اسهال 8 حقیقتی که بهتره راجع بهش بدونید!

مشکلات گوارشی

1-رژیم BRAT را دنبال کنید تا اسهال شما برطرف شود:

رژیم BRAT  شامل : موز ،برنج، کمپوت سیب و نان میباشد که برای درمان اسهال این رژیم توصیه میشود.. اما رژیم BRAT همه ی مواد مغذی که بدن شما نیاز دارد مانند چربی و پروتئین ، را تامین نمیکند.شما میتوانید در هر روز ، یکی از این مواد را به رژیم خود اضافه کنید و باید تلاش کنید در سریع ترین زمان به رژیم معمول خود برگردید.

2-دهیدراته شدن یک ریسک جدی است:

به دنبال اسهال طولانی مدت بدن دچار کم آبی یا به اصطلاح دهیدراته شدن میشود. علائم دهیدراته شدن بدن در نوزادان ،خشکی دهان ،عفونت یا کمتر از حد معمول گریه کردن یا گریه بدون اشک است. علائم اسهال در بزرگسالان ، مشابه کودکان است . ار علاِم کم آبی دارید فورا با درمانگر خود تماس بگیرید .

اسهال و تغذیه
اسهال و تغذیه

3-چربی اشباع را کامل ار رژیم غذایی خود حذف نکنید:

غذاهای چرب و سرخ کردنی اغلب برای معده و دستگاه گوارش شما مضر هستند چراکه هضم آنها برای بدن سخت است . اما در اسهال توصیه میشود تا مدت کوتاهی و زیر نطر متخصص تغذیه ،به وعده های غذایی خود 1 قاشق غذاخوری کره اضافه کنید . چرا که دیر هضم بودن کره باعث جلوگیری از بروز اسهال میشود.

تغذیه
تغذیه

4-مصرف داروها باعث اسهال میشود:

این درست است که مصرف یکسری ازداروها مانند آنتی بیوتیک ها باعث اسهال میشود چرا که بعضی از داروها عوارض جانبی مانند اسهال دارند . پس توصیه میشود در صورتی که پس از مصرف دارویی با عارضه اسهال رو به رو شدید ، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

تغذیه
تغذیه

5-مصرف غذاهای شیرین اسهال شما را بدتر می کنند :

بعضی از مردم بعد از استفاده از نوشیدنی های ورزشی و مایعات شیرین شده دچار اسهال میشوند. اما غذاهای شیرین شده و حتی میوه ها و حتی قندهای مصنوعی مانند سوربیتول هم میتواند باعث اسهال شود.چرا که خانواده ی قند ها در روده و در هنگام هضم شدن ، آب را به سمت خود جذب می کنند.

تغذیه
تغذیه

6-دندان درآوردن کودکان باعث اسهال نمی شود:

بسیاری از والدین معتقدند که هنگامی که کودکان در حال دندان در آوردن هستند ، دچار اسهال می شوند . در صورتی که این درست نیست ، چرا که درسته که کودکان در این زمان حساس تر میشوند اما لزوما دچار اسهال نمی شوند و در صورتی که این اتفاق افتاد حتما با پزشک کوکتان در میان بگذارید.

تغذیه
تغذیه

7-مصرف فیبر به درمان اسهال کمک می کند:

مصرف غذاهای فیبر دار به درمان اسهال کمک میکند اما این موضوع بستگی به نوع فیبر مصرفی شما دارد.انواع فیبر محلول در لوبیا،نخود فرنگی ، سبوس گندمو میوه های پخته و سبزیجات پخته،آب را در روده جذب میکند و مدفوع را میسازند اما فیبر نامحلول که در پوسته ی میوه ها و سبزیجات خام یافت میشودممکن است مدفوع را به سرعت از روده عبور دهد و باعث بدتر شدن اسهال شما شود.

تغذیه
تغذیه

8-قهوه باعث بدتر شدن اسهال می شود:

کافئین موجود در قهوه و چای و شکلات باعث میشود که روده سریعتر کار کند و اسهال شما بدتر شود . قهوه های بدون کافئین هم همین اثر را دارند . درسته که کافئین کمتری نسبت به قهوه معمولی دارند اما باز هم به دلیل وجود همان کافئین اندک هم باعث اسهال می شوند.

تغذیه
تغذیه

امید است با رعایت نکات بالا اسهال شما بهبود یابد . به علاوه توصیه میکنم که برای پیشگیری از ابتلا به اسهال دست های خود را بطور مداوم بشورید و در طول روز حتما از محصولات پروبیوتیکی مثل ماست پروبیوتیک استفاده کنید چرا که مصرف ماست باعث بهبود اسهال می شود و همچنینین از انجام فعالیت های ورزشی در طول روز غافل نشوید.

دکترفود ، دکترتغذیه شما

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست