اهمیت مصرف آب در ورزشکاران

ورزشکاران

مصرف آب در ورزشکاران مسئله بسیار مهمی است که میتواند توان ورزشی افراد و کیفیت عملکرد آن ها را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله در مورد اهمیت مصرف آب در ورزشکاران صحبت می کنیم.

اهمیت مصرف آب در ورزشکاران
اهمیت مصرف آب در ورزشکاران

هیدراته بودن بدن

هیدراته بودن بدن ورزشکاران به معنای دریافت مقدار مناسب آب در قبل، حین و بعد از ورزش است.

در افراد با هر سطح فعالیت ورزشی( از مبتدی تا حرفه ای) هیدراته بودن بدن اهمیت بالایی دارد.

مقدار مورد نیاز آب در ورزشکاران با توجه به شرایط بدنی،تعریق، رشته ورزشی و گرما و رطوبت محیط متفاوت است.این تفاوت شامل نوع، مقدار و زمان بندی مصرف آب می باشد.

تاثیر مثبت مصرف آب در ورزشکاران

در هنگام ورزش کردن دمای بدن بالا می رود. دمای بالای بدن میتواند عملکرد عضلات را تحت تاثر منفی قرار دهد. آب به تنظیم دمای بدن و در نتیجه بهبود عملکرد فرد کمک می کند.

مصرف مایعات به مقدار کافی انعطاف مفاصل را افزایش می دهد و به این صورت باعث افزایش سرعت و کاهش آسیب در فرد ورزشکار می شود.

وظیفه خون انتقال مواد مغذی و اکسیژن به اندام هاست و حجم زیادی از ترکیب خون را آب تشکیل می دهد به همین دلیل انتقال مواد مغذی به اندام ها در حضور مقدار کافی آب در بدن به بهترین شکل اتفاق می افتد و در نتیجه اندام ها به شکل کارآمد تری در فعالیت ورزشی مشارکت می کنند.

توان ذهنی فرد در حالت هیدراته بودن بدن افزایش پیدا کرده و قدرت تصمیم گیری  فرد را ارتقا می دهد که این مورد در ورزش های تیمی و سرعتی که فرد نیاز به عملکرد سریع و هدفمند دارد اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

تاثیر مثبت مصرف آب
تاثیر مثبت مصرف آب

دهیدراته بودن بدن

کم آبی یا دهیدراته شدن بدن در افراد ورزشکار به معنای بالاتر بودن مقدار آب از دست رفته ( از طریق تعریق یا دفع ادرار و مدفوع) نسبت به مایعات دریافتی می باشد.

کم آبی بدن از درجات خفیف تا شدید با علائم متفاوت بروز می کند.

در صورت دهیدراته بودن بدن شما نمی توانید بهترین عملکرد خود را داشته باشید.

تاثیر منفی کم آبی در ورزشکاران

در غلظت های بالای خون، قلب برای پمپاژ آن به اندام ها به انرژی بیشتری احتیاج دارد در نتیجه ضربان قلب نامنظم و سخت تر می شود.

این امر در طولانی مدت اثرات منفی زیادی برای سیستم قلبی عروقی افراد دارد.

کم آبی بدن با ایجاد حس تشنگی و خشکی دهان باعث ایجاد احساس ناخوشایند در فرد ورزشکار شده که این امر سبب کاهش توان ورزشی فرد می شود.

خشکی دهان و مجاری تنفسی همچنین باعث سخت شدن تنفس و احساس خستگی ورزشکار می شود.

کم آبی بدن انتقال مواد مغذی و اکسیژن به عضلات و همچنین دفع مواد زائد تولید شده را به اختلال مواجه می کند و به همین دلیل منجر به گرفتگی عضلات (اسپاسم) در هنگام یا بعد از ورزش می شود.

تاثیر منفی کم آبی در ورزشکاران
تاثیر منفی کم آبی در ورزشکاران

خون رسانی ضعیف به مغز در اثر کم آبی منجر به ایجاد حس سبکی در سر و سرگیجه می شود.همچنین کم آبی می تواند در بینایی فرد ورزشکار اختلال ایجاد کند.

عدم هوشیاری و عدم تمرکز کافی از دیگر تاثیرات منفی کم آبی در بدن است که می تواند فرد را از ادامه ی فعالیت ورزشی بازدارد.

کم آبی بدن میتواند فرد را در حین یا بعد از فعالیت دچار تهوع یا استفراغ کند. در بسیاری از ورزشکاران مبتدی این امر می تواند منجر به بی میلی برای ادامه دادن برنامه ورزشی به شکل منظم شود.

هرچقدر بدن کم آب تر شود غلظت خون بیشتر شده و در نتیجه جاری شدن خون در رگ ها سخت تر اتفاق می افتد.

کم آبی بدن باعث افزایش غلظت ادرار شده و اگر به صورت مداوم اتفاق بیفتد تاثیرات منفی و مخربی بر سیستم کلیوی فرد ورزشکار خواهد داشت.

تاثیر آب بر عملکرد ذهن
تاثیر آب بر عملکرد ذهن

نظرات کاربران

4 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست