لاغری با حبوبات + کدام حبوبات لاغرکننده است؟

کاهش وزن

این روزها اصطلاح لاغری با حبوبات بسیار به گوش می‌رسد. همچنین پزشکان تغذیه نیز تاکید فراوانی بر آن دارند. اما آیا لاغری با حبوبات امکان پذیر است؟ برای یافتن جواب این سوال در این مطلب با ما همراه باشید.

چرا مصرف حبوبات مفید است؟

حبوبات، بخشی جدایی ناپذیر از انواعی از رژیم‌های غذایی هستند. به مصرف حبوباتی همچون نخود، عدس، لوبیا، سویا و نخود فرنگی در انواعی از رژیم‌های لاغری بسیار تاکید شده است. اما چرا؟ کدام ویژگی حبوبات، مصرف آن‌ها را تا این حد لازم و ضروری می‌کند؟

کنترل فشار خون

حبوبات غنی از فیبر، پتاسیم و منیزیم هستند. در طی مطالعات، تاثیر مثبت حبوبات بر فشار خون مشاهده شده است. در افرادی که روزانه کمی کمتر از ۱ فنجان حبوبات مصرف می‌کنند، کاهش فشار خون سیستولیک و متوسط شریانی مشاهده شده است.

کاهش خطر دیابت نوع ۲

رژیم غذایی سرشار از گیاهان از جمله حبوبات، با بهبود قند خون، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. طی یک مطالعه، کاهش قابل توجه سطح کلسترول، تری گلیسرید، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در افرادی که به مدت ۳ ماه حبوبات مصرف می‌کردند مشاهده شد. همچنین طی مطالعات دیگری، اثرات مثبت مصرف حبوبات بر کاهش سطح گلوکز خون ثابت شده است.

کاهش سطح کلسترول خون

مصرف منظم حبوبات در رژیم غذایی، به کاهش سطح کلسترول و LDL کمک می‌کند. طی تحقیقاتی، پس از مصرف مداوم کربوهیدرات در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و همچنین افراد معمولی، بهبودهایی در سطح کلسترول، LDL، تری گلیسرید و گلوکز و انسولین خون مشاهده شد.

لاغری و کاهش وزن

طبق تحقیقات انجام شده، مصرف حبوبات با تنظیم فشار خون و تری گلیسرید، به کاهش وزن و کاهش چربی بدن کمک می‌کند. حبوبات با داشتن فیبر و کربوهیدرات دیر هضم، به سیری کمک کرده و باعث کنترل و کاهش وزن نیز می‌شود.

کدام حبوبات لاغر کننده است؟

حبوبات به دلیل داشتن پروتئین، فیبر و چربی تک اشباع، در کاهش وزن بسیار موثر هستند. در ادامه به معرفی بهترین حبوبات لاغرکننده می‌پردازیم.

نخود

این منبع عالی فیبر و پروتئین، با ایجاد احساس سیری، از دریافت کالری اضافی و چاقی و اضافه وزن جلوگیری می‌کند. نخود با داشتن کالری بسیار پایین، موجب تنظیم قند خون شده و بدین شکل باعث تولید انرژی از طریق متابولیسم چربی‌ها شده و در نهایت منجر به کاهش وزن می‌شود.

همچنین، از آنجایی که نخود و سایر حبوبات سرشار از فیبر و ترکیبات مفید گیاهی هستند، خوردن آن‌ها به بهبود ترکیب باکتری‌های روده نیز کمک می‌کند.

لوبیا قرمز

لوبیا قرمز با داشتن فیبر بالا، به کاهش سرعت جذب قند در خون و کاهش سطح قند خون کمک می‌کند. لوبیا قرمز به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا نیز کمک کرده و منبع عالی فولات است. خوردن غذاهای منبع فولات برای مادران باردار بسیار مهم است زیرا این ویتامین محلول در آب برای رشد عصبی جنین حیاتی است.

لوبیا قرمز با داشتن فیبر فراوان، شما را برای مدتی طولانی سیر نگه داشته و موجب حفظ میزان قند خون و جلوگیری از گرسنگی کاذب می‌شود. در نتیجه به کنترل انرژی و کاهش وزن کمک می‌کند.

عدس

عدس از بهترین منابع پروتئین گیاهی بوده و یک افزودنی خوب برای سوپ و خورشت نیز محسوب می‌شود. عدس با دارا بودن مواد مغذی فراوانی همچون پروتئین، فیبر، انواع ویتامین و مواد معدنی، تقریبا در تمامی رژیم‌های غذایی وجود داشته و به دلیل کالری بسیار پایین، گزینه‌ی مناسبی برای کاهش وزن نیز می‌باشد.

عدس غنی از آهن بوده و افزودن آن به وعده‌های غذایی برای افزایش مصرف آهن، به ویژه برای گیاهخواران بسیار مفید است. عدس همچنین به کاهش قند خون کمک فراوانی می‌کند.

به علاوه، عدس با کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و افزایش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) به سلامت قلب کمک می‌کند.

نخود فرنگی

نخود فرنگی با داشتن پروتئین با کیفیت بالا، فیبر، ریزمغذی‌ها و ترکیبات آنتی اکسیدان، به تغذیه‌ی باکتری‌های خوب روده و حفظ سطح قند خون سالم کمک می‌کند. نخود فرنگی منبعی غنی از ویتامین K بوده که این ویتامین محلول در چربی برای لخته شدن خون مناسب و سلامت استخوان‌ها ضروری است.

همچنین با داشتن پروتئین بالا، مصرف نخود فرنگی هنگامی که با تمرینات تناوبی با شدت بالا همراه شود، به افزایش اندازه و قدرت عضلات کمک می‌کند.

بهترین زمان مصرف حبوبات برای لاغری

بهترین زمان برای مصرف حبوبات برای لاغری، زمانی بوده که به شما احساس سیری بدهد و از اشتهای کاذب جلوگیری کند. به عنوان مثال، می‌توانید سالادی از سبزیجات همچون کاهو، کرفس، گوجه و خیار آماده کرده و برای تامین فیبر آن از حبوبات استفاده نمایید. شما می‌توانید انواعی از حبوبات مانند عدس، لوبیا و ماش را به آن اضافه نمایید. مصرف این سالاد، ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از مصرف نهار یا شام، با ایجاد حس سیری موجب کاهش میزان غذای مصرفی می‌شود.

سخن پایانی

گنجاندن حبوبات در رژیم غذایی روزمره، به دلیل دارا بودن فیبر و پروتئین فراوان، موجب افزایش احساس سیری به مدت طولانی و در نهایت کاهش وزن می‌شود. حبوبات می‌توانند به کاهش قند خون، تقویت سلامت قلب و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک فراوانی کنند. برای لاغری سریع با حبوبات، می‌توانید با دریافت بهترین رژیم غذایی آنلاین، به وزن دلخواه خود برسید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست