خواب و لاغری [پاسخ به تمام سوالات تاثیر خواب بر لاغری]

کاهش وزن

بر اساس تصورات بسیاری از مردم، خوابیدن موجب چاقی و اضافه وزن می‌شود. هرچند نمی‌توان از تاثیرات متقابل خواب و لاغری چشم پوشی کرد. کم خوابی، دیر خوابیدن و داشتن خواب بی‌کیفیت حتی برای یک شب، می‌تواند موجب اختلال در سوخت و ساز بدن، اختلال در ترشح هورمون‌ها و نهایتا منجر به اضافه وزن شود. بنابراین اگر در حال کاهش وزن بوده و رژیم غذایی دارید، بایستی توجه ویژه‌ای به کیفیت و کمیت خواب خود داشته باشید. زیرا اغلب کسانی که دچار کم خوابی هستند، به دلیل خستگی و بی حوصلگی توجهی به برنامه‌ی غذایی خود نداشته و برای تامین انرژی به سراغ غذاهای چرب و شیرین می‌روند.

تاثیر خواب روی کاهش وزن

از عوامل موثر بر کاهش وزن، داشتن خواب کافی و راحت و مناسب است. اما توجه داشته باشید که خواب بیش از حد نتیجه‌ی معکوس داشته و ممکن است موجب اضافه وزن شود.

خواب بهترین ریکاوری و استراحت برای بدن است و نمی‌توان از اهمیت خواب برای تناسب اندام چشم پوشی کرد. نداشتن خواب خوب، منجر به بروز مشکلات مختلفی اعم از متناسب نبودن سایز و وزن می‌شود، که البته همیشه این موضوع به معنی چاق بودن نیست.

آیا خواب ظهر چاق می‌کند؟

این موضوع، دغدغه‌ی بسیاری از افرادی است که دچار اضافه وزن هستند. برای پاسخ به این سوال که آیا خواب ظهر چاق می‌کند، با ما همراه باشید.

در طول شبانه روز، بسته به سن و بدن و فعالیت بدنی، افراد به ۷ تا ۸ ساعت خواب جهت رشد و سلامتی نیاز دارند. در واقع داشتن خواب نامنظم و کمتر از حد نیاز یا بی‌خوابی، افراد را در معرض مشکلاتی همچون دیابت یا اضافه وزن قرار می‌دهد. پس در حالتی که خواب ظهر بیش از اندازه نبوده و لطمه‌ای به خواب شبانه و کیفیت و کمیت آن وارد نکند، نه تنها چاق کننده نیست، بلکه به بازیابی انرژی برای ادامه‌ی روز کمک نموده و مفید است.

اما در شرایطی که خواب ظهر بیش از اندازه و بدون برنامه باشد، تنظیم خواب بدن را در طول شب نامنظم کرده، موجب شب بیداری و اختلال در هورمون‌های رشد و هورمون‌های کورتیزول خواهد شد.

از طرف دیگر، خواب بعد از ظهر باعث ایجاد رطوبت و سردی بدن شده و مقدار آن‌ها را در بدن افزایش می‌دهد و منجر به احساس خستگی، بی حالی و کسلی در فرد خواهد شد.

آیا خواب زیاد باعث لاغری می‌شود؟

داشتن آگاهی کافی از تاثیر خواب بر کاهش وزن، می‌تواند طی روند لاغری برای ما کمک کننده باشد. طبق مطالعات متعدد، خواب محدود و بی کیفیت منجر به اختلالات متابولیک، بروز اضافه وزن و چاقی و سایر بیماری‌های مزمن همچون سکته‌ی قلبی خواهد شد. کمبود خواب بدن را از نظر متابولیسمی گیج کرده، و توانایی بدن برای پردازش انسولین کاهش می‌یابد. در نتیجه پردازش چربی‌های جریان خون با مشکل مواجه شده و در نهایت آن‌ها را به صورت چربی ذخیره می‌کند. به همین دلیل خواب ناکافی در شب، موجب عدم تحرک و ورزش در طول روز و در نهایت موجب اضافه وزن و اختلال در سوخت و ساز بدن می‌شود.

اگر قصد تهیه رژیم کاهش وزن دارید، رژیم آنلاین کاهش وزن دکتر فود را تهیه کنید!

تاثیر خواب بر تغذیه و رژیم غذایی

اگر توجه کرده باشید، در زمان‌هایی که خواب خوبی نداشته‌اید، خوب غذا نمی‌خورید و سیکل غذایی شما به هم خورده و تحرکتان پایین می‌آید. زمانی که خواب کافی و مفید ندارید، با به هم خوردن روند متابولیسم شما، سیستم گوارش تحت تاثیر قرار گرفته و دیگر مواد مغذی را به صورت کامل جذب نمی‌کند.

تاثیر خواب بر فعالیت بدنی

میزان خواب و فعالیت بدنی رابطه‌ای دو طرفه و مستقیم با هم دارند. در زمان کم خوابی، فعالیت بدنی فرد نیز کاهش یافته و در مقابل نیز، کیفیت خواب پایین می‌آید. از این رو افراد دارای فعالیت منظم که ورزش می‌کنند، خواب با کیفیت‌تری نیز دارند.

کم خوابی باعث لاغری می‌شود یا چاقی؟

زمانی که کم خوابی مداوم باشد، بدن وارد مرحله‌ی التهاب شده و در نهایت تولید تستوسترون و برخی هورمون‌های حیاتی کاهش می‌یابد. یکی از این هورمون‌ها هورمون رشد بوده که با کاهش آن در بدن، دو خطر بزرگ شما را تهدید می‌کند. کاهش قدرت جنسی، افزایش وزن یا کاهش وزن.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، کم خوابی همیشه منجر به لاغری نشده و در بسیاری از موارد باعث چاق شدن هم می‌شود. اما دلیل این اتفاق چیست؟ کم خوابی موجب تضعیف یا تحریک سلول‌های چربی می‌شود. در نتیجه، سیستم سلول‌های چربی خون شما به هم می‌ریزد. این اتفاق سستی متابولیکی نام داشته و بر اثر آن، سلول‌ها دیگر توانایی مبارزه با چربی‌های مضر را نخواهند داشت. سرعت جذب چربی توسط بدن بالا رفته و در نهایت دچار اضافه وزن خواهید شد.

سخن پایانی

خواب برای افراد در سنین و شرایط مختلف، بسیار مهم و تاثیرگذار بوده و هرگز نباید آن را نادیده گرفت. نداشتن خواب کافی و با کیفیت، احتمال بروز بسیاری از بیماری‌ها را در بدن افزایش داده و در سلامتی و روند کاهش وزن اختلال ایجاد می‌کند. اختلال در خواب با تاثیر بر متابولیسم، باعث بروز مشکلات مختلفی اعم از چاقی و اضافه وزن می‌گردد. در این مقاله با بررسی تاثیر خواب بر لاغری، سعی داشتیم تا به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

سوالات متداول

دلایل اهمیت خواب کافی چیست؟

داشتن خواب کافی از بروز اضافه وزن و چاقی جلوگیری نموده و با کاهش خستگی، منجر به بهبود خلق و خو و تامین انرژی برای فعالیت‌های روزمره می‌شود.

آیا شب بیداری باعث لاغری می‌شود؟

خیر. شب بیداری با بر هم زدن نظم خواب، موجب کسلی و بی حالی شده و در نهایت میزان فعالیت بدنی فرد نیز کاهش می‌یابد. همچنین موجب تمایل بیش از حد به شیرینی و چربی شده و بدین شکل موجب اضافه وزن خواهد شد.

اثرات کم خوابی و بی خوابی چیست؟

از مهم‌ترین اثرات کم خوابی می‌توان به خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان روده‌ی بزرگ، احتمال سکته مغزی، ابتلا به بیماری‌های قلبی و افزایش اشتهای کاذب اشاره کرد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست