روزه داری در افراد مبتلا به سنگ کلیه ،بله یا خیر؟

کلیه
روزه داری در افراد مبتلا به سنگ کلیه
روزه داری در افراد مبتلا به سنگ کلیه

روزه داری در افراد مبتلا به سنگ کلیه

با حلول ماه رمضان یکی از رایج ترین سوالات تغذیه ای این است که ایا با وجود بیماری هایی که داریم می توانیم روزه بگیریم یا خیر

‎در این مقاله بر اساس جدید ترین مطالعات به این سوال پاسخ خواهیم داد که ایا با وجود ابتلا به سنگ کلیه می توان روزه گرفت یا خیر.

‎  بر اساس جدیدترین تحقیقات روزه گرفتن در ماه رمضان خطر ابتلا به سنگ های را نسبت به ماه های غیر روزه دار افزایش نمی دهد. با این حال، روزه گرفتن در ماه رمضان در طول تابستان ممکن است خطر ابتلا به سنگ های حالب را در مقایسه با روزه گرفتن در ماه رمضان در زمستان افزایش دهد.

‎رمضان یک ماه مقدس در تقویم قمری اسلامی است، که در آن همه مسلمانان موظفند در طول روز برای یک ماه کامل بگیرند (از طلوع تا غروب خورشید)

روزه داری در افراد مبتلا به سنگ کلیه
روزه داری در افراد مبتلا به سنگ کلیه

برخی از مطالعات تغییرات متابولیکی مرتبط با روزه را گزارش کرده‌اند. کاهش وزن، کم آبی و افزایش غلظت سرمی و ادرار اسید اوریک از جمله این تغییرات هستند. با این حال، این تغییرات احتمالاً عواقب مضر قابل توجهی بر افراد سالم نخواهد داشت. چند مطالعه ارتباط بین بروز قولنج دستگاه ادراری ناشی از سنگ های دستگاه ادراری و ماه رمضان را بررسی کرده اند، اکثر این مطالعات ارتباط معنی داری بین بروز سنگ های مجاری ادراری و ماه رمضان نشان ندادند.

با این حال، این مطالعات در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد و تغییرات فصلی که در آن ماه رمضان رخ می دهد در نظر نگرفتند. به عنوان مثال، تابستان یا زمستان بر اساس تغییرات تقویم قمری). ماه رمضان ممکن است در هر فصلی از سال رخ دهد زیرا یک سال در تقویم قمری 11 روز کمتر از یک سال در تقویم میلادی است.

بنابراین، این سوال مطرح شد که آیا روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان خطر ابتلا به سنگ های مجاری ادراری را در فصول مختلف سال (به ویژه تابستان در مقابل زمستان) افزایش می دهد؟ در حال حاضر هنوز بحث بر سر اینکه آیا روزه گرفتن در ماه رمضان با بروز سنگ های مجاری ادراری مرتبط است یا خیر وجود دارد. به طور کلی، نتایج قطعی نیستند و هنوز هیچ مدرک قوی برای اثبات یا رد این ارتباط وجود ندارد.

روزه داری در افراد مبتلا به سنگ کلیه
روزه داری در افراد مبتلا به سنگ کلیه

با این وجود نتایج تعداد بیشتری از مطالعات نشان می دهد که فراوانی سنگ‌های دستگاه ادراری در ماه رمضان نسبت به ماه‌های غیررمضان در همان سال افزایش معنی‌داری ندارد در مقابل سوابق بیماران بستری شده در اورژانس با کولیک سنگ مجاری ادراری مورد مطالعه قرار داد نشان می دهد تعداد بستری ها در ماههای گرم سال به خصوص تابستان افزایش می یابد. به نظر می رسد اقلیم و رطوبت نقش تعیین کننده ای در این خصوص داشته باشد.

این یافته ها را می توان با این واقعیت توضیح داد که آب و هوای گرم می تواند شانس کم آبی و کاهش حجم ادرار را در بیماران افزایش دهد و آنها را مستعد تشکیل سنگ ادراری کند. برای جلوگیری از کم‌آبی بدن در ماه رمضان، به افرادی که روزه‌دار هستند، توصیه می‌شود همیشه بدن خود را پر اب نگه ‌دارند و در طول عصر و بعد از افطار و فاصله ان تا سحر به‌خصوص در ماه‌های گرم تابستان آب کافی بنوشند. این کار ممکن است بروز سنگ های مجاری ادراری را در ماه رمضان به ویژه در تابستان کاهش دهد.

روزه داری در افراد مبتلا به سنگ کلیه
روزه داری در افراد مبتلا به سنگ کلیه

یافته جالب دیگر این است که محل سنگ به طور قابل توجهی با ماه های رمضان مرتبط است، جایی که در طول ماه رمضان احتمال تشکیل سنگ در مجاری ادراری در حالب بیشتر از سایر نقاط دستگاه است.

‎در نتیجه روزه داری در ماه رمضان خطر ابتلا به سنگ های مجاری ادراری را نسبت به ماه های غیر روزه دار افزایش نمی دهد. با این حال، روزه گرفتن در ماه رمضان در طول تابستان ممکن است خطر ابتلا به حالب را در مقایسه با روزه گرفتن در ماه رمضان در زمستان افزایش دهد. این را می توان با این واقعیت توجیه کرد که آب و هوای گرم می تواند شانس کم آبی و کاهش حجم ادرار را در بیماران افزایش دهد و آنها را مستعد تشکیل سنگ ادراری کند. در نهایت، احتمال تشکیل سنگ های مجاری ادراری در حالب در رمضان بیشتر از سایر نقاط مجاری ادراری است.

بنابراین اگر در سنگ کلیه دارید و در این ماه قصد روزه داری دارید به این نکات توجه کنید.

دکترفود،دکترتغذیه شما

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست