نفخ و همه چیز درباره آن

مشکلات گوارشی

نفخ، آیا تا حالا خودتان یا یکی از افراد خانواده تان تجربه درگیری با مشکل نفخ را داشتید؟

نفخ، تجمع بیش از حد گاز یا هوا در معده و روده است که با سفت شدن و احساس فشار در شکم نمود پیدا میکند؛ البته که مسئله ی جدی نیست اما بر کیفیت زندگی تاثیر قابل توجهی دارد.

چه عواملی باعث ایجاد نفخ میشوند:

1. با سرعت غذا خوردن:

 وقتی سریع غذا میخورید در کنار غذا، هوا را هم میبلعید که البته بلعیدن هوا به تنهایی عامل ایجاد کننده ی نفخ نیست بلکه وقتی با عجله غذا میخورید، به خوبی نمیجوید و باعث میشود قطعات بزرگ غذا وارد معده شود و آنجا بماند تا گوارش کامل شود.

با سرعت غذا خوردن
با سرعت غذا خوردن

2. استفاده کردن از کلم ها به صورت خام:

این روز ها سبزی هایی مثل کلم پیچ، کلم بروکلی و کلم بروکسل پای ثابت سالاد ها هستند و با وجود ویتامین های ضروری به دلیل دارا بودن فیبر و قندی به نام رافینوز، فرایند هضمشان مشکل است بنابراین زمانی که خام مصرف میشوند باعث ایجاد نفخ و پف میشود؛ شما میتواند با کمتر خوردن کلم به صورت خام و پختن آن نفخ را کاهش دهید.

 استفاده کردن از کلم ها به صورت خام
استفاده کردن از کلم ها به صورت خام

3. نوشیدن با نی:

امروزه انواع و اقسام آب میوه ها و آب سیزیجات باب میل مردم تولید میشود که اکثرا آنها را با نی مینوشند. اما نی با اینکه کار را آسان میکند اما باعث میشود هوای اضافه را هم بمکید. مهم نیست که چقدر آرام و با طمانینه مینوشید، به هر حال توسط نی، هوایی که بالای نی مانده را به شکم خود میفرستید و این مسئله اجتناب ناپذیر است. بنابراین سعی کنید نی را کنار بگذارید و از لبه ی لیوان نوشیدنی بنوشید.

نفخ و همه چیز درباره آن
نوشیدن با نی

4. استفاده ی زیاد از غذا های بسته بندی شده:

از نمک به عنوان یک ماده ی نگه دارنده در این دسته از غذا ها استفاده میکنند و از آنجایی که دریافت سدیم فراتر از مقدار مجاز در روز باعث ایجاد نفخ میشود، از غذا های بسته بندی شده و دارای مواد نگه دارنده باید دوری کنید. در این دسته از محصولات مثل سس های سالاد، سوپ های آماده، سس گوجه فرنگی و حبوبات طبخ شده، ممکن است حتی بدون احساس مزه ی شوری مقدار زیادی نمک به بدنتان برسانید.

استفاده ی زیاد از غذا های بسته بندی شده
استفاده ی زیاد از غذا های بسته بندی شده

5. از محصولات رژیمی دارای قند های مصنوعی استفاده میکنید:

قند های مصنوعی مث آسپارتام، ساخارین و سوکرالوز به محصولات رژیمی مثل آب میوه ها و آدامس ها اضافه میشوند و با این وجود که این دسته از قند های مصنوعی کالری شان صفر در نظر گرفته میشود اما به طور جدی میتوانند باعث ایجاد نفخ شوند.

قندهای مصنوعی
قندهای مصنوعی

6. عادت به نوشابه:

 همیشه یادتان باشد که این حباب های کوچک نوشابه، در معده هم به همین صورت خواهند بود و باعث ایجاد نفخ میشوند.

اگر واقعا نمیتوانید نوشابه را کنار بگذارید و با مشکل نفخ دست و پنجه نرم میکنید، چند ساعت قبل از استفاده، در نوشابه را باز بگذارید یا درون لیوان یخ بریزید.

عادت به نوشابه
عادت به نوشابه

7. آدامس جویدن و آبنبات مکیدن:

استفاده از آدامس و آبنبات سهوا باعث میشود که مقدار زیادی هوا ببلعید. مانند استفاده از نی بلعیدن این هوای اضافی، باعث نفخ و باد گلو میشود. بهتر است به جای این موارد از آب استفاده کنید تا به حرکت بهتر دستگاه گوارش کمک کند و هوای اضافه خارج شود.

 آدامس جویدن و آبنبات مکیدن
آدامس جویدن و آبنبات مکیدن

چه زمانی نفخ را بیماری تلقی میکنیم؟

اگر ایجاد نفخ در ابتدای خوردن غذا باشد هوای وارد شده به معده به شکل باد گلو خارج میشود؛ اگر هم وسط غذا خوردن یا در انتهای صرف غذا چند باد گلو خارج شد طبیعی است اما زمانی نفخ را بیماری به شمار میاوریم که باد گلو به دفعات زیاد تر و با فاصله ی بیشتری بعد از اتمام غذا اتفاق میافتد.

نفخ
نفخ

در نتیجه نفخ شکایت شایعی است که ممکن است به دلایل پزشکی یا به دلایل سبک زندگی نادرست ایجاد شود و باید توسط کارشناس تغذیه و متخصص گوارش علت یابی و کنترل شود که حذف غذا هایی که فرد را دچار نفخ میکند، فعالیت فیزیکی و کم کردن استرس مهترین راهکار برای کنترل مشکل نفخ است.

دکترفود، دکتر تغذیه شما

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست