کلیه پلی کیستیک و 0 تا 100 تغذیه در آن

کلیه

کلیه پلی کیستیک چیست؟کلیه پلی کیستیک بیماری ژنتیکی است که با آسیب رسانی به کلیه عملکرد آن می‌تواند به بیماری حاد کلیه تبدیل شود. در این بیماری که به دلیل اختلال ژنتیکی ایجاد می‌شود، کیست‌های حاوی مایع متعدد غیر سرطانی، درون کلیه دیده می‌شوند و به تدریج افزایش یافته و به طور قابل توجهی افت عملکرد کلیه را در پی خواهند داشت.


هیچ غذایی یا شیوه زندگی قطعی برای  ایجاد کیست در افراد مبتلا به کلیه پلی کیستیک کشف نشده است. با این حال، یک سبک زندگی سالم ممکن است به محافظت از عملکرد کلیه و کاهش فشار خون در این افراد کمک کند. پایین نگه داشتن فشار خون در مبتلایان به کلیه پلی کیستیک بسیار مهم است، زیرا فشار خون بالا در این بیماری می تواند به کلیه های شما آسیب برساند.


اطلاعات این مقاله برای افرادی است که دیالیز نمی‌شوند و عملکرد کلیه‌شان خیلی پایین نیست.اگر تحت دیالیز هستید و یا فیلتراسیون کلیه‌تان پایین است یا توصیه‌های رژیم غذایی یا سبک زندگی خاصی از یک متخصص تغذیه بر اساس شرایط ویژه ای به شما داده شده است، توصیه‌های موجود در این صفحه ممکن است برای شما کاملا صحیح نباشد

وزن مناسب و کلیه پلی کیستیک
وزن مناسب و کلیه پلی کیستیک

وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید!

داشتن وزن مناسب ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی را کاهش دهد. این وزن توسط مشاوره تغذیه تان و بر اساس شرایط کلیه و کیست ها تنظیم می شود. بالا رفتن وزن می تواند با بالا رفتن فشار خون و بدتر شدن شرایط کلیوی همراه باشد.

  مایعات کافی و کلیه پلی کیستیک
مایعات کافی و کلیه پلی کیستیک

مایعات کافی بنوشید

ممکن است بشنوید که نوشیدن مایعات اضافی در صورت ابتلا به کلیه پلی کیستیک می تواند مفید باشد. با این حال، هیچ مطالعه ای وجود ندارد که ثابت کند نوشیدن مایعات اضافی رشد کیست های کلیه را کند می کند. در حال حاضر، متخصصان تغذیه کلیوی توصیه می کنند که هنگام تشنگی نوشیدنی بنوشید، اما نه بیش از حد.


در آب و هوای ایران، نوشیدن حدود 6 تا 8 لیوان آب (هر روز حدود 200 میلی لیتر) باید تقریباً برای هیدراته نگه داشتن شما کافی می باشد. اگر به عنوان مثال از طریق تعریق یا اسهال مایعات بیشتری از دست داده اید، ممکن است نیاز به نوشیدن آب بیشتر داشته باشید.

کافئین کمتری مصرف کنید

هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد افراد مبتلا به ADPKD نباید کافئین مصرف کنند. اگرچه برخی از محققان این نظریه را مطرح کرده اند که کافئین می تواند بر رشد کیست تأثیر بگذارد، این در مطالعات روی افراد ثابت نشده است. نوشیدن مقدار کم کافئین در روز بر سلامت قلب و عروق نیز تأثیری ندارد. در حالی که اجتناب از مصرف زیاد کافئین معقول به نظر می رسد، نوشیدن تا ۲ فنجان قهوه یا ۴ فنجان چای در روز مشکلی ندارد.


رنگ ادرار خود را بررسی کنید تا ببینید آیا هیدراته شده اید یا خیر  ⁃ شفاف تا زرد روشن شما هیدراته شده ایدبه روند قبلی بنوشید.
 ⁃ زرد تیره تا کهربایی تیرهشما کم آب شده ایدآب بیشتری بنوشید


یک رژیم غذایی سالم داشته باشیداگر کلیه پلی کیستیک دارید، دانستن اینکه چه چیزی بخورید و بنوشید می تواند گیج کننده باشد. هیچ رژیم غذایی تایید شده ای وجود ندارد که افراد مبتلا به کلیه پلی کیستیک را درمان کند. اما، یک رژیم غذایی سالم می تواند به کنترل وزن شما کمک کند، که به کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

برای پیروی از یک رژیم غذایی متعادل سالم:


روزانه 5 واحد میوه یا سبزی بخوریدمقداری لبنیات (یا جایگزین های لبنی مانند نوشیدنی های سویا) بخوریدپروتئین هایی مانند لوبیا، حبوبات، ماهی، تخم مرغ یا گوشت را به اندازه نیازتان مصرف کنید نه کمتر و نه بیشترفقط مقدار اندکی غذای سرشار از نمک، شکر و چربی مصرف کنید و بهتر است چربی های اشباع نشده را مصرف کنید.

مصرف میوه و سبزی وکلیه پلی کیستیک
مصرف میوه و سبزی وکلیه پلی کیستیک


نمک کمتر بخوریداگر به این بیماری مبتلا هستید، کاهش مصرف نمک بسیار مهم است، زیرا نمک بیش از حد باعث افزایش فشار خون می شود که می تواند به کلیه های شما آسیب برساند. اگر بالغ هستید، سعی کنید میزان نمک مصرفی روزانه خود را از ۶-۵ گرم – حدود 1 قاشق چایخوری – و ترجیحا کمتر نگه دارید.

این نه تنها شامل نمکی است که سر میز یا در حین پخت و پز اضافه می شود، بلکه نمک «پنهان» در غذاهایی مانند نان، غلات صبحانه، بیکن، ژامبون، سوسیس، غذاهای آماده و غذاهای آماده را نیز شامل می شود.


مقدار متوسطی از ​​پروتئین بخوریدپروتئین علاوه بر انرژی زایی، برای رشد و ترمیم بدن و حفظ سلامتی لازم است. غذاهای غنی از پروتئین عبارتند از: گوشت، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و لوبیا.


شواهد کافی مبنی بر اینکه رژیم غذایی کم پروتئین می تواند از کلیه های شما در برابر آسیب محافظت کند وجود ندارد تا کارشناسان بتوانند بر اساس آن به مصرف رژیم کم پروتئین توصیه کنند.
و به علاوه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پروتئین بسیار کم می تواند بدن شما را از دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز خود باز دارد.
مقدار پروتئین مورد نیاز شما به سن و اندازه بدن شما و عملکرد کلیه تان بستگی دارد. بنابراین باید به صورت دقیق توسط مشاور تغذیه تنظیم گردد.

مصرف پروتئین و کلیه پلی کیستیک
مصرف پروتئین و کلیه پلی کیستیک

دکترفود، دکتر تغذیه شما

نظرات کاربران

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • بهمن الف
    1401-10-15 00:17

    باسلام و خسته نباشید
    بنده کلیه پلی کیستیک دارم و دوساله تحت درمان هستم اما مصرف پروتئین ونمک کلا از طرف پزشکم ممنوع شده گوشت قرمز،گوشت ماهی،و…
    ایا واقعا میتوان به مقدار نیاز مصرف کرد؟

    پاسخ
    • پشتیبان دکترفود
      1401-10-15 18:54

      سلام و وقت بخیر
      برای افرادی که بیماری های کلیوی دارند میزان پروتئین و نمک باید به میزان دقیقی محاسبه شود چراکه مصرف زیاد و یا حتی محدودیت بیش از حد می تواند اثرات جبران ناپذیری از جمله کاهش توده عضلانی، مشکلات قلبی، ادم و تورم پاها و جمع شدن آب در اعضا را ایجاد کند
      متاسفانه پزشکان و متخصصین صلاحیت تنظیم رژیم های غذایی را طبق آخرین مطالعات روز ندارند و دادن توصیه های کلی و بدور از علم کافی روند درمان را مختل می کند بهتر هست حتما از یک متخصص تغذیه که سابقه رژیم درمانی در حیطه بیماران کلیوی را دارند چهت مشاوره کمک بگیرید تا هم به روند درمان خود کمک کرده باشید و هم از عوارض احتمالی جلوگیری کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست