زردچوبه و تاثیرات سلامتی بخش آن بر دستگاه گوارش

مشکلات گوارشی

خانم مهنا ذکریایی سراجی

زردچوبه و تاثیرات سلامتی بخش آن بر دستگاه گوارش

زردچوبه ادویه ای هندی و متعلق به خانواده زنجبیل می­باشد که قسمت ساقه ی آن برای مصارف خانگی کاربرد دارد. ماده موثره و فعال زردچوبه، ماده ای به نام کورکومین می­باشد که زردچوبه خواص سلامتی بخش خود را مدیون این ماده است.

کورکومین دارای خواص، ضدالتهاب و آنتي‌اكسيدان قوي می­باشد و اين خواص زردچوبه باعث شده است كه برای کاهش وزن، بيماري‌ها و اختلالات گوارشي، سرطان ها، آرتريت روماتوئید، آلرژي، آسم و مشکلات تنفسی، آترواسكلروز، بیماری‌های عصبی و دیابت مورد توجه زیادی قرار بگیرد.

مزایای زردچوبه

  1. سرشار از ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی
  2. دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد سرطانی
  3. بهبود مشکلات و اختلالات روده ای و معده ای مانند رفلاکس، التهابات و زخم های گوارشی
مزایای زردچوبه

مزایای زردچوبه بر رفلاکس و سایر اختلالات دستگاه گوارش

مطالعات و پژوهش های بسیاری بر روی خواص سلامتی بخش کورکومین صورت گرفته است و طبق این تحقیقات احتمالات زیر برای تاثیر گذاری زردچوبه بر اختلالات گوارشی مطرح است:

  1. از آنجایی که ممکن است بازگشت اسید معده یا بیماری رفلاکس معده ناشی از فشار اکسیداتیو و همچنین التهاب باشد، در نتیجه با مواد غذایی دارای خاصیت ضد التهابی کنترل می­شود.
  2. دارای خواص محافظتی در برابر آسیب دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن که عامل ایجاد کننده و تشدید کننده ی زخم های معده هستند، می­باشد.
  3. میتواند از ابتلا به باکتری معده ( هلیکو باکتر پیلوری ) که یکی از عوامل شایع ایجاد کننده ی زخم های معده است جلوگیری کند و یا روند بهبودی و درمان آن را سرعت ببخشد.
  4. میتواند از ایجاد التهابات و زخم های روده مانند بیماری کولیت اولسراتیو و کرون نیز جلوگیری کند.
  5. میتواند از ایجاد نفخ پس ار صرف غذا جلوگیری کند.
  6. به عنوان مهار کننده ی انقباضات ماهیچه ی صاف میتواند باعث کاهش درد های شکمی که در اثر اسپاسم های دستگاه گوارش به وجود می­آید بشود.
  7. به طور مستقیم مانع از تشکیل عروق جدید می­شود و در نتیجه خاصیت ضد سرطانی دارد؛ همچنین در مطالعات نشان داده در مناطقی که سرانه مصرف زردچوبه بالایی دارند، موارد ابتلا به سرطان های روده کاهش می­یابد.
مزایای زردچوبه بر رفلاکس و سایر اختلالات دستگاه گوارش

جذب زردچوبه

توجه کنید که جذب زردچوبه در بدن ضعیف است و عصاره ی آن توسط بدن به سرعت متابولیزه میشود؛ اما نکته ای که حائز اهمیت است افزایش جذب آن با پیپرین است. پیپرین در فلفل سیاه یافت می­شود که باعث افزایش جذب ردچوبه می­شود؛ بنابراین زمانی که می­خواهید از مکمل زردچوبه استفاده کنید به دنبال انواعی باشید که حاوی فلفل سیاه یا پیپرین باشد.

جذب زردچوبه

معایب استفاده از زردچوبه

باید بدانید تمامی مواد غذایی در کنار خواص سلامتی بخشی که دارند، میتوانند برای گروهی از افراد مضر باشند. زردچوبه نیز از این قاعده مستثنی نیست که در ادامه به خطراتی که میتواند ایجاد کند اشاره می­کنیم:

  1. به دلیل اینکه زردچوبه دارای خاصیت رقیق کنندگی خون می­باشد، پس نباید به همراه دارو های رقیق کننده ی خون مانند آسپرین استفاده شود.
  2. زردچوبه دارای خاصیت کاهندگی قند خون میباشد، پس افرادی که دچار بیماری دیابت هستند باید در مصرف آن دقت بیشتری به خرج دهند؛ چرا که می­تواند باعث افت شدید قند خون شود.
  3. علاوه بر همه ی موارد بالا، زردچوبه دارای خاصیت کاهندگی فشار خون نیز می­باشد، پس افرادی که عموما فشار پایینی دارند باید در استفاده از زردچوبه احتیاط کنند و در صورت تمایل در زمان های مناسب آن را مصرف کنند.
معایب استفاده از زردچوبه

دوز مصرف زردچوبه:

روزانه میتوانید به مقدار 500 میلی گرم کورکومین (معادل با نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه) مصرف کنید.

حداکثر دوز مصرفی مجاز در روز 8000 میلی گرم می­باشد که البته با مصرف بیشتر از 1500 میلی گرم در روز ممکن است با عوارض جانبی و واکنش های آلرژیک روبرو شوید.

بنابر این در صورتی که اقدام به مصرف ماده غذایی خاصی در جهت بهبود و یا کنترل اختلالی کردید، حتما با کارشناش تغذیه ی مورد نظر خود مشورت کنید.

موفق و سلامت باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست