برای پیشگیری از علائم آسم چی بخوریم ؟

تنفسی و ریوی

آسم یک مشکل بلند مدت در ره های هوایی است که هوا را وارد ریه های شما می کند و می تواند تنفس را برای شما سخت کند. این راه های هوایی به قدری باریک می شوند که هوا نمی تواند آزادانه حرکت کند. می تواند باعث خس خس شدید و تنگی نفس شود که به عنوان حملات آسم شناخته می شود. هیچ درمان قطعی وجود ندارد، اما بیشتر افراد می توانند علائم خود را کنترل کنند. و اکثر کودکان مبتلا به آسم در نهایت درمان می شوند.

رژیم غذایی خاصی برای آسم وجود ندارد.به طور کلی هیچ غذایی وجود ندارد که مستقیما التهاب راه هوایی را کاهش دهد. نوشیدنی های حاوی کافئین کمی می توانند به گشاد شدن برونش برای یک یا دو ساعت کمک  می کنند.

به طور کلی یک رژیم غذایی خوب بخش مهمی از درمان آسم به شمار می رود. به افراد مبتلا به آسم نیز مانند سایر افراد رژیم غذایی سالم  و ورزش منظم توصیه می شود. هم چنین چاقی باعث تشدید علائم آسم می شود و اگر به غذای خاصی حساسیت دارید مصرف آن می تواند علائم آسم را تشدید کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که رژیم‌های غذایی سرشار از ویتامین‌های C و E، بتاکاروتن، فلاونوئیدها، منیزیم، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا 3 مصرف می‌کنند، کمتر به آسم مبتلا می‌شوند. بسیاری از این مواد آنتی اکسیدان هستند که از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کنند.

یک مطالعه اخیر در مورد آسم و رژیم غذایی نشان داد که نوجوانان با تغذیه نامناسب بیشتر احتمال دارد علائم آسم را داشته باشند. کسانی که میوه ها و غذاهای حاوی ویتامین C و E و اسیدهای چرب امگا 3 به اندازه کافی دریافت نکردند، بیشتر در معرض عملکرد ضعیف ریه بودند. مطالعه‌ای در سال 2007 نشان داد که کودکانی که با رژیم غذایی مدیترانه‌ای بزرگ شده‌اند – سرشار از آجیل و میوه‌هایی مانند انگور، سیب و گوجه‌فرنگی – کمتر احتمال دارد علائمی شبیه آسم داشته باشند.

رژیم غذایی آسم

  • Save translation
  • میوه و سبزیجات فراوان بخورید. بخصوص سبزیجات غنی از ویتامین آ مانند هویج، طالبی، سیب زمینی های شیرین، سبزیجات برگدار مانند کاهو رومی، کلم پیچ و اسفناج، کلم بروکلی
  • غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 بخورید. منابع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 شامل: ماهی‌هایی مانند سالمون، ماهی تن و ساردین و برخی منابع گیاهی مانند بذر کتان می باشد.
  • از چربی های ترانس و اسیدهای چرب امگا 6 خودداری کنید. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خوردن چربی‌های امگا 6 و چربی‌های ترانس موجود در برخی مارگارین‌ها و غذاهای فرآوری‌شده ممکن است آسم و سایر بیماری‌های جدی مانند بیماری قلبی را بدتر کند.
  • به مقدار کافی ویتامین D مصرف کنید، دریافت کافی ویتامین D ممکن است به کاهش تعداد حملات آسم در کودکان 6 تا 15 ساله کمک کند. منابع ویتامین D عبارتند از: ماهی سالمون، شیر و شیر غنی شده، آب پرتقال غنی شده، تخم مرغ
  • غذا های غنی از منیزیم مصرف کنید.

مطالعه ای در مجله اپیدمیولوژی آمریکا نشان داد که کودکان 11 تا 19 ساله که سطح منیزیم پایینی داشتند نیز جریان و حجم ریه پایینی نیز داشتند. غذاهای غنی از منیزیم مانند:اسفناج، دانه کدو تنبل، چغندر سوئیسی، شکلات تلخ و ماهی سالمون

چه غذاهایی برای بیماری آسم ممنوع است؟

  • Translation is too long to be saved
  • رژیم های پر کالری و پر کربوهیدرات. اگر بیشتر از کالری که می سوزانید بخورید، اضافه وزن خواهید داشت. این نه تنها برای سلامت عمومی شما، بلکه به طور خاص برای آسم شما نیزمضر است. افرادی که چاق هستند نسبت به افرادی که وزن طبیعی خود را حفظ می کنند، احتمال بیشتری دارد که علائم آسم شدیدتری داشته باشند
  • سولفیت ها

سولفیت ها نوعی نگهدارنده هستند که ممکن است آسم را بدتر کنند. آنها در:شراب، میوه های خشک، ترشی های آماده، میگو، آب لیمو و لیمو بطری شده

  • غذاهایی که باعث ایجاد نفخ می شوند
  • خوردن وعده‌های غذایی حجیم و زیاد یا غذاهایی که باعث ایجاد گاز می‌شوند، به دیافراگم شما فشار می‌آورند، به خصوص اگر رفلاکس اسید معده داشته باشید. این ممکن است باعث سفتی قفسه سینه و شروع شعله ور شدن آسم شود. این غذاها عبارتند از:لوبیا، کلم، نوشیدنی های گازدار، پیازها، سیر و غذاهای سرخ شده
  • سالیسیلات ها
  • برخی از افراد مبتلا به آسم ممکن است به سالیسیلات های موجود در قهوه، چای و برخی گیاهان و ادویه ها حساس می باشند. سالیسیلات ها ترکیبات شیمیایی طبیعی هستند و گاهی اوقات در غذاها یافت می شوند.
  • مواد مصنوعی و نگهدارنده های شیمیایی، طعم دهنده ها و رنگ ها اغلب در غذاهای فرآوری شده و فست فود یافت می شوند. برخی از افراد مبتلا به آسم ممکن است به این مواد مصنوعی حساس یا آلرژی داشته باشند.
  • آلرژن های رایج

افراد مبتلا به آلرژی غذایی نیز ممکن است آسم داشته باشند. شایع ترین آلرژن ها عبارتند از: محصولات لبنی، صدف ها، گندم و آجیل های درختی

  • اجتناب از مصرف تنباکو و سیگار. تنباکو یک محرک آسم برای بسیاری از افراد است. اگر سیگار می کشید یا اگر فردی در خانواده شما سیگار می کشد، در مورد ترک سیگار با او صحبت کنید.

هیچ شواهدی مبنی بر اینکه حذف تمام محصولات لبنی از رژیم غذایی کنترل آسم را حتی در تعداد کمی از بیماران بهبود می بخشد وجود ندارد. حدف لبنیات می تواند منجر به پوکی استخوان شود، به خصوص در بیمارانی که برای کنترل آسم شدید خود باید به طور منظم کورتیکواستروئید مصرف کنند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست