زیاد آب نخورید! هوشمندانه آب بخورید!

کلیه

کلیه ها با “مصرف هوشمندانه آب ” سالم عمل می کنند. این به معنای نوشیدن مقدار مناسب آب با توجه به ویژگی های فردی شماست. یک تصور غلط رایج این است که همه افراد باید هشت لیوان آب در روز بنوشد، اما از آنجایی که افراد متفاوت هستند، نیاز روزانه به آب نیز برای افراد متفاوت خواهد بود. میزان آب مورد نیاز شما بر اساس سن، آب و هوا، شدت ورزش و همچنین وضعیت بارداری، شیردهی و بیماری ها متفاوت است.

هوشمندانه آب بخورید
هوشمندانه آب بخورید

حدود 60 تا 70 درصد وزن بدن شما از آب تشکیل شده است و همه قسمتهای بدن شما برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. آب به کلیه ها کمک می کند تا مواد زائد خون شما را به شکل ادرار دفع کنند. آب همچنین به باز نگه داشتن رگ های خونی کمک می کند تا خون بتواند آزادانه به کلیه های شما برود و مواد مغذی ضروری را به آنها برساند.

اما اگر دچار کم آبی شوید، کار کردن برای این سیستم  دشوار می شود . کم آبی خفیف می تواند باعث احساس خستگی شود و عملکرد طبیعی بدن را مختل کند. کم آبی شدید می تواند منجر به آسیب کلیه شود، بنابراین هنگام کار یا ورزش بسیار سخت و به خصوص در هوای گرم و مرطوب، نوشیدن کافی آب ضروری است.

نوشیدن آب
نوشیدن آب

6 نکته برای اطمینان از نوشیدن آب کافی و سلامت کلیه ها

  1. مصرف  ۸ لیوان آب عالی است، اما در سنگ کلیه – ممکن است ناکافی باشد. هیچ قانون قطعی وجود ندارد که همه افراد به 8 لیوان آب در روز نیاز دارند. این فقط یک توصیه کلی بر اساس این واقعیت است که ما به طور مداوم آب بدن خود را از دست می دهیم و برای زنده ماندن و رشد به مصرف آب کافی نیاز داریم.  تخمین زده شده است که مردان روزانه به 13 فنجان (3 لیتر) مایعات و زنان به 9 فنجان (2.2 لیتر) مایعات روزانه نیاز دارند. 
نوشیدن 8 لیوان آب
نوشیدن 8 لیوان آب

2. اگر نارسایی کلیه دارید، میزان نیاز شما به آب کمتر است. هنگامی که کلیه ها از کار می افتند، افراد به اندازه کافی آب دفع نمی کنند. برای کسانی که تحت درمان دیالیز هستند، نیز آب باید به شدت محدود شود.نوشیدن بیش از حد آب ممکن است باعث تجمع آب در بدن و آسیب های جدی شود. 

نوشیدن آب و کلیه
نوشیدن آب و کلیه

3. اگرچه این اتفاق در افراد عادی خیلی رایج نیست، اما در ورزشکاران استقامتی مانند دوی ماراتن ممکن است به علت نوشیدن مقادیر  زیادی آب برای بهتر کردن عملکرد ورزشی سدیم نخونشان را رقیق کنند و در نتیجه وضعیت خطرناکی به نام هیپوناترمی ایجاد کنند.

4. ادرار شما می تواند چیزهای زیادی را نشان دهد. برای یک فرد معمولی، “مصرف هوشمندانه آب” به معنای نوشیدن آب کافی یا سایر مایعات سالم- مانند آبمیوه بدون شیرینی یا شیر کم چرب – برای رفع تشنگی و زرد روشن یا بی رنگ ماندن ادرار است. هنگامی که ادرار شما زرد تیره است، این نشان می دهد که شما کم آب شده اید. کلیه های شما باید روزانه حدود 1.5 لیتر ادرار (حدود 6 فنجان) تولید کند.

نوشیدن آب
نوشیدن آب

5. مصرف آب و مایعات کافی به جلوگیری از عفونت های کلیه منجر میشود که می توانند به کلیه ها آسیب برسانند و هیدراتاسیون خوب برای درمان آن ضروری است.آب به حل شدن آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای درمان عفونت های مجاری ادراری کمک می کند و آنها را موثرتر می کند. نوشیدن آب کافی همچنین به تولید ادرار بیشتر کمک می کند که به دفع باکتری های عامل عفونت کمک می کند.

6. مراقب دستورالعمل تمامی قرص هایی که مصرف می کنید باشید. نوشیدن آب اضافی با برخی داروها ممکن است به جلوگیری از آسیب کلیه کمک کند. قبل از انجام اقدامات پزشکی شامل سی تی اسکن با کانتراست، برچسب داروها را بخوانید و سؤالات خود را بپرسید. و مصرف داروها همیشه ابتدا با متخصص خود مشورت کنید به خصوص اگر به علت شرایط بدنی تان محدودیت مایعات دارید.

 نوشیدن آب و داروها
نوشیدن آب و داروها

به یاد داشته باشید …. هنگامی که “هوشمندانه” آب می خورید، کلیه های سالم جایزه آن است!

دکترفود، دکتر تغذیه شما

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست