۵ علت کم نشدن وزن | عوامل پنهان کم نشدن وزن با ورزش و رژیم

رژیم کتوژنیککاهش وزن

ضرب المثلی وجود دارد که می گوید:”چاقی و اضافه وزن تنها چیزهایی هستند که به راحتی از دست نمیروند.” کاهش وزن روندی است که مستلزم استمرار بوده و یک شبه اتفاق نمی افتد. پروسه ی کاهش وزن با رعایت مواردی همچون رژیم غذایی مناسب، ورزش و کنترل کالریهای دریافتی صورت می گیرد. اما در مواردی، افراد با وجود رعایت موارد فوق، تغییری در وزن خود نمی بینند و با افسردگی و احساس شکست، رژیم غذایی خود را رها می کنند. در ادامه قصد داریم تا به بررسی مواردی همچون علت کم نشدن وزن با رژیم و ورزش، علت کم نشدن وزن در رژیم، علت کم نشدن وزن در طب سنتی و علت کم نشدن وزن در رژیم کتوژنیک بپردازیم.

چرا وزنمان کم نمیشود؟

طبق مطالعات انجام شده بر روی افراد مختلف و در شرایط متفاوت، محققان به این نتیجه رسیده اند که واکنش بدن افراد به رژیم غذایی و ورزش، فرد به فرد متفاوت است. به عنوان مثال سرعت سوخت و ساز در بدن برخی افراد بسیار پایین بوده و در بسیاری از افراد نیز رژیمهای لاغری موجب کاهش متابولیسم بدن شده اند. همچنین نباید از تاثیر عواملی همچون ژنتیک، سن، جنس، سبک زندگی، نژاد، رژیم غذایی، هورمونها و میزان فعالیت بدنی بر روند کاهش وزن غافل شد. در زیر به بررسی چندین علت کم نشدن وزن با ورزش و رژیم می پردازیم:

۱. خواب بیشتر یا کمتر از حد نیاز، علت کم نشدن وزن با ورزش و رژیم

خوابیدن بیشتر از ۹ و یا کمتر از ۵ ساعت می تواند علت کم نشدن وزن در رژیم باشد. خواب بیشتر یا کمتر از حد طبیعی بر ترشح هورمونهای بدن موثر بوده و این هورمونها نیز بر میزان اشتها و میل ما به غذا خوردن تاثیر میگذارند. همچنین اکثر افرادی که کم می خوابند، تمرینات ورزشی را از روتین خود حذف کرده و انگیزه ی خود برای ورزش کردن را از دست می دهند.

۲. مصرف داروها

اگر تحت نظر پزشک از داروی خاصی استفاده می کنید، ممکن است روند کاهش وزن شما دچار اختلال شود. اغلب داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین، مهارکننده های مونو آمین اکسیداز و داروهای مورد استفاده در درمان دیابت، صرع و فشار خون، همگی بر سرعت روند کاهش وزن شما تاثیر می گذارند. همچنین خانم هایی که به طور مکرر از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند به راحتی دچار اضافه وزن شده و کاهش وزن به سختی در آنها صورت می گیرد.

۳. رژیم گرفتن بیش از حد، علت کم نشدن وزن حتی با رژیم

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دائما غذای رژیمی می خورید و از رژیمهای سخت پیروی می کنید، خبر بدی برایتان داریم. پیروی دائمی از رژیمهای دشوار موجب کاهش متابولیسم و افزایش تجمع چربی در بدن شما می شود. در این شرایط بدن شروع به ذخیره ی چربی نموده و نه تنها وزن کم نمی کنید، بلکه ممکن است دچار اضافه وزن نیز شوید.

۴. عدم نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب فراوان به بالا نگه داشتن متابولیسم کمک نموده و به روند کاهش وزن سهولت می بخشد. آب در دسترس ترین نوشیدنی فاقد کالری بوده و با نوشیدن آن، بدن در حالت استراحت نیز کالری بیشتری می سوزاند. میزان آب مورد نیاز بسته به شرایط بین ۶ تا ۸ لیوان در روز است.

۵. کاهش سوخت و ساز با افزایش سن، علت کم نشدن وزن حتی با ورزش

یکی از مهمترین دلایل کم نشدن وزن افزایش سن است. با افزایش سن، بدن دچار تغییرات بیولوژیکی مختلفی شده و هورمونها و عملکردشان نیز تغییر می کند. همچنین در زنان با بالا رفتن سن و در دوران پساقاعدگی، سرعت کاهش وزن کمتر و ذخیره ی چربی بدن بیشتر میشود. در بدن مردان نیز سطح هورمون تستوسترون با افزایش سن کاهش یافته و این موضوع منجر به کاهش توده ی عضلانی بدون چربی و افزایش چربی در بدن می شود. به طور کلی، هرچقدر از سن ۳۵ سال بیشتر فاصله بگیرید، متابولیسم بدن کمتر و کم کردن وزن سختتر خواهد بود.

علت کم نشدن وزن در طب سنتی

یکی از روشهای بدون عارضه برای کاهش وزن و کالری سوزی، استفاده از توصیه ها و راهکارهای طب سنتی است.
طب سنتی علت اصلی همه ی انواع چاقی را غلبه ی رطوبت در بدن دانسته و عامل اصلی همه ی انواع لاغری را نیز غلبه ی خشکی می داند. بنابراین مهمترین علت کم نشدن وزن در طب سنتی، افزایش تری یا رطوبت در بدن است. از عوامل ایجاد تری در بدن میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
-پرخوری
-حمام رطوبت زا (نه چندان گرم) که سبب باز شدن منافذ پوست و نفوذ رطوبت به داخل بدن می گردد.
-مصرف غذاها و داروهای رطوبت زا. مثلا زیاده روی در مصرف میوه های تر.
-سکون و کم تحرکی
-مصرف نکردن انواع غذاهای خشک برای تحلیل رطوبت بدن
-عدم دفع مواد زائد بدن
-دفع خلط صفرا
-خواب زیاد (بیش از حد نیاز)

علت کم نشدن وزن در رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک نوعی از رژیم غذایی بوده که با محدود نمودن مصرف کربوهیدرات روزانه، منجر به کاهش وزن می گردد. در بدن ما، کربوهیدراتها به قند گلوکز تجزیه شده و از آن برای تولید انرژی استفاده می شود. در صورت عدم وجود کربوهیدرات کافی، بدن وارد مرحله ای به نام کتوز می شود. طی این مرحله، بدن از سوزاندن چربی استفاده نموده و به جای گلوکز از آن استفاده می نماید.
در مواردی، افراد با رژیم کتو وزن کم نمی کنند. در ادامه به علت کم نشدن وزن در رژیم کتوژنیک می پردازیم:

۱. عدم دستیابی به کتوز

در رژیم کتوز، فقط ۵ تا ۱۰ درصد کالری دریافتی فرد بایستی از کربوهیدرات باشد.

۲. خوردن پروتئین بیش از حد

برخی افراد به اشتباه بر این باورند که رژیم کم کربوهیدرات و با پروتئین بالا یک رژیم کتوژنیک بوده در حالی که اینطور نیست. فردی که از رژیم کتو استفاده می کند بيشتر کالری دریافتی خود را از مصرف چربی بدست آورده و کمتر از ۳۵ درصد از رژیم غذایی بایستی از پروتئین تشکیل شده باشد.

۳. عدم کالری شماری

یکی از دلایل کم نشدن وزن در رژیم کتوژنیک عدم توجه به کالری هاست. شمارش کالری به کاهش وزن در رژیم کتو کمک می کند.

۴. نوشیدن الکل

اکثر نوشیدنی های الکلی همچون شراب و آب جو، سرشار از کربوهیدرات بوده و مصرف آنها در طول دوران رژیم مجاز نمی باشد. نوشیدن الکل راهی آسان برای افزایش کالری دریافتی، بدون تامین مواد مغذی بدن است.

۵. ورزش کم یا ورزش نکردن

ورزش با تحریک متابولیسم بدن منجر به بالا بردن متابولیسم شده و کالری می سوزاند. اهمیت ورزش به ویژه در رژیم کتو بالا بوده زیرا غذاهای پرچربی که فرد می خورد کالری بالایی دارند.

سخن پایانی

بعضا افراد با وجود داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش، وزن کم نمی کنند. این موضوع دلایل مختلفی داشته و علت کم نکردن وزن بسته به شخص، سن، جنس، شرایط محیطی و… متفاوت است. ارزیابی و بررسی دقیق دلایل کم نکردن وزن به شما کمک نموده تا ایراد کار را متوجه شده و روش مناسبی را برای کاهش وزن انتخاب کنید. در این مقاله به بررسی علت کم نشدن وزن حتی با رژیم، علت کم نشدن وزن در طب سنتی و علت کم نشدن وزن در رژیم کتوژنیک پرداختیم تا به شما در یافتن علت کم نکردن وزنتان کمک کنیم.

سوالات متداول

علت کم نکردن وزن با افزایش سن چیست؟
با افزایش سن و ایجاد تغییراتی در هورمونهای بدن، متابولیسم و سوخت و ساز بدن نیز کاهش یافته و در نتیجه روند کاهش وزن به کندی اتفاق می افتد.
چه عواملی در روند کاهش وزن دخالت دارند؟
عواملی همچون سن، جنس، سبک زندگی، نوع تغذیه و… در روند کاهش وزن موثرند.
علت کم نکردن وزن در طب سنتی چیست؟
به طور کلی طب سنتی چاقی و تجمع چربی در بدن را ناشی از تجمع رطوبت و تری می داند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست