(حقایقی که در مورد گوارش باید بدانید)

افسانه1: ممکن است سال ها طول بکشد تا آدامس در معده شما هضم بشود!

افسانه های گوارشی
افسانه های گوارشی

ممکن است اینگونه به نظر برسد که آدامس سال های در سیستم گوارشی شما میچرخد و هضم نمی شود ، چرا که مانند باقی مواد غذایی در دهان هضم نمی شود و اگر شما آن را قورت بدهید ،در معده شما هضم نمی شود!

اما مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد .سیستم گوارش شما ، آدامس را مانند دیگر مواد غذایی حل کرده و سپس از سیستم دفعی دفع می کند.

افسانه 2 :غذاهای تند باعث زخم معده می شوند!

افسانه های گوارشی
افسانه های گوارشی

عاشقان فلفل این بخش برای شماست 🙂

مردم تصور میکنند که مصرف بیش از حد فلفل باعث ایجاد زخم معده می شود ،در صورتی که امروزه می دانیم بسیاری از اختلالات معدی ،به خاطر عفونت همراه با باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری و یا به خاطر استفاده طولانی مدت از مسکن هایی نظیر آسپرین ،ایبوبروفن و ناپروکسین است.غذاهای فلفلی فقط باعث معده درد در بعضی از افراد می شوند.

افسانه 3 : فقط الکلی ها دچار سیروز کبدی می شوند!

افسانه های گوارشی
افسانه های گوارشی

این درست است که مصرف بیش از حد الکل ،از رایج ترین علل سیروز(التهاب شدید کبد) است .اما دلایل دیگری هم برای ابتلا به سیروز کبدی وجود دارد مانند: هپاتیت B و C .

مصرف بیش از حد الکل باعث آسیب به بافت کبد میشود اما لزوما منجر به سیروز کبدی نمی شود.

افسانه 4 :آجیل باعث دیورتیکولیت می شود!

افسانه های گوارشی!
افسانه های گوارشی

در گذشته پزشکان ،زمانی که دیواره های روده ملتهب می شد ،افراد را از خوردن آجیل منع می کردند.چون معتقد بودند آجیل وارد کیسه های دیواره می شود و التهاب را بیشتر می کند و باعث ایجاد درد می شود.اما مطالعات جدید نشان داده که یک رژیم غذایی پر فیبر خطر ابتلا به این بیماری ها ،کاهش می دهد.

افسانه 5 :لوبیا باعث نفخ می شود!

افسانه های گوارشی
افسانه های گوارشی

درسته حبوبات و یکسری مواد غذایی باعث ایجاد نفخ کمی می شود ،اما لبنیات در مقایسه با لوبیا نفخ بسیار بیشتری تولید می کند که علت /ان وجود لاکتوز در شیر است. برای رفع این مشکل می توانید از محصلات بدون لاکتوز استفاده کنید.

افسانه 6 : پیری باعث یبوست می شود!

افسانه های گوارشی
افسانه های گوارشی

با افزایش سن خیلی از افراد دچار مشکل یبوست می شوند . اما آیا علت آن به خاطر افزایش سن است؟ خیر . علل عمده یبوست در سنین بالا ، مصرف داروها و عدم تحرک افراد و عدم مصرف مایعات کافیست. پس با ورزش و مصرف فیبر و مایعات از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

افسانه 6 : وسایل سنگین بلند کردن باعث فتق هلیال می شود!

افسانه های گوارشی
افسانه های گوارشی

این یکی از مواردی است که سبب فتق میشود اما تنها دلیل نیست. شما ممکن است به دلیل یبوست های طولانی مدت یا سرفه بیش از حد این اتفاق برای شما بیوفتد و یا ضعف در عضلات داخلی شکم شما! پس فقط بلند کردن وسایل سنگین باعث ایجاد فتق نمی شود و دلایل دیگری هم دارد.

افسانه 7 : مصرف فیبر هیچ کمکی به درمان اسهال نمی کند!

افسانه های گوارشی
افسانه های گوارشی

در وهله ی اول فیبر را به درمان برای بیماری یبوست می شناسید اما جالب است که بدانید مصرف فیبر ها به درمان اسهال هم کمک میکند. درست است که مصرف فیبر کمک به جذب آب در روده میکند و مدفوع را شل می کند اما نوعی از فیبر ها با کشیدن آب اضافی کولون از تشکیل مدفوع شل و ایجاد اسهال جلوگیری می کنند.

افسانه 8 : شما اگر سرطان پیشرفته داشته باشید متوجه آن می شوید!

افسانه های گوارشی
افسانه های گوارشی

این حرف اشتباه است چرا که در صورتی که شما سرطان کولون داشته باشید ، هیچ نشانه و علامتی را نشان نمی دهید و این سرطان علامتی ندارد .معمولا افراد بالای 50 سال که احتمال بیشتری برای این سرطان دارند به بررسی آن میپردازند.خوب است که هر پنج سال یکبار شما شرایط جسمی خود را بررسی کنید تا از سلامت کولون خود مطمین شوید.

دکترفود،دکترتغذیه شما

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست