8 نشانه ی اصلی آلزایمر

سالمندان
آلزایمر

آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر یک اختلال ذهنی برگشت‌ناپذیر و پیشرونده است که به کندی حافظه و مهارت‌های تفکر را از بین می‌برد و در نهایت فرد توانایی انجام ساده‌ترین وظایف را از دست میدهد.

نام بیماری آلزایمر را بارها و بارها شنیده اید و کم و بیش با آن آشنا هستید.

همانطور که می دانید ، این مغز انسان است که دستور تمام اعمال ارادی و غیر ارادی را به سایر قسمت های بدن صادر می کند.

بنابراین چنانچه مغز به هر دلیلی عملکرد صحیحی نداشته باشد رفتار فرد ، اعمالی که انجام می دهد و همچنین توانایی های ذهنی وی نیز دچار مشکل خواهند شد.

فرد مبتلا به این بیماری در ابتدا حافظه موقت و کوتاه مدت خود را از دست می دهد. اما به تدریج با پیشرفت بیماری، حافظه بلند مدت و تمام خاطرات گذشته او نیز از بین خواهد رفت.

علائم بیماری آلزایمر

مهمترین گامی که می توانید در جهت شناسایی و سپس درمان یک بیماری بردارید ، آشنایی با علایم و نشانه های آن بیماری است

بیماری هایی مثل آلزایمر که با درد جسمی همراه نیستند تشخیص سختی دارند. ما در اینجا متداول ترین علائم این بیماری را معرفی می کنیم

به موارد زیر دقت کنید و این علائم را جدی بگیرید :

1.کاهش حافظه

علائم بیماری آلزایمر

یکی از اولین و بارزترین نشانه های بیماری آلزایمر، کاهش قدرت حافظه و فراموشی های پی درپی است

البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشیم که گاه ممکن است مشغله های روزمره، استرس و عجله موجب شوند چیزی را فراموش کنیم. این امر کاملا عادی است.

برای مثال امکان دارد چیزی را در خانه جا گذاشته و یا یادمان برود که وسیله ای را در کجا قرار داده اید. بنابراین قبل از هر گونه نگرانی به بررسی موارد بعدی بپردازیم.

2.کاهش قدرت تکلم

مسلما کاهش قدرت تکلم ممکن است حتی برای سخنوران نیز پیش بیاید اما در صورتی این اتفاق به آلزایمر مرتبط میشود که این افراد حتی ساده ترین کلمات و یا جملات محاوره ای را نیز فراموش می کنند و گاها از کلمات نامربوط استفاده کرده و یا در ادا کردن و تلفظ آنها نیز دچار مشکل می شوند.

3.تغییر غیر طبیعی عادات ، رفتارها و روحیات

علائم بیماری آلزایمر

شخصی که همیشه تمیز و مرتب بوده ، حالا دیگر حوصله دوش گرفتن و یا حتی مسواک زدن را هم ندارد یا شخصی که عاشق مسافرت بوده ، حالا خانه نشین شده است

چنین افرادی که عادات دیرینه خود را ترک کرده اند ، رفتارهای غیر طبیعی دارند و افسرده شده اند دچار مشکلات مغزی شده اند. حتما سایر علائم آلزایمر را نیز در آنها بررسی کنید

4.سردرگمی با زمان و مکان

فراموشی تاریخ ، روز، فصل و گذر زمان می تواند نشانه آلزایمر باشد

مبتلایان به آلزایمر گاهی فراموش می کنند کجا هستند یا چطور به آنجا آمده‌اند. ممکن است سالمند شما فراموش کند چطور به خانه برگردد

اما توجه کنید گم کردن روز هفته اما فهمیدن آن در مدتی بعد ، از تغییرات عادی مربوط به بالا رفتن سن می باشد

5.عدم تشخیص تصاویر واز بین رفتن قدرت تشخیص در آلزایمر

علائم بیماری آلزایمر

قرار نیست ما همه انسان ها را بشناسیم. اما اینکه شخصی چهره ی فرزند یا نوه خود را نشناسد و یا قدرت تشخیص پیش پا افتاده ترین تصاویر را هم نداشته باشد به احتمال قریب به یقین دچار بیماری آلزایمر می باشد

6.گم کردن مکرر اشیاء

علائم بیماری آلزایمر

یکی دیگر از نشانه های آلزایمر میتواند این باشد که شخص دائما اشیایی مثل عینک ، عصا یا لباس هایشان را گم میکندد و به یاد نمی آوردند در کجا قرار داده بودند

برای دربافت رژیم های مختص سالمندان اینجا کلیک کنید.

6 دیدگاه. همین الان خارج شوید