کبد

کبد یکی از مهمترین اعضای حیاتی بدن است که وظایف مختلفی مانند ذخیره مواد قندی و گلیکوژن، تصفیه خون ، سم زدایی مواد (از قبیل دارو ها ، الکل و ..) و  تولید برخی آنزیم ها را بر عهده دارد که انجام کلیه این کارها برای ادامه حیات ضروری هستند.

کبد چرب – کبد چرب

کبد فیلتر است که هرچه غذا خورده شود و از روده جذب شود از آن میگذرد و توسط آنزیم های آن فیلتر میشود.

کبد بزرگترین غده بدن است و ۱.۵ کیلوگرم وزن دارد که همین بزرگی و ظرفیت بالای آن باعث می شود که آسیب کبدی دیر ظاهر شود که متاسفانه دیرظاهر شدن این بیماری سبب می شود که نتوان اقدامات موثری برای درمان آن انجام داد.

کبد چرب چگونه در بدن ایجاد می شود؟

کبد چرب -مراحل

كبد چرب در اثر رسوب و تجمع بیش از حد چربی در بافت كبد در شرایطي ایجاد مي شود كه كبد در شكستن چربیها مشكل داشته باشد. به همین دلیل ذرات چربي در بافت هاي كبدي تجمع پیدا مي كند. در نتیجه، اختلالاتی در فعالیت طبیعی كبد به وجود می آورد.

علائم کبد چرب

علائم کبد چرب

بیماریهای كبدی مانند هپاتیت و كبد چرب در مراحل اولیه هیچ نشانه ای برای تشخیص ندارند. بنابراین، بیماران از شرایط خود بی اطلاع هستند تا وقتی كه پس از گذشت زمان و وخیم شدن وضعیت كبد تاثیرات منفی بر عملكرد آن مشخص میشود.

وقتی كبد چرب منجر به هپاتیت میشود كبد متورم میشود و بیمار در ناحیه فوقانی و راست شكم احساس فشار و سنگینی میكند.

انواع کبد چرب

کبد چرب غیر الکلی

اینكه چربي در بافت كبدي جمع شود طبیعي نیست اما این تجمع همواره باعث آسیب رساندن به سلامت نمي شود. به همین دلیل ممكن است میزان چربي كبد اضافه شود اما مشكلي به وجود نیاورد . این شكل از كبد چرب شایعترین انواع این بیماري است.

هپاتیت ناشی از چربی

در برخي از موارد ممكن است چربي جمع شده در كبد سبب ایجاد التهاب در كبد فرد شود .این التهاب مي تواند در عملكرد طبیعي كبد اختلال ایجاد كند و شرایط دشوارتري را ایجاد نماید.

کبد چرب مرتبط با سیروز کبدی

التهاب كبدي ممكن است به جراحت كبدي منجر شود.ممكن است در چنین شرایط جراحت آنچنان حاد باشد كه كبد نتواند كار خود را انجام دهد و در نتیجه نارسایي كبدي ایجاد كند.

عوامل مستعد کننده ي کبد چرب

• الکل
  • اختلالات چربی خون
  • چاقی بویژه چاقی شکمی
  • کاهش وزن سریع
  • سوتغذیه
سیروز کبدی

چه افرادی استعداد ابتلا به کبد چرب دارند؟

• افراد بی تحرک و علاقه مند به غذاهای آماده و فست فودها
  • افراد چاق و دچار اضافه وزن
  • افراد مبتلابه دیابت
  • افراد مبتلا به چربی خون بالا
  •  مصرف بی رویه و بی قاعده ویتامین A
کبد سالم

علل متفرقه ی ابتلا به کبد چرب

• مسمومیت با برخی سموم و حلال ها

مصرف خوراکی برخی داروها مثل:

تتراسیکلین،  مواد کورتون دار، استروژن های صنعتی و بعضی از داروهای کنترل سرطان.

علائم و شیوع بیماری کبد چرب

از آنجا که این بیماری سیر پیش رونده دارد می تواند در مراحل اولیه بدون علامت باشد تا زمانی که تاثیرات منفی بر عملکرد کبد ایجاد نماید.

کبد چرب

در آن زمان علائمی از قبیل احساس ضعف، خستگی و کاهش وزن بروز می کنند. از آنجا که سیر این بیماری مزمن است، شاید سال ها طول بکشد تا منجر به ایجاد سیروز کبدی (جایگزینی سلول های کبدی با سلول های فیبروز) و در نهایت نارسایی کبد گردد.

بین 10 تا 30 درصد بزرگسالان در کشورهای پیشرفته مبتلا به این بیماری هستند که معمولا شامل افراد چاق در سنین میانسالی است. با توجه به شیوه زندگی اعم از نوع تغذیه و فعالیت بدنی، شیوع این بیماری در کشورهای در حال توسعه به ویژه در جامعه شهری افزایش چشمگیری داشته است. شیوع بیماری کبد چرب با افزایش سن، سیر صعودی می یابد.

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید