لبنیات دشمن قند خون

دیابت

لبنیات دشمن قندخون

از سلاح‌های مهم و موثر ما برای مبارزه با دیابت و اثرات منفی آن، استفاده مداوم و منظم از لبنیات است. نتایج تحقیقات بین‌المللی نشان می‌دهد کسانی که لبنیات مصرف می‌کنند، کم‌تر به دیابت مبتلا می‌شوند. همچنین افراد مبتلا به دیابت با مصرف لبنیات می‌توانند بسیار موثرتر از دیگران با اثرات منفی این بیماری مقابله کنند.داشتن حداقل ۲ وعده در روز از محصولات لبنی با ۱۱ تا ۱۲ درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت و فشار خون بالا همراه بوده است.

مصرف مستمر و کافی شیر و فرآورده‌های لبنی نقش بسیار مهمی در کاهش بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، بیماری‌های لثه و دندان، سنگ کلیه، فشار خون، دیابت، نقرس، سرطان روده، سرطان سینه، عوارض ناشی از قاعدگی، چاقی و.. به دنبال خواهد داشت.

استفاده مستمر و کافی از شیر و فرآورده‌های آن علاوه بر تامین عمده نیاز‌های سلولی بدن، افزایش قد، تنظیم فشار خون، ارتقای هوش و قدرت یادگیری، سلامت لثه و دندان و استحکام استخوان، افزایش قدرت بینایی، افزایش توان کاری، طول عمر و پیشگیری از کار افتادگی و .. را موجب می‌شود.

شیر و دیابت در صورتی بیشترین دشمنی را باهم دارند که شیر را به صورت منظم و هدفمند مصرف کنیم. مصرف شیر برای صبحانه می‌تواند به کاهش گلوکز خون در طول روز کمک کند.

تاثیر ماست بر کنترل دیابت

   تاثیر ماست برکنترل دیابت

غذاهای تخمیری مثل ماست حاوی باکتری های مفیدی مانند پروبیوتیک می باشد. پروبیوتیک نشان داده است که سلامت روده را بهبود می دهد. تحقیقات بر روی سلامتی روده در حال ادامه است اما باکتری های روده نقش مهمی در سلامتی انسان بازی می کنند از جمله در چاقی و دیابت.

تحقیقات اخیر نشان داده اند که مصرف ماست ممکن است باعث کاهش سطح گلوکز، مقاومت انسولین و فشار خون سیستولیک گردد.
در تحقیقاتی که اخیرا نتایج آن ها منتشر شده است به این نتیجه رسیده اند که استفاده از ماست در رژیم غذایی ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم در افراد سالم و بزرگسالان مسن تر را کاهش می دهد.

 افراد مبتلا به دیابت ماست کم چرب و سبزیجات را به عنوان میان وعده یا جایگزین وعده‌ی شام مصرف کنند. ترکیب لبنیات و سبزیجات تاثیر بسیار چشم‌گیری در افزایش کیفیت زندگی افراد دیابتی خواهد داشت.

مواد تشکیل دهنده ماست چیست؟

اکثر محصولات لبنی دارای کمی گلایسمیک ایندکس (Glycemic Index (GI)) میباشند.این ترکیبات ماست را تبدیل به یک غذای ایده آل برای بیماران دیابتی می کند. برای این که بدانید ماست مورد استفاده شما از چه تشکیل شده است برچسب روی آن را حتما مطالعه کنید. اگر تمایل به استفاده از ماست های مفید برای روده هستید که دارای پروبیوتیک هستند، ماست هایی را انتخاب کنید که دارای محیط کشت های فعال و زنده هستند.

همیشه به برچسب مواد مغذی خوراکی ها توجه کنید. برخی از ماست ها دارای شکر افزودنی هستند. ماستی را انتخاب کنید که 10 گرم یا کمتر شکر به آن افزوده شده است. ماست های حاوی 15 گرم یا کمتر کربوهیدرات گزینه مناسبی برای افراد دیابتی هستند.

به دنبال ماستی باشید که پروتئین بالا و کربوهیدرات کمی داشته باشد مثل ماست یونانی. برچسب محصولات را به دقت مطالعه کنید زیرا نام قند ها در محصولات تجاری متفاوت است حتی می توان در یک برند از قند با نام های متفاوتی استفاده کرد.

 بهترین شیر برای مبتلایان به دیابت کدام است؟

 بهترین شیر برای مبتلایان به دیابت

“بهترین” شیر برای افراد مبتلا به دیابت به طعم های مورد علاقه آنها ، بقیه رژیم روزانه و میزان مصرف روزانه کربوهیدراتشان بستگی دارد.

به عنوان مثال ، اگر شخصی قصد دارد تا حد ممکن کربوهیدرات ها را در رژیم خود کاهش دهد ، شیر بادام و کتان حاوی تقریبا صفر درصد کربوهیدرات هستند.

تمام شیرهای گاوی حاوی کربوهیدرات هستند ، و برای افراد دیابتی مهم است که این مسئله را در شمارش میزان کربوهیدرات دریافتیشان قرار دهند. با این حال ، شیر کم چربی می تواند یک گزینه کم کالری  برای افرادی باشد که نسبت به لاکتوز حساسیت ندارند و شیر گاو را ترجیح می دهند.

البته غذاهای کم چرب و نوشیدنی هایی مانند شیر بدون چربی ممکن است به دلیل جذب سریعتر تاثیر بیشتر و سریعتری بر سطح قند خون  داشته باشند. بنابراین ، کنترل گلوکز ممکن است برای تعیین بهترین نوع شیر گاو مفید واقع شود.

و در آخر توجه کنید ماست و شیر پرچرب که با بیماریهای ام اس و انواع سرطان ارتباط دارند سبب افزیش چربی میشوند ونباید بی‌رویه مصرف شوند و میزان چربی مجاز در شیر و ماست را برای کلیه افراد جامعه یک تا یک و نیم درصد میباشد.

                 مهرناز شکیب خوب رژیم درمانگر در حیطه دیابت

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست