انجیر، تقویت کننده دستگاه گوارش

مشکلات گوارشی

انجیر، یکی از قدیمی ترین میوه های مصرف شده توسط انسان است که شکل آن شبیه به قطره ی اشک است.

این میوه صد ها هته ی کوچک دارد و پوست سبز یا بنفش آن، قابل خوردن است. گوشا انجیر صورتی رنگ بوده و مزه ی آن نسبتا شیرین است.

میوه ی آن به شکل خشک، تازه، کمپوت، آرد و مارمالاد به مصرف میرسد. سرکه ی انجیر نیز دارای طعم  شیرین و دلچسبی میباشد که برای انواع ترشی و سالاد قابل استفاده است.

انجیر، تقویت کننده دستگاه گوارش
انجیر، تقویت کننده دستگاه گوارش

ارزش غذایی انجیر

جدول ارزش غذایی 100 گرم از انجیر خام و انجیر خشک به صورت زیر است:

انجیر خامانجیر خشک
کالری74249
کربوهیدرات19 گرم63.9 گرم
پروتئین0.7 گرم3.3 گرم
چربی0.3 گرم0.9 گرم
فیبر3 گرم9.8 گرم
جدول ارزش غذایی 100 گرم انجیر خام و خشک

*هر 3 عدد انجیر متوسط، یک واحد میوه محسوب میشود*

انجیر حاوی ویتامین های A،B،C و مواد معدنی مختلفی مثل پتاسیم، کلسیم، فیبر، آهن، فسفر و سدیم میباشد.

انجیر ها منابع آنتی اکسیدانی قوی میباشند و رادیکال های آزاد را در بدن ما خنثی میکنند و از این طریق با بیماری ها مبارزه میکنند. آنتی اکسیدان ها در انجیر، لیپوپروتئین ها را در پلاسما غنی میکنند و از اکسیداسیون بیشتر، آنها را محافظت میکنند.

 خاصیت درمانی انجیر
خاصیت درمانی انجیر

خاصیت درمانی

  1. مهمترین خاصیت درمانی انجیر، برای آن دسته از افرادی است که از مشکل یبوست رنج میبرند.
  2. این دسته از افراد میتوانند علاوه بر مصرف این میوه به صورت خام یا خشک شده، تعدادی از این انجیر را در آب بخیسانند و صبح ناشتا میل کنند.
  3. علاوه بر اینکه انجیر در هر دو حالت خام و خشک شده، ملین خوبی به شمار میاید، ترکیب انجیر و عسل به درمان زخم معده کمک میکند.
  4. همچنین انجیر باعث بهبودی سلامت هضم میشود.
  5. مصرف منظم انجیر میتواند خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. چرا که فیبر موجود در انجیر، به حذف زباله ها در بدن سرعت میبخشد که در نهایت برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ بسیار مفید است.
  6. انجیر خشک، یکی از بهترین ها در درمان بواسیر یا هموروئید میباشد؛ چراکه فشار روی راست روده را کاهش میدهند.
  7. به علت خاصیت آنتی اکسیدانی با بیماری هایی مثل پیری زودرس و سرطان ارتباط دارد به صورتی که به مبارزه ی بدن با عارضه های ذکر شده مبارزه میکند.
  8. عصاره ی انجیر میتواند به عنوان یک ترکیب ضد باکتری و ضد قارچ عمل کند زیرا میتواند باعث تقویت و تحریک سیستم ایمنی بدن شود.
  9. مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده اند که انجیر میتواند منجر به بهبودی سطح کلسترول کل، HDL و تری گلیسرید شود و بدین طریق در سلامت بخشی قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی موثر باشد.
  10. دیگر مطالعات حیوانی نشان دادند که عصاره ی انجیر، فشار خون را در موش هایی که فشار خونشان در سطح معمولی و بالاتر بود کاهش داد و از این طریق هم انجیر در بهبود سلامت قلب و عروق دخیل است.
برگ درخت انجیر
برگ درخت انجیر

خاصیت برگ درخت انجیر

تحقیقات نشان دادند، برگ های درخت انجیر به دلیل داشتن خصوصیاتی مثل: مدر بودن، تسکین دهندگی و دفع کنندگی کرم روده مورد استفاده قرار گرفته و برای معالجه سرفه تجویز شده است.

علاوه بر آن نشان دادند برگ انجیر برای افراد دیابتی مفید است و خاصیت درمانی دارد؛ بدین صورت که در مقدار انسولین تزریقی مورد نیاز شخص دیابتی را کم میکند.

انجیر خشک و خام
انجیر خشک و خام

احتیاط و عوارض

افراد دیابتی می بایست در مصرف انجیر، حد اعتدال را رعایت کنند.

علاوه بر تاکید به احتیاط مصرف انجیر در افراد مبتلا به دیابت، ممکن است بعضی افراد عوارض جانبی دیگری را هم نشان دهند؛ برای مثال از آنجایی که از انجیر به عنوان یک ترکیب طبیعی برای یبوست استفاده میشود، ممکن است با مصرف آن دچار اسهال شوید.

علاوه بر آن انجیر حاوی ویتامین K است که میتواند با دارو های رقیق کننده ی خون تداخل ایجاد کند.

بعضی افراد ممکن است به انجیر حساسیت نشان دهند؛ اگر به گرده درخت توس آلرژی دارید، احتمالا به انجیر هم حساسیت نشان خواهید داد که میتواند واکنش های آلرژیک و خارش های پوستی را به دنبال داشته باشد.

پس با توجه به گذشته و وضعیت سلامتی هر فرد، کارشناس تغذیه میتواند مقدار مشخص و متفاوتی از انجیر را در فاز درمان برای افراد تجویز کند.

دکترفود، دکتر تغذیه شما

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست