لوپوس اریتماتوز سیستمیک چیست؟

کبدکلیه

لوپوس چیست؟ لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) یک بیماری مزمن خود ایمنی است که با تولید آنتی بادی‌های غیر معمول در خون ایجاد می‌شود. علل این بیماری ناشناخته است. با این حال، وراثت، ویروس‌ها، نور ماوراء بنفش  و داروها همه ممکن است نقشی اساسی در ایجاد آن داشته باشند.

برخی علائم لوپوس عبارتند از:

• بثورات پروانه ای شکل روی صورت 

• مشکلات کلیوی 

• از دست دادن اشتها 

• درد مفاصل 

• ریزش مو 

• تب 

• خستگی 

• حساسیت به نور 

• پدیده و بیماری رینود 

• پلورزی 

پریکاردیت

رژیم غذایی و تغذیه با لوپوس

اگر به لوپوس اریتماتوز سیستمیک مبتلا هستید باید سعی کنید از یک رژیم کامل و مغذی، متعادل و متنوع استفاده کنید که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه، غلات کامل و مقادیر متوسطی از گوشت، مرغ و ماهی باشد.

لوپوس و تنوع غذایی
لوپوس و تنوع غذایی

یکی از غذاهایی که افراد مبتلا به لوپوس باید از آن اجتناب کنند، یونجه است. مصرف یونجه با گزارش‌هایی از سندرم شبه لوپوس یا شعله‌ور شدن لوپوس همراه بوده‌ است. اثرات مشابه لوپوس اریتماتوز سیستمیک ممکن است شامل درد عضلانی، خستگی، نتایج غیرطبیعی آزمایش خون، تغییر در نحوه عملکرد سیستم ایمنی و مشکلات کلیوی باشد. 

این واکنش ها ممکن است به دلیل اسید آمینه های موجود در آن باشد که می تواند سیستم ایمنی بدن را فعال کرده و التهاب را افزایش دهد.

اگر قصد دارید گیاهان دارویی، مکمل های غذایی یا ویتامین ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، ابتدا باید تصمیم خود را با متخصص تغذیه خود در میان بگذارید. این امر بسیار مهم است زیرا گیاهان یا مکمل ها ممکن است با داروهای مورد استفاده برای درمان لوپوس تداخل داشته باشند.

سوالات رایج رژیم غذایی لوپوس

آیا مبتلایان به لوپوس می توانند الکل مصرف کنند؟ 

الکل اثربخشی برخی داروهای لوپوس اریتماتوز سیستمیک را کاهش دهد، مشکلات سلامتی جدیدی ایجاد کند و یا مشکلات موجود را بدتر کند. از مصرف الکل خودداری کنید.

آیا افراد مبتلا به لوپوس باید از خوردن گوشت قرمز خودداری کنند؟

اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید، گوشت قرمز زیاد سطح پروتئین های دریافتی و بنابراین سطح اوره خون شما افزایش دهد. اگر سطح کلسترول یا تری گلیسیرید بالایی دارید، گوشت قرمز می تواند این میزان را بیشتر افزایش دهد.

از سمت مقابل، اگر در بدن خود التهاب دارید، نسبت به زمانی که سالم هستید به پروتئین بیشتری نیاز دارید.

بنابراین نکته اصلی این است که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. اگر مطمئن نیستید که چقدر باید بخورید، از متخصص تغذیه خود بخواهید این میزان را دقیقا برای شما مشخص کند.

لوپوس و گوشت قرمز
لوپوس و گوشت قرمز

آیا فرد مبتلا به لوپوس باید رژیم غذایی بدون گلوتن داشته باشد؟

اگر شما نیز به بیماری سلیاک مبتلا هستید، یک رژیم غذایی بدون گلوتن حیاتی است. در غیر این صورت، هیچ مدرکی مبنی بر بدتر شدن یا بهبود التهاب گلوتن در هر بیماری خودایمنی دیگری مانند لوپوس وجود ندارد.

اگر برای بیماری سلیاک آزمایش نشده اید، یک آزمایش خون وجود دارد که می تواند برای تشخیص آن انجام شود.

لوپوس و گلوتن
لوپوس و گلوتن

آیا رژیم های گیاهخواری یا وگان برای افراد مبتلا به لوپوس مناسب است؟

رژیم های گیاهخواری یا وگان اشکالی ندارد، اما باید مولتی ویتامین حاوی ویتامین B12 مصرف کنید، زیرا این ویتامین را فقط از طریق محصولات حیوانی می توان دریافت کرد. در غیر این صورت ممکن است دچار کم خونی و آسیب عصبی شوید.

همچنین، باید منابع پروتئین خود را مخلوط کنید تا پروتئین کاملی دریافت کنید – به عنوان مثال برنج و لوبیا، یا ذرت و گندم. چون پروتئین‌های حیوانی، لبنیات و تخم‌مرغ پروتئین‌های کاملی هستند، اما پروتئین‌های گیاهی به طور کلی از نظر یک یا چند اسید آمینه محدود هستند که باعث می‌شود آنها به عنوان تنها منبع پروتئین ناکافی باشند.

لوپوس و گیاهخواری
لوپوس و گیاهخواری

دکترفود، دکتر تغذیه شما

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست