بارداری و شیردهی

4 ماده ی غذایی معجزه گر در ناباروری

در ابتدا لازم است با تعریف ناباروری آشنا شویم.

به چه کسی نابارور میگوییم؟

هنگامی که خانمی 12 ماه برای بارداری تلاش کند اما باردار نشود میتوان گفت نابارور است اما اگر این خانم بالای 35 سال سن داشته باشد این زمان به 6 ماه کاهش میابد.

4 ماده ی غذایی معجزه گر در ناباروری

علائم ناباروری در زنان چیست؟

بی نظمی در چرخه عادت ماهانه ها یکی از شایع ترین علائم ناباروری در میان خانم ها است. چنانچه دچار قاعدگی نامنظمی شده اید حتما در اسرع وقت باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا بررسی ها و معاینات بالینی لازم انجام شود و از ابتلا به عارضه هایی همچون ناباروری جلوگیری و یا در صورت وجود درمان شود.

نوسانات هورمونی که با علائم زیر هم همراه است ، یکی از علائم ناباروری شناخته شده است:

الف.افزایش وزن و چاقی

ب.تغییرات پوستی

ج.احساس درد در حین مقاربت و دیگر علاِئم…

علائم ناباروری در زنان

4 ماده ی غذایی معجزه گر در ناباروری:

1.منابع میو اینوزیتول:

اینوزیتول به گروه ویتامین های “ب” تعلق دارد.

میو اینوزیتول نقش مستقیم و کلیدی در مسیر بلوغ تخمک دارد که موجب بهبود کیفیت تخمک گذاری و افزایش قدرت باروری می شود.

همچنین در تکامل جنین تازه شکل گرفته هم نقش دارد.

نقش مهم دیگر اینوزیتول اثری است که بر روی حساسیت به انسولین می گذارد وموجب تاثیرات مثبت در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می گردد.

خاصیت آنتی اکسیدانی قوی اینوزیتول هم باعث کاهش استرس اکسیداتیو می شود.

تحقیقات نشان می دهند که بیشترین مقدار اینوزیتول در میوه و سبزیجات تازه وجود دارد (برخلاف شکل یخ زده و یا کنسرو شده).

اینوزیتول همچنین در گوشت و تخم مرغ و دانه ها نیز وجود دارد.

میوه های حاوی اینوزیتول شامل پرتقال، هلو و گلابی هستند.

منابع میو اینوزیتول

2. زردچوبه (کورکومین):

زردچونه به عنوان یک ادویه طلایی شناخته می شود که با آندومتریوز می جنگد.

کورکومین در زعفران هندی و زردچوبه وجود دارد که قرن ها توسط مردم برای درمان بیماری های التهابی استفاده می شده.

در مورد تاثیرات کورکومین بر مکانیسم مولکولی در آندومتریوز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

الف. کورکومین تکثیر سلول های آندومتریوز، همچنین سایز و تعداد ضایعات آندومتریوز را کاهش می دهد

ب. کورکومین التهاب را کاهش می دهد ، التهاب نقش اساسی در توسعه این بیماری دارد

ج. کورکومین خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد که استرس اکسیداتیو را کاهش میدهد. استرس اکسیداتیو با تولید رادیکال های آزاد باعث گسترش آندومتریوز می شود که کوکومین می تواند آنرا مهار کند.

زردچوبه (کورکومین)

3.میوه ها و سبزیجات:

مطالعات نشان داده است که هم مردان و هم زنانی که ترجیح می دهند میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنند نسبت به افرادی که هر دو را مصرف نمی کنند میزان باروری بالاتری را دارند.

علاوه بر این ، دریافت بیشتر پروتئین‌ها از منابع گیاهی می تواند به زنانی که از مشکلات تخمک گذاری رنج میبرند کمک کند تا پروتئین خود را از مغزها ، دانه ها و حبوبات تهیه کنند تا به شانس موفقیت در باروری خود کمک کنند.

پس در خصوص رابطه بین تغذیه و نازایی باید گفت که، از مصرف میوه و سبزیجات غافل نشوید. از غذاهای حاوی آهن شامل لوبیا، عدس، اسفناج و غلات کامل نیز حتما استفاده کنید.

میوه ها و سبزیجات

4.ماهی :

ماهی ، اسپرم را بارور می کند

یک بررسی جدید نشان داده است ، اسیدهای چرب امگا-3 که در انواع ماهی ها به خصوص ماهی آب های سرد اقیانوسیه یافت میشوند برای رشد طبیعی اسپرم ضروری است.روغن های گیاهی همچون روغن زیتون ، کانولا ، بادام زمینی ، آفتابگردان و کنجد و همچنین بسیاری از مغزها و تخمه های خوراکی و نیز میوه آوکادو می تواند تا حدود زیادی ریزمغذی های ضروری و امگا-3 مورد نیاز بدن را برای بارور شدن تامین کند.

ماهی