سپرهای محافظتی در برابر سرطان سینه به وسیله یک رژیم سالم

سرطان
 محافظت در برابر سرطان سینه
محافظت در برابر سرطان سینه

 سرطان سینه

 سرطان سینه (BC) دومین سرطان شایع در سراسر جهان و شایع ترین سرطان در زنان (22.9 درصد از سرطان های زنان)، با بیش از 2 میلیون مورد جدید در سال 2018 می باشد.

اگرچه بروز در اروپای غربی و آمریکای شمالی بیشتر است، اما در کشورهای در حال توسعه، به دلیل افزایش امید به زندگی، شهرنشینی و پذیرش سبک زندگی غربی هم در حال افزایش است.

سرطان سینه به دو دسته هورمون مثبت (ER+) و منفی (ER-) تقسیم می شود که در هورمون مثبت ها سلول های سرطانی برای هورمون استروژن گیرنده دارند و بنابراین تحت تاثیر منابع استروژن می باشند.

 محافظت در برابر سرطان سینه
محافظت در برابر سرطان سینه

چندین عامل خطر شناسایی شده است

عوامل غیر قابل اصلاح شامل سن بالاتر (بیش از ۶۵ سال در مقابل کمتر از ۶۵سال)، استعداد ژنتیکی (از جمله جهش های DNA و سابقه خانوادگی)، قاعدگی زودرس (کمتر از 12 سال)، یائسگی دیررس (> 55 سال)، سن حاملگی اول بالای 30 سال، ناباروری ، استفاده از داروهای ضد بارداری، درمان هورمونی بعد از یائسگی و عدم وجود سابقه شیردهی.

از جمله عوامل تغییر پذیر سبک زندگی، انتخاب های غذایی و اضافه وزن یا چاقی با خطرات زیادی از بروز و عود مرتبط است .

مخصوصا، چاقی  با بقای کلی ضعیف تر و افزایش مرگ و میر در زنان دارای سرطان سینه پس از یائسگی مرتبط است.

در طول دهه های اخیر، مطالعات متعددی رابطه بین غذاهای خاص را با سرطان سینه ارزیابی کرده است (یعنی الکل، میوه ها، سبزیجات، گوشت، غذای سویا).

با این وجود، پیشنهاد شده است که رژیم غذایی ممکن است تأثیر قابل توجهی بر بهبود این سرطان داشته باشد.

اتخاذ یک الگوی غذایی سالم، بر اساس مصرف زیاد میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، مرغ و ماهی و مصرف کم گوشت قرمز، غذاهای تصفیه شده، شیرینی ها و محصولات لبنی پرچرب، ممکن است پیش آگهی کلی را بهبود بخشد.

 محافظت در برابر سرطان سینه
محافظت در برابر سرطان سینه

مصرف زیاد سبزیجات و میوه ها در رژیم غذایی مدیترانه ای مقادیر قابل توجهی پلی فنل و فیبر فراهم کرده، که هر دوی آنها برای پیشگیری از سرطان زایی پیشنهاد شده اند.

در واقع بین مصرف میوه و سبزیجات غیر نشاسته ای و برگ سبز و سرطان سینه ارتباط معکوس دیده شده است.

گوشت قرمز و فرآوری شده به دلیل داشتن آهن هِم، دادن استروژن به گاو یا جهش زاهای ایجاد شده در طول پخت و پز با ایجاد سرطان سینه رابطه مستقیم دارد.

توصیه ی رایج به اجتناب کامل از خوردن گوشت نیست (زیرا منبع مواد مغذی مانند پروتئین، آهن، روی و ویتامین B12 می باشد) ، اما در عوض، مصرف گوشت قرمز را به کمتر از سه وعده در هر هفته محدود کنید (معادل حدود 350-500 گرم پخته شده).

مصرف بالای کلسیم و ویتامین D به طور متوسط ​​با خطر کمتر سرطان سینه مرتبط است، به ویژه در زنان قبل از یائسگی اما مصرف لبنیات پرچرب ممکن است احتمال آن را بیشتر کند بنابراین در حد نرمال از منابع لبنی کم چرب و پاستوریزه استفاده شود.

بین مصرف مواد غذایی با بار گلیسمی بالا و ایجاد سرطان هورمون منفی سینه در زنان یائسه ارتباط قوی وجود دارد و توصیه به مصرف مواد غذایی با بار گلیسمی پایین تر می باشد.

مصرف الکل متغیری است که به طور مداوم با شروع سرطان سینه و مرگ و میر کلی مبنی بر مصرف الکل، صرف نظر از نوع نوشیدنی الکلی مصرف شده (آبجو، شراب یا مشروبات الکلی) ارتباط قوی دارد.

سال های قبل براساس مطالعات انجام شده تصور می شد منابع غذایی سویا با ایجاد سرطان سینه هورمون مثبت در ارتباط است اما نتایج مطالعات جدید نشان داده است که سویا به دلیل داشتن فلاونوئید ها از ایجاد سرطان جلو گیری می کند.

برای دریافت رژیم پیشگیری از سرطان و درمان سرطان اینجا کلیک کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست