علائم شایع کم کاری تیروئید، 5مورد و راهکار تغذیه ای برای کنترل آن

تیروئید

علائم شایع کم کاری تیروئید چیست؟

علائم شایع کم کاری تیروئید متابولیسم شما کند شود. هورمون‌هایی که توسط این غده ترشح می‌شوند از طریق جریان خون شما حرکت می‌کنند و تقریباً بر هر قسمت از بدن شما، از قلب و مغز گرفته تا ماهیچه‌ها و پوست شما تأثیر می‌گذارند.

علائم شایع کم کاری تیروئید

از کجا متوجه کم کاری تیروئید شویم؟

کم کاری تیروئید اغلب با یک آزمایش خون ساده قابل تشخیص است: پانل هورمون تیروئید (که به آن پانل عملکرد تیروئید نیز گفته می شود)، میزان هورمون تیروئید را در خون اندازه گیری می کند.محدوده های طبیعی برای همه هورمون های تیروئید وجود دارد اگر سطح هورمون تیروئید شما کمتر از حد طبیعی باشد، با کم کاری تیروئید مطابقت دارد. تست عملکرد تیروئید سطوح دو هورمون کلیدی تیروئید را اندازه گیری می کند.تیروکسین(T4) و هورمون محرک تیروئید(TSH).

در نوع معمولی و رایج ترین شکل کم کاری تیروئید، که در آن خود غده تیروئید ضعیف عمل می کند، سطح خونی T4 (هورمون اصلی تیروئید) پایین خواهد بود، در حالی که سطح TSH بالا نشان داده می شود.

• افت سطح انرژی و احساس خستگی مداوم
  • ریزش مو
  • خشکی پوست و مو
  • کاهش متابولیسم بدن و افزایش وزن

راهکار تغذیه ای برای کم کاری تیروئید

• تیروئید شما برای عملکرد مناسب به مقادیر کافی ید نیاز دارد بنابراین حتما از نمک یددار استفاده کنید.سایر منابع خوب برای دریافت ید تخم مرغ،غذاهای دریایی و محصولات لبنی می باشد.
  • منابع ویتامین C،D،سلنیوم و زینک را داخل رژیم غذایی خود بگنجانید.از ویتامین C شامل(کیوی،فلفل دلمه ای،مرکبات و گوجه فرنگی)منابع ویتامین D(شیر،غذاهای دریایی،زرده تخم مرغ و قارچ) منابع سلنیوم شامل(گوشت بوقلمون،بادام زمینی برزیلی،جودوسر،موز و اسفناج)و یکی از مهم ترین املاح بدن یعنی روی که شامل(گوشت،حبوبات و مغزیجات)میباشد غافل نشوید.
  • آب کافی بنوشید. (حداقل 6 تا 8 لیوان در روز)
  • یک رژیم غذایی متنوع و سالم داشته باشید و حداقل 5 وعده از انواع میوه و سبزیجات میل کنید.
  • از غلات تصفیه شده مانند نان سفید استفاده نکنید. نان های سبوس دار،برنج و اسپاگتی قهوه ای را جایگزین آن کنید.
  • مصرف چربی های سالم، از جمله روغن نارگیل، آووکادو، زیتون، روغن زیتون و آجیل ها
  • پرهیز از مصرف غذاهای فراوری شده و فست فود ها(این غذاها حاوی شکر و مواد نگهدارنده، رنگ های مصنوعی، چربی های ترانس و یا جایگزین های چربی و شکر هستند. غذاهای فرآوری شده می تواند منجر به التهاب و تشدید کم کاری تیروئید شود)
  • محدودیت در استفاده از سویا و محصولات آن مانند:دانه سویا،توفو،تمپه،شیرسویا و سس سویا.
  • محدودیت مصرف مواد غذایی گواتروژن(تشدید کننده کم کاری تیروئید) از جمله:سبزیجات خانواده کلم،کلم بروکلی،بروکسل،گل کلم.البته ماده گواتروژن آنها به حرارت حساس بوده و اگر پخته یا بخارپز شوند مانعی ندارد.
  • تمرکز بر رفتارهای سالم مانند خوردن غذاهای مقوی، ورزش منظم، کنترل استرس و خواب کافی ضروری است.
  • انجام برخی حرکات یوگا که برای غده تیروئید مفید است.
علائم شایع کم کاری تیروئید

اگر کم کاری تیروئید درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

کم کاری تیروئید می تواند به یک وضعیت پزشکی جدی و تهدید کننده تبدیل شود. اگر درمان نشوید، علائم شما می تواند شدیدتر شود

از جمله:

• ایجاد مشکلات سلامت روان
  • داشتن مشکل تنفسی
  • عدم توانایی در حفظ دمای طبیعی بدن
  •  مشکلات قلبی
  • ایجاد گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید)
  • ·          همچنین می توانید به یک وضعیت پزشکی جدی به نام کما میکسدما مبتلا شوید.

اصطلاح “میکسدم”  به معنای کم کاری تیروئید به شدت پیشرفته میباشد. تورم صورت که می تواند شامل لب ها، پلک ها و زبان باشد.

و تورم و ضخیم شدن پوست در هر نقطه از بدن، به خصوص در ناحیه پایین ساق پا از نشانه های آن می باشد.

دکترفود،دکترتغذیه شما