جراحی های باریاتریک (لاغری) و رژیم درمانی بعد از جراحی

کاهش وزن

به نام خدا

جراحی های باریاتریک (لاغری) و رژیم درمانی بعد از جراحی

در حال حاضر جراحی باریاتریک تنها روش درمان بلند مدت موثر چاقی مفرط یا درجه 3 برای bmi>40  یا bmi>30  همراه ریسک فاکتور ها و چند ابتلایی محسوب میشود .

قبل از کاندید شدن برای جراحی باید “شکست” بیماردر یک برنامه رژیم درمانی جامع شامل کاهش کالری ، ورزش ، اصطلاحات سبک زندگی ثابت شود .”شکست” به معنای عدم توانایی بیمار در کاهش یک سوم وزن و نصف چربی بدن و عدم توانایی در حفظ هرگونه وزن کاهش یافته است .

گاسترکتومی اسلیو و بای پس معدی

 LAPAROSCOPIC ADJUSTABLE GASTRIC BANDING :

گاسترکتومی اسلیو و بای پس معدی

جراحی ها باعث کاهش مقدار غذای دریافتی شده و سیری زودرس را  القا میکنند . پس ازجراحی ظرفیت جدید معده ممکن است تا 1 اونس و یا در حدود 2 قاشق سوپ خوری کوچک شود . پس از جراحی , رژیم غذایی بیمار از مایع صاف ، مایع کامل ، پوره ، نرم و در نهایت به یک رژیم غذایی منظم ، قابل تحمل و با تاکید بر مصرف پروتیین پیشرفت میکند.به طور متوسط کاهش وزن بعد از جراحی محدود کردن معده به 30 تا 40 درصد وزن اولیه بدن میرسد.علاوه بر این بای پس معده تغییرات مثبتی در فشار خون بالا ، دیابت نوع 2،و کبد چرب غیرالکی دارد .

با این حال عوارض تاخیری مانند کمبود ویتامین ها املاح و یا حتی نارسایی روده نیز ممکن است دیده شود .

اسلیو گاسترکتومی لاپاراسکوپیک LSG

اسلیو گاسترکتومی لاپاراسکوپیک LSG

LSG  در ابتدا برای بیماران با BMI>60  به عنوان پیش نیاز جراحی RYGB به کار برده میشد . اما امروزه به عنوان یک جراحی مستقل بسیار پر طرفدار شده. در این جراحی 80 درصد معده برداشته میشود .اما اسفنگتر پیلور دست نخورده باقی میماند . یکی از شایع ترین عوارض این جراحی ریفلاکس اسید است که در 20 تا 30 درصد بیماران اتفاق می افتد .

بای پس معده RYGB

بای پس معده RYGB

بای پس معده شامل کاهش انداره معده و پس از آن اتصال قسمت کوچک از معده فوقانی به روده کوچک با حلقه روده انجام میشود . با توجه به حذف قسمت پایینی معده بیمار ممکن است تخلیه سریع معده و سندروم دامپینگ را تجربه کند . افزایش ضربان قلب ، تعریق و درد شکم نامطلوب بیمار را وادرا به تغییرات رفتاری مناسب و خودداری از پرخوری میکند . در نهایت کیسه ایجاد شده قابلیت تطابق با 4 تا 5 اونس در یک زمان را دارد . با این حال بیماران تمایل به دریافت مایعات دارند و ممکن است کاهش وزن با نوشیدن بیش از حد مایعات پرکالری مانند میلک شیک و نوشیدنی های غیر الکی کمتر شود . اغلب جراحی بای پس معده به نفخ، تهوع و استفراغ منجر میشود .

جراحی باریاتریک بیمار را در خطر سوتغذیه قرار میدهد . که مادام العمر نیاز به پیگیری و نظارت تیم چند رشته ای دارد . نظارت باید شامل ارزیابی کاهش چربی بدن و تمام ریزمغذیها باشد . ارزیابی ریزمغذی های قبل و بعد از جراحی شامل تیامین ، B12 ،فولات ،آهن ،ویتامین D  ودیگر ویتامین های محلول در چربی ، کلسیم و روی و مس میباشد .

پیشرفت رژیم پس از جراحی گاسترکتومی اسلیو و بای پس معدی

مرحله رژیمطول دورهغذاهای مجاز
مایعات شفافشروع طی 24 ساعت پس از جراحی 2تا 3 وعدهمایعات شفاف بدون شکرمثل آب ، چای بدون کافیین شیرین نشده ،ژلاتین بدون شکر ،یخمک ، آبگوشت
رژیم مایع کاملچند روز بعد تا یک هفتهنوشیدنی پروتیینی ، شیر بدون چربی ، شیر غیرلبنی شیرین نشده ، سوپ خامه ای صاف شده
پورهچند هفته تا 1 ماهغذاهایی که مثل خمیر یا مایع غلیظ بوده و بدون تکه های جامد هستند : پنیر کاتیج کم چرب ،پنیر ریکوتا کم چرب یا بدون چربی ، گوشت ، ماهی ،تخم مرغ و لوبیا ، میوه و سبزیجات ریز شده .
غذاهای نرمچند هفته تا حدود یک ماهگوشت ریز شده ، میوه تازه نرم کنسروی، سبزیجات پخته بدون پوست ،تخم مرغ لوبیا
غذاهای جامدشروع از هفته 8به تدریج گنجاندن غذاهای خرد شده و سفتتر

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست