آیا قهوه خطر سرطان سینه را افزایش می دهد؟

سرطان

به گفته جامعه سرطان آمریکا، از هر 8 زن در ایالات متحده، 1 نفر به سرطان سینه مبتلا می شود. در حالی که هنوز علت سرطان سینه به طور دقیق مشخص نشده است، بعضی موارد به عنوان عوامل خطر مشخص میشوند:

  • سن بالاتر
  • سابقه خانوادگی مثبت این بیماری
  • به ارث بردن ژن های خاصی که با سرطان سینه مرتبط هستند
  • چاقی
  • مصرف زیاد الکل
  • قرارگیری در معرض تشعشع

کافئین چیست؟

کافئین که علاوه بر قهوه به صورت طبیعی در برگ چای و به صورت مصنوعی و تجاری در شکلات، نوشابه های انرژی زا، نوشیدنی های الکلی و داروها وجود دارد، میتواند بر بافت ها و اندام های مختلف بدن و به طور کلی بر سلامت عمومی بدن تاثیر بگذارد.

کافئین با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی، به شما کمک می کند هوشیار بمانید و از شروع خستگی جلوگیری کنید.

کافئین با اتصال به گیرنده های آدنوزین در مغز اثرات آدنوزین را مسدود می کند و منجر به کاهش خستگی می شود و در نتیجه به بیدار ماندن کمک می کند. همچنین ممکن است سطح آدرنالین خون را افزایش دهد و فعالیت مغزی انتقال دهنده های عصبی دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش دهد.

این ترکیب بیشتر مغز را تحریک می کند و حالت برانگیختگی، هوشیاری و تمرکز را تقویت می کند. از آنجا که کافئین بر مغز شما تأثیر می گذارد، اغلب به عنوان یک داروی روانگردان شناخته می شود.

علاوه بر این، کافئین معمولا سریع اثرات خود را نشان می دهد. به عنوان مثال، مقدار کافئین موجود در یک فنجان قهوه ممکن است 20 دقیقه طول بکشد تا به جریان خون برسد و حدود 1 ساعت طول بکشد تا به اثربخشی کامل برسد.

جالب است بدانیم -----> سپرهای محافظتی در برابر سرطان سینه به وسیله یک رژیم مناسب

آیا کافئین باعث سرطان سینه می شود؟

سال ها تحقیق در مورد کافئین و سرطان سینه نشان داده است که نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد.

این مورد هم برای خانم های جوان تر و هم برای خانم های مسن تر می باشد. اما به نظر می رسد مصرف بیشتر کافئین خطر ابتلا به سرطان سینه را برای زنان یائسه کاهش می دهد.

یک مطالعه در سال 2015 روی 1090 زن مبتلا به سرطان سینه در سوئد نشان داد که مصرف قهوه با پیش آگهی کلی بیماری مرتبط نیست. اما زنان مبتلا به تومورهای نوع گیرنده استروژن مثبت که دو یا چند فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند، در مقایسه با زنان مشابهی که کمتر قهوه می‌نوشیدند، ۴۹ درصد کاهش در عود سرطان داشتند.

نویسندگان مطالعه سال 2015 پیشنهاد کردند که کافئین و کافئیک اسید دارای خواص ضد سرطانی هستند که با حساس‌تر کردن تومورهای گیرنده استروژن به تاموکسیفن، رشد سرطان سینه را کاهش می‌دهند.

هم چنان تحقیقات در حال انجام به دنبال یافتن خواص کافئین است که ممکن است بر خطر سرطان سینه و پیشرفت سرطان سینه تأثیر بگذارد.

رژیم غذایی مناسب در سرطان سینه

چه چیزی در کافئین وجود دارد که ممکن است بر بافت سینه تأثیر بگذارد؟

اگرچه ارتباط بین کافئین و تراکم بافت سینه به طور کامل مشخص نشده است. اما بسیاری از ترکیبات فعال بیولوژیکی (مواد شیمیایی گیاهی) در کافئین ممکن است آنزیم های درگیر با متابولیسم استروژن را تحریک کرده و التهاب را کاهش دهند. این مواد شیمیایی گیاهی همچنین ممکن است با افزودن گروه های متیل به مولکول های DNA، رونویسی ژن را مهار کنند.

همانطور که در یک مطالعه در سال 2012 در مورد کافئین و سرطان سینه گزارش شد، در آزمایشات حیوانی، ترکیبات قهوه تشکیل تومورهای سینه را سرکوب کردند. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که کافئین و اسید کافئیک دارای خواص ضد سرطانی در رابطه با ژن‌های گیرنده استروژن هستند.

کسی که  به طور متوسط سه فنجان در روز قهوه مصرف می کند جز مصرف کنندگان قهوه محسوب می شود. تاکنون، تحقیقات نشان داده است که قهوه باعث سرطان سینه یا افزایش خطر آن نمی شود. در واقع، این می تواند با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط باشد.

مطالب مرتبط ----> رژیم غذایی مناسب در سرطان سینه

داشتن بافت متراکم سینه به چه معناست؟

داشتن سینه های متراکم به این معنی است که شما بافت فیبری یا غده ای بیشتری دارید و بافت چربی آنچنانی در سینه هایتان وجود ندارد. تقریبا نیمی از زنان آمریکایی سینه های متراکم دارند. طبیعی است.

سینه های متراکم به ویژه در زنان جوان تر و زنان با سینه های کوچکتر شایع است. تقریباً سه چهارم زنان در 30 سالگی دارای بافت سینه متراکم هستند، در حالی که در زنان 70 ساله تنها یک چهارم دچار سینه های فیبروتیک می شوند.

اما هر کسی، صرف نظر از اندازه و سن سینه، می تواند سینه های متراکمی داشته باشد.

آیا مصرف قهوه و کافئین روی بافت سینه تاثیر می گذارد؟

  • مطالعات نشان می دهند  که زنان یائسه با مصرف بیشتر کافئین ، درصد کمتری از تراکم بافت سینه داشتند. در حالی که تراکم سینه زنان پیش از یائسگی با مصرف قهوه بیشتر، افزایش می یابد.
  • زنان یائسه تحت هورمون درمانی که مصرف قهوه و کافئین بیشتری داشتند، درصد کمتری از تراکم سینه داشتند. از آنجایی که هورمون درمانی به طور کلی با افزایش تراکم سینه مرتبط است، این مطالعه نشان می دهد که مصرف کافئین ممکن است اثر آن را کاهش دهد.
آنچه باید بدانیم ----> چگونه با تغذیه عوترض شیمی درمانی را کم کنیم؟

آیا کافئین می تواند درد پستان بیماران فیبروکیستیک افزایش دهد؟

  • فراتر از تاثیر قهوه برای کاهش ریسک و درمان کیست و سرطان سینه ، کافئین ممکن است بر درد پستان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، برخی از زنان مبتلا به بافت پستان فیبروکیستیک متوجه می‌شوند که وقتی محصولات کافئین‌دار نمی‌خورند علائم درد پستان در آن‌ها بهبود می‌یابد. این مسئله می‌تواند مربوط این خاصیت کافئین باشد که حساسیت به درد را کاهش می‌دهد.
  • با مطالعات اخیر که حاکی از خطر بالای عود مجدد در سرطان پستان گیرنده استروژن مثبت است، مطالعات مربوط به چای سبز جالب است. این که آیا این مربوط به کافئین یا ترکیبات دیگر موجود در چای سبز است، ممکن است یک سوال مهم باشد.

نکته ی پایانی:

بیشتر تحقیقات در مورد این موضوع نشان می دهد که قهوه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد و حتی برای زنانی که پس از یائسگی هستند،  قهوه می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

المیرا وطنیان-کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست