پاکسازی کبدی و اثر شگفت انگیز غذا در آن

کبد

پاکسازی کبدی، کبد اندام اصلی سم ‌زدایی بدن انسان است و مسئولیت حذف سموم مضر و متابولیت های هورمونی بدن را بر عهده دارد.امروزه، آسیب های کبدی در نتیجه عوامل مختلفی مانند مواد شیمیایی موجود هوا، رژیم غذایی ناسالم، آب آلوده و آلاینده های دیگر بسیار رایج است. برای زندگی سالم سم زدایی کبدی الزامیست. مواد غذایی زیر اصلی ترین مواد غذایی با خاصیت سم زدایی هستند.

 پاکسازی کبدی
پاکسازی کبدی

لیمو

لیمو جزء اصلی بسیاری از رژیم های سم زدایی است ودلایل قابل دفاعی برای آن وجود دارد. اولا ، لیمو حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین ث فراوان است که برای سلامت پوست و مبارزه با رادیکال های آزاد ایجاد کننده بیماری ها بسیار مفید است. علاوه بر این ، لیمو  اثر قلیایی کننده بر بدن دارد ، به این معنی که می تواند به تعادل   بدن کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. سعی کنید روز خود را با آب گرم و یک تکه لیمو شروع کنید تا به دفع سموم و پاکسازی کبد شما کمک کند. 

لیمو و پاکسازی کبدی
لیمو و پاکسازی کبدی

زنحبیل

مصرف زیاد غذای چرب یا الکل مشکلاتی عمده ای را برای دستگاه گوارش و کبد شما ایجاد می کند، اگر در چنین شرایطی هستید لازم است حتما مقداری زنجبیل به رژیم غذایی خود اضافه کنید. زنجبیل نه تنها برای کاهش حالت تهوع عالی است، بلکه می ‌تواند به بهبود هضم و کاهش نفخ کمک کند. علاوه بر این ، زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. برای کمک به هضم غذا ، سعی کنید چای زنجبیل را میل کنید یا مقداری زنجبیل تازه رنده شده را به آب میوه یا سبزیجات اضافه کنید. 

زنجبیل وپاکسازی کبدی
زنجبیل و پاکسازی کبدی

سیر

سیر از دیرباز به دلیل فواید قلبی آن شناخته شده است ، اما در سم زدایی بدن نیز مفید است. سیر نه تنها ضد ویروس، ضد باکتری و آنتی بیوتیک است، بلکه حاوی ماده شیمیایی به نام آلیسین است که تولید گلبول های سفید خون را افزایش می دهد و به مبارزه با سموم کمک می کند. سیر بهتر است به صورت خام مصرف شود ، بنابراین مقداری سیر خرد شده را به سس سالاد اضافه کنید تا طعم آن بهبود و سلامت شما افزایش یابد.

 پاکسازی کبدی
پاکسازی کبدی

چغندر

برای کسانی که به یک منبع مواد مغذی با جذب سریع نیاز دارند ، هیچ ماده غذایی نمی تواند از چغندر بهتر عمل کند. این سبزی که سرشار از منیزیم ، آهن و ویتامین C است ، به دلیل مزایای بسیاری که برای سلامتی دارد ، اخیراً به عنوان یک سوپرفود شناخته می شود. چغندر نه تنها برای پوست و مو عالی است ، بلکه می تواند در سم زدایی کبد موثر باشد . برای لذت بردن از فواید آن، سعی کنید چغندر خام را به سالاد اضافه کنید یا مقداری آب چغندر بنوشید.

 پاکسازی کبدی
پاکسازی کبدی

چای سبز

در حالی که از نظر فنی یک غذا نیست ، هیچ برنامه سم زدایی بدون مصرف منظم مایعات ضروری کامل نخواهد بود. مایعات برای سالم نگه داشتن اندام های ما و کمک به دفع سموم از بدن ضروری هستند و نوشیدن چای سبز راهی عالی برای افزایش میزان مصرف مایعات است. چای سبز نه تنها یک نوشیدنی خوب برای کاهش وزن است ، بلکه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. تحقیقات همچنین نشان داده است که نوشیدن چای سبز می تواند از کبد در برابر بیماری هایی از جمله بیماری کبد چرب محافظت کند.

کلم و  پاکسازی کبدی
کلم و پاکسازی کبدی

کلم

بسیاری از افراد مشهور به رژیم سوپ کلم متوسل شده اند تا به آنها کمک کند تا قبل از یک رویداد بزرگ وزن خود را از دست بدهند و سریع تناسب اندام خود را بدست آورند ، با این حال ، کلم نه تنها برای کاهش وزن مفید است – بلکه یک ماده غذایی با سم زدایی عالی است. مانند بیشتر سبزیجات چلیپایی (شامل کلم بروکلی و جوانه ها)  کلم حاوی ماده ای شیمیایی به نام سولفورافان است که به بدن در مبارزه با سموم کمک می کند. کلم همچنین گلوتاتیون بدن را تامین می کند که به بهبود عملکرد سم زدایی کبد کمک می کند.

پاکسازی کبدی و اثر شگفت انگیز غذا در آن
پاکسازی کبدی

برنج قهوه ای

اگر می خواهید سیستم خود را تقویت کرده و سلامت خود را افزایش دهید ، بهتر است غذاهای فرآوری شده را کاهش دهیدو  در عوض، سعی کنید رژیم غذایی خود را با غلات کامل تری مانند برنج قهوه ای، که سرشار از بسیاری از مواد مغذی سم زدایی کلیدی از جمله ویتامین های ب،  منیزیم، منگنز و فسفر است، تکمیل کنید. برنج قهوه ای سرشار از فیبر است که برای پاکسازی روده بزرگ فوق العاده است و سرشار از سلنیوم است که می تواند به محافظت از کبد کمک کند.

پاکسازی کبدی
پاکسازی کبدی

شاهی

مانند بسیاری از سبزیجات و سبزیجات سبز ،  یک ماده غذایی مقوی برای تقویت و سم زدایی است. اولاً ، برگ های شاهی دارای بسیاری از مواد مغذی سم زدای مهم مثلویتامین ث ، ای ، ویتامین های ب ، پتاسیم و روی است. ثانیا ، شاهی دارای خواص ادرارآور طبیعی است که می تواند به دفع سموم از بدن کمک کند. برای بهره مندی از مزایای این غذای مغذی ، سعی کنید یک مشت شاهی را به سالاد ، سوپ و ساندویچ اضافه کنید.

دکترفود، دکتر تغذیه شما

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست