبحانه
  • افزایش دسترسی و مهیا کردن میان وعده هایی مانند آجیل و میوه
  • مصرف خوراکی های سالم مفید در بین نوجوانان به شکل خلاقانه

این موارد سبب می شود تا فرزند شما بتواند به خوبی از غذاهای مفید بهره ببرد. میوه، سبزیجات، آجیل و خشکبار و … در دسته ای این مواد غذایی های سالم قرار می گیرند.

چه مواردی در دورهی بلوغ می تواند خطرناک باشد؟

مواردی که به آن اشاره می شود هر کدام در هر سنی می تواند خطرات خود را داشته باشد.

به همین دلیل تغذیه در دوران بلوغ به شکل صحیح باید در کنار عادات رفتاری درستی قرار بگیرد. با این وجود می توان گفت که تغذیه خوب و مفید می تواند تاثیر خود را بر روی بدن بگذارد.

برخی از عادت های غلط که ممکن است نوجوانان در این سنین به آن اشتیاق بورزند عبارت است از:

  • استفاده بیشتر از حد از موبایل و تبلت
  • کم خوابی و شب بیداری
  • استرس مزمن به دلیل ورود به جامعه
  • تن پروری و کمبود تحرک
  • و …

این موارد از جمله کارهایی است که می تواند اثرات تغذیه در دوران بلوغ را از بین ببرد. وجود یک برنامه ریزی روزانه خوب توانایی آن را دارد تا این مشکلات را سامان دهد.

درباره ما و تماس با دکتر فود

در این مقاله در خصوص تغذیه در دوران بلوغ و موارد مرتبط با آن صحبت شد.

دکتر فود یک وبسایت در زمینه تغذیه و سلامت است که در این خصوص می تواند به شما کمک کند. پزشکان مشغول در این کلینیک از بهترین متخصصان در حوزهی تغذیه به شمار می آیند. در وبسایت دکتر فود شما می توانید رژیم غذایی آنلاین را به شکل تخصصی از سوی پزشکان دریافت کنید. همین امر سبب می شود تا در کمترین زمان ممکن، بهترین برنامه غذایی را داشته باشید.

آدرس:

شعبه یک تهران: سعادت آباد، سروغربی (بین میدان کتاب و پاکنژاد)

شعبه دو تهران: مترو شریعتی، کوچه بهشت یکم

شماره تماس:

۰۹۳۸۳۲۰۸۱۷۶
۰۹۳۹۵۳۰۶۹۱۷
۰۹۹۱۸۴۶۵۲۲۰
۰۹۹۱۸۴۷۳۶۶۰

اصول مهم در رژیم و تغذیه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست