آیا کمبود مواد مغذی باعث هوس غذایی می شود؟

افزایش وزن

در این مقاله به این سوال که آیا کمبود مواد مغذی باعث هوس غذایی می شود؟ ، پاسخ میدهیم.

هوس شدید به غذا را به عنوان نیاز شدید یا تمایل غیر عادی به یک نوع غذا تعریف می کنند. هوس غذایی آنقدر رایج است که به هنگام صحبت درمورد غذا یکی از قابل بحث ترین احساسات می باشد. برخی باور دارند که هوس غذایی به خاطر کمبود مواد مغذی ایجاد شده و بدن می‌ خواهد از این طریق کمبودهای خود را جبران کند. اما برخی دیگر باور دارند که هوس غذایی به طورعمده مرتبط به مسایل روانی است تا نیاز واقعی بدن. در این مقاله بررسی می کنیم که کمبود چه مواد مغذی باعث هوس غذایی می‌ شوند.

رابطه میان کمبود مواد مغذی و هوس غذایی

تعداد زیادی از افراد باور دارند که هوس غذایی یک روش ناخودآگاه برای تامین نیاز به مواد مغذی است. این افراد باور دارند هنگامی که بدن دچار کمبود یک ماده مغذی به خصوص می شود به صورت طبیعی تمایل به غذا هایی دارد که سرشار از آن ماده می باشند.

به عنوان مثال تمایل به شکلات را اغلب به خاطر سطح پایین منیزیوم می دانند و در عین حال میل شدید به گوشت یا پنیر را اغلب به عنوان نشانه ای از سطح پایین کلسیم و آهن در نظر می گیرند. برخی باور دارند که جبران کردن این میل شدید به غذا به بدن کمک می کند تا ماده مغذی مورد نیاز خود را دریافت کرده و کمبود را از بین ببرد.

کمبود چه مواد مغذی باعث تمایل شدید به غذا می شود؟

در برخی موارد هوس غذایی انعکاسی از دریافت ناکافی مواد مغذی خاصی است.

ویار

یک مساله منحصر به فرد ویار می باشد که در این وضعیت فرد به مواد غیر مغذی تمایل زیادی دارد و از جمله آنها می توان به یخ ، خاک ، نشاسته ذرت و دیگر موارد اشاره کرد. ویار در میان خانم های حامله و بچه ها بسیار رایج است و دلیل اصلی آن در حال حاضر ناشناخته می باشد. با این وجود می توان گفت که کمبود مواد مغذی در بروز این مسئله یک نقش مهمی ایفا می کند.

مطالعات مشاهده‌ ای نشان می‌ دهند افرادی که نشانه های ویار دارند اغلب سطح آهن ، روی یا کلسیم پایینی دارند. علاوه بر این استفاده از مکمل های مواد مغذی که دچار کمبود آن هستید به نظر می رسد باعث توقف چنین رفتارهایی می شود. بعضی  مطالعات  هم این ارتباط را قطعی ندانستند.

کمبود سدیم

سدیم نقش کلیدی در حفظ تعادل جریان های بدن ایفا کرده و برای زنده ماندن بسیار حیاتی می باشد. به همین دلیل تمایل به غذاهای با سدیم بالا مانند غذاهای نمکی و شور را به این معنی  می دانند که بدن نیاز به سدیم بیشتری دارد.

در حقیقت افرادی که کمبود سدیم دارند اغلب تمایل شدید به غذا های نمکی دارند. همچنین افرادی که به خاطر دلایل خاصی مانند ادرار یا ورزش،  سطح سدیم خون آنها پایین است اعلام کردند که معمولا به نوشیدنی ها و خوراکی های نمکی تمایل دارند.

با این حال بسیار مهم است که در خاطر داشته باشید کمبود سدیم بسیار اتفاق نادری است. در حقیقت دریافت سدیم اضافی به خصوص در کشورهای توسعه یافته بسیار رایج می باشد.

پس نمی توان به سادگی گفت که میل شدید به غذاهای نمکی به خاطر کمبود سدیم در بدن است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد مصرف مرتب مواد خوراکی با سدیم بالا منجر به تمایل شدید به غذا های نمکی می شود. این مسئله باعث دریافت سدیم اضافی شده که برای بدن ضروری نیست و حتی به سلامتی ما آسیب وارد خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: بهترین کلینیک لاغری با دستگاه

آیا کمبود مواد مغذی باعث هوس غذایی می شود؟ - دکتر فود

چرا ممکن است کمبود مواد مغذی با هوس غذایی مرتبط نباشد؟

هنگامی که به شواهد نگاه می‌ کنیم دلایلی در رد تئوری کمبود مواد مغذی مشاهده می‌ کنیم. استدلال هایی که در ادامه آمده اند از قانع کننده ترین ها می باشند.

تمایل به غذا در خانم ها و آقایان متفاوت است

بر طبق تحقیقات انجام شده بخشی از تمایل افراد به غذا و تکرار آن به خاطر جنسیت می باشد. به عنوان مثال به نظر می رسد که خانم ها نسبت به آقایان دوبرابر تمایل بیشتری به غذا را تجربه کنند. همچنین خانم ها تمایل بیشتری به مواد خوراکی شیرین مانند شکلات دارند در حالی که آقایان غذاهای خوش نمک را می پسندند.

رابطه کم میان تمایل به غذا و مواد مغذی مورد نیاز

فرضیات عنوان میکنند که دریافت کم مواد مغذی احتمالاً باعث میل به غذاهایی می‌ شود که حاوی آن مواد مورد نیاز هستند. با این حال شواهدی وجود دارد که می‌ گویند همیشه به این صورت نیست.

یکی از این مثال ها حاملگی می باشد که در دوران رشد جنین نیاز به برخی مواد مغذی در مادر دو برابر می شود. فرضیه کمبود مواد مغذی پیش بینی می کنند که خانم های حامله به غذاهایی تمایل دارند که سرشار از مواد مغذی است. به خصوص این مسئله در ماه های آخر حاملگی بسیار بیشتر است زیرا نیاز جنین به مواد مغذی برای رشد به حداکثر خود می رسد. اما مطالعات گزارش داده‌ اند خانم های باردار بیشتر  تمایل به فست فود ، غذاهای پرچرب و با کربوهیدرات بالا در زمان حاملگی خود دارند تا غذاهای سرشار از مواد مغذی. علاوه بر این تمایل شدید به غذا در طی نیمه اول حاملگی بروز پیدا می کند که نشان میدهد این افزایش تمایل به خاطر افزایش کالری مورد نیاز رخ نمی دهد.

مطالعات کاهش وزن استدلال های اضافه تری در رد  تئوری کمبود مواد مغذی می آورند. در یک مطالعه کاهش وزن شرکت کنندگان یک رژیم کم کربوهیدرات را به مدت دو سال انجام دادند و گزارش شد که تمایل به مواد خوراکی با کربوهیدرات بالا در این افراد پایین تر است تا افرادی که یک رژیم کم چرب دنبال می‌ کردند.

برای دریافت بهترین رژیم برای افزایش وزن کلیک کنید

تمایل به مواد خوراکی با ارزش غذایی پایین

تمایل به غذا معمولاً با خوردن هیچ چیز جز غذای هوس شده برطرف نمیشود. با این حال اغلب افراد به مواد غذایی پرچرب و با کربوهیدرات بالا تمایل دارند تا مواد خوراکی کامل و مغذی .

در نتیجه غذای مورد هوس شما احتمالا بهترین منبع برای مواد مغذی نیست. به عنوان مثال تمایل به پنیر اغلب به عنوان درخواست بدن برای جبران مقدار ناکافی دریافت کلسیم در نظر گرفته میشود. با این حال تمایل به مواد خوراکی مانند توفو احتمال بیشتری دارد که برای کلسیم مورد نیاز را  تامین کند زیرا که این ماده خوراکی در ۲۸ گرم خود ۲ برابر پنیر کلسیم دارد.

دیگر دلایل هوس غذایی

هوس غذایی ممکن است دلایلی غیر از کمبود مواد مغذی نیز داشته باشد.

  • سرکوب افکار: ممنوع بودن مواد غذایی به خصوص یا سرکوب تمایل به صورت آگاهانه ممکن است باعث شدت پیدا کردن میل به غذا شود.
  • شرطی سازی  وضعیت ها: در برخی موارد با قرار گرفتن در برخی وضعیت ها مانند خوردن پاپ کورن در هنگام تماشای فیلم با تمایل به مواد خوراکی مرتبط است. این مسئله در دفعه بعد و با قرار گرفتن در چنین وضعیتی باعث تمایل مواد خوراکی به خصوصی می شود.
  • خلق و خوی خاص: تمایل به غذا ممکن است به خاطر شرایط روحی خاصی ایجاد شود.مثلا غذایی که حس نوسالژی یا آرامش به شما میدهد تا از حس منفی خود دور شوید.
  • سطح بالای استرس: افرادی که استرس دارند اغلب گزارش داده اند تجربه تمایل بیشتری به غذا پیدا می کنند.
  • خواب ناکافی: خواب کم باعث ایجاد اختلال در هورمون ها شده که احتمالاً تمایل شدید به غذا را در پی خواهد داشت.
  • هیدراته نبودن: نوشیدن کم آب و دیگر مایعات باعث افزایش گرسنگی و میل شدید به غذا در برخی افراد می شود.
  • دریافت ناکافی پروتئین و فیبر: پروتئین و فیبر به شما در داشتن احساس سیری کمک می‌ کنند. مصرف کم این دو ماده گرسنگی و هوس غذایی را افزایش میدهد.

چگونه هوس غذایی را کاهش دهیم

افرادی که تجربه هوس غذایی را دارند می‌ خواهند با استفاده از راهکارهایی این تمایل را کاهش دهند.

مصرف مرتب مواد مغذی در وعده های غذایی و مصرف مایعات به میزان کافی به کاهش این تمایل کمک خواهد کرد. همچنین داشتن خواب کافی و انجام تکنیک های کاهش دهنده استرس مانند یوگا و مدیتیشن به کاهش تمایل غذا کمک می کند. در شرایطی که هوس غذایی  آشکار می‌ شود تلاش کنید تا محرک آن را شناسایی کنید. به عنوان مثال اگر برای غلبه بر یک حال و هوای منفی به غذا میل پیدا می کنید بهتر است تا فعالیت هایی را انجام دهید که باعث بهبود حال شما شود. یا به عنوان مثال اگر به هنگام کسل بودن می خواهید شیرینی بخورید بهتر است فعالیت هایی را انجام دهید که برای شما نشاط آور باشد. می توانید به دوستان خود زنگ زده یا یک کتاب بخوانید یا کار مورد علاقه خود را پیدا کنید.

در صورتی که چنین کارهایی برای شما جواب نمی دهد بهتر است که به صورت آگاهانه بر آن غلبه کنید. از غذایی که به آن تمایل شدید دارید لذت ببرید و در عین حال بر روی تمام حواس خود هنگام خوردن آن تمرکز کنید تا با مقدار کمی از آن میل خود را برطرف  کرده باشید.

درباره ما و تماس دکتر فود

در این مقاله در خصوص آیا کمبود مواد مغذی باعث هوس غذایی می شود؟ و مسائل مربوط به آن برای شما صحبت شد.

دکتر فود یکی از کلینیک های مجهز در زمینه لاغری است. پزشکانی که در این کلینیک مشغول به فعلیت هستند از تخصص کافی در این زمینه برخوردارند.شما می توانید برای معاینه و دریافت رژیم غذایی به وبسایت دکتر فود مراحعه کنید.

آدرس:

تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز، یزد، مشهد، شهرکرد(شعب دکتر فود در شهرستان)

شعبه یک تهران: سعادت آباد، سروغربی (بین میدان کتاب و پاکنژاد)

شعبه دو تهران: مترو شریعتی، کوچه بهشت یکم

شماره های تماس:

۰۹۳۸۳۲۰۸۱۷۶
۰۹۳۹۵۳۰۶۹۱۷
۰۹۹۱۸۴۶۵۲۲۰
۰۹۹۱۸۴۷۳۶۶۰

قیمت و خرید پودر مکمل چاقی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست