اهمیت تغذیه در ورزش

ورزشکاران

اهمیت تغذیه در ورزش ، غذا یکی از مهم ترین عناصر زندگی انسان است.تغذیه صحیح مسیر رشد انسان را هموار و سلامت جسم و روح را تامین میکند.علم تغذیه مجموعه وسیعی از اطلاعات و دانش بشری است که به ارتباط بین غذا و سلامتی انسان می پردازد.

با پررنگ تر شدن نقش ورزش در زندگی انسان و اهمیت فعالیت های ورزشی در حفظ جایگاه جوامع، تغذیه ورزشکاران به عنوان موضوعی قابل بحث و حائز اهمیت جایگاه ویژه ای در میان متخصصین علوم غذایی و ورزشی پیدا کرد.

اهمیت تغذیه در ورزش
اهمیت تغذیه در ورزش

تغذیه ورزشی

موضوع تغذیه ورزشی بیش از 50 سال است که به طور قابل توجهی مطرح شده و در حال حاضر به دلیل اهداف زیر توسط اکثریت متخصصین تغذیه مورد تدجه و مطالعه قرار گرفته است:

  • تقویت مطلوب سلامتی
  • افزایش سازگاری فرد با تمرینات ورزشی
  • بازتوانی سریع و کار امد بعد از هر جلسه تمرین ورزشی
  • عملکرد مناسب در هنگام رقابت و مسابقات ورزشی

این اهداف با دستیابی به ترکیب و توده مناسب بدنی، دریافت مقادیر کافی انرژی، افزایش توان جسمی، جلوگیری از خستگی زودرس و پیشگیری از کمبود ریزمغذی های اسیب رساننده به ورزشکار میسر می شوند.

عملکرد ورزشی یک فرد تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله ژنتیک افراد، فیزیک بدنی، تمرکز و قدرت ذهنی، انگیزه و علاقه فرد ورزشکار، برنامه تمرینی و غذایی مناسب قرار می گیرد.

ورزشکاران برای به دست اوردن سطح بالاتری از عملکرد فیزیکی و ذهنی و پیروزی در میادین رقابت علاوه بر توجه بر برنامه ورزشی مناسب خود به تقویت کننده های جانبی از جمله رژیم غذایی و مکمل ها روی می آورند.

تولید انرژی

اهمیت تغذیه در ورزش ، بدن انسان همانند یک ماشین برای انجام فعالیت های روزمره به سوخت و انرژی به مقدار کافی و از نوع مناسب احتیاج دارد.

با اجرای برنامه های ورزشی و به کارگیری بدن در فعالیت های فراتر از روزمرگی ها ، بدن به مقدار انرژی بیشتری احتیاج پیدا می کند که این انرژی از طریق غذا به بدن تزریق می شود.

دریافت مقدار کافی انرژی باعث حفظ قدرت  و حجم توده عضلانی بدن شده  و به طورکلی ضامن سلامت فرد ورزشکار در طول فعالیت ورزشی و یا بعد از آن است.

نیاز به انرژی در ورزشکاران متناسب با نوع رشته ورزشی،وزن، قد، سن، جنس، مدت و شدت ورزش کردن متغییر است و اگر این نیاز به درستی شناخته و تامین نشود نه تنها بر عملکرد ورزشی فرد تاثیر منفی گذاشته که سلامت کلی ورزشکار را نیز به خطر می اندازد.

پروتئین، کربوهیدرات و چربی های سه گروه اصلی غذایی هستند که انرژی مورد نیاز بدن برای ورزش کردن را تامین می کنند.

همه ی این مواد می توانند به عنوان منبع سوخت بدن مورد استفاده قرار بگیرند اما عامل تعیین کننده شدت و مدت ورزش کردن می باشد.

این مواد در بدن 3 عملکرد ویژه دارند:

  1. تولید انرژی
  2. تنظیم متابولیسم
  3. رشد و نمو

هرچند این اهداف بسیار حائز اهمیت می باشند اما در فرد ورزشکار تامین میزان متعادل انرژی نقش بسیار پررنگی ایفا می کند.

کربوهیدرات

کربوهیدرات به عنوان یکی از 3 گروه اصلی مواد غذایی اهمیت ویژه ای به خصوص در زمان قبل یا حین تمرینات ورزشی دارد.

اگر سطح قند خون و گلیکوژن ذخیره شده در عضلات مطلوب باشد فرد ورزشکار در زمان انجام تمرینات دچار خستگی و کسالت نشده و با کیفیت بالاتری ورزش می کند.

ورزشکاران باید در روزهای قبل از مسابقات،  طبق برنامه ای مشخص و اصولی بارگیری گلیکوژن در عضلات را به مقدار مناسب انجام دهند. همچنین در زمان های نزدیک تر به تمرین یا مسابقه، مصرف گروه کربوهیدرات انرژی ورزشکار در طول فعالیت را تامین می کند.

کربوهیدرات
اهمیت تغذیه در ورزش، کربوهیدرات

چربی

چربی نیز میتواند به عنوان یک منبع انرژی در اختیار بدن قرار بگیرد.

هنگام ورزش های استقامتی، اسیدهای جرب ازاد با لیپولیز هوازی در تولید انرژی برای عضلات نقش بسیار ویژه ای را ایفا می کنند.

ورزش های استقامتی با غیر فعال کردن چند مکانیزم، باعث افزایش استفاده از چربی هابرای تولید انرژی در طول فعالیت های هوازی میشوند پس ورزشکاران استقامتی می توانند به خوبی چربی بسوزانند.

چربی
اهمیت تغذیه در ورزش ، چربی

پروتئین

اغلب پروتئین به عنوان اصلی ترین موضوع در رژیم غذایی ورزشکاران مورد بحث قرار می گیرد.

پروتئین در رشد و تجدید بافت عضلانی و همچنین سنتز هورمون ها و نوروترنسمیتر ها و به طور کلی حفظ کارایی بدن تاثیر گذار است.

افزایش دریافت پروتئین در زمان های قبل، بعد و حین تمرین برای بازتوانی ورزشی، تقویت سنتز عضلات و افزای توان ورزشی افراد توصیه می شود.

پروتئین
اهمیت تغذیه در ورزش ،پروتئین

معرفی پکیج رژیم ورزشکاران

نظرات کاربران

7 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست