برای پیشگیری و درمان کیست سینه چی بخوریم؟

سرطان

بیماری فیبروکیستیک پستان چیست؟

کیست های سینه که منجر به بیماری فیبروکیستیک پستان می شود، این بیماری که معمولاً سینه‌های فیبروکیستیک یا تغییر فیبروکیستیک نامیده می‌شود، یک وضعیت خوش‌خیم (غیر سرطانی) است که در آن سینه‌ها احساس برآمدگی می‌کنند. سینه های فیبروکیستیک مضر یا خطرناک نیستند، اما ممکن است برای برخی از زنان آزاردهنده یا ناراحت کننده باشند.

بیش از نیمی از زنان در مقطعی از زندگی خود به بیماری فیبروکیستیک سینه مبتلا می شوند. بسیاری از زنان مبتلا به سینه های فیبروکیستیک هیچ علامت مرتبطی نخواهند داشت.

مطالب مرتبط -------> همه چیز در مورد سرطان سینه

چه چیزی باعث ایجاد فیبروکیستیک سینه می شود؟

علت دقیق تغییرات فیبروکیستیک سینه مشخص نیست، اما متخصصان گمان می‌کنند که هورمون‌های جنسی – به‌ویژه استروژن – در آن نقش دارند. نوسان سطح هورمون در طول چرخه قاعدگی می تواند باعث ناراحتی سینه و مناطقی از بافت توده سینه شود که حساس، دردناک و متورم است.

علائم بیماری فیبروکیستیک پستان چیست؟

علائم کیست پستان قبل از شروع روزهای خونریزی قاعدگی تشدید می شود و این علائم عبارتند از:

  • احساس برآمدگی در سینه.
  • اندازه بلوک ها در روزهای مختلف چرخه تغییر می کند.
  • ترشح رنگ های مختلف مانند زرد یا قهوه ای از نوک سینه ها
  • کیسه ها با فشار دادن حرکت می کنند
  • احساس درد یا سنگینی در سینه.

چه کسانی به بیماری فیبروکیستیک پستان مبتلا می شوند؟

هر زنی ممکن است به بیماری فیبروکیستیک سینه مبتلا شود، اما این بیماری بیشتر در زنان 20 تا 50 ساله رخ می دهد.

قرص های ضد بارداری ممکن است علائم شما را کاهش دهند و هورمون درمانی ممکن است آنها را افزایش دهد. علائم معمولاً پس از یائسگی بهبود می یابند یا برطرف می شوند.

مطالب دیگر ----> رژیم درمانی سرطان

چه مواد غذایی در بیماران با سینه فیبروکیستیک ممنوع است ؟

کافئین را به حداقل برسانید: متیل گزانتین های موجود در کافئین می توانند علائم شما را بدتر کنند، بنابراین سعی کنید از آنها اجتناب کنید. این محرک ها عبارتند از قهوه، چای سیاه، شکلات و کاکائو، نوشابه های کافئین دار و برخی از داروهای بدون نسخه یا مکمل ها. این مواد غذایی به مدت چهار تا شش ماه حذف کنید

الکل: محدود کردن الکل از رژیم غذایی به کبد می‌آورد، که همچنین برای پردازش استروژن اضافی در بدن، که به بیماری فیبروکیستیک پستان کمک می‌کند، عمل می‌کند.

غذاهای شور: کاهش میزان نمک در رژیم غذایی ممکن است به کاهش مایعات باقی مانده و اندازه کیست کمک کند.

چربی اشباع شده: مطالعات نشان می دهد که چربی اشباع شده (در گوشت قرمز و محصولات لبنی) می تواند بیماری فیبروکیستیک پستان را بدتر کند.

شیرینی ها و قندهای ساده

مواد غذایی حاوی فیتواستروژن: در مصرف فیتواستروژن ها مانند رازیانه، شیرین بیان و رازک احتیاط کنید و قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

تغذیه مناسب در سرطان سینه

برای مدیریت بیماری فیبروکیستیک پستان چه بخوریم ؟

  1. مصرف فیبر را افزایش دهید: فیبر به بدن کمک می کند تا هورمون ها و سموم اضافی را که می تواند بیماری فیبروکیستیک پستان را بدتر می کند، دفع کند. منابع خوب فیبر شامل غلات کامل، سبزیجات، میوه ها و دانه هایی مانند دانه کتان است.
  2. سبزیجات چلیپایی بیشتر بخورید: سبزیجات چلیپایی شامل کلم، گل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم پیچ هستند. این سبزیجات حاوی ترکیبی طبیعی به نام ایندول-3-کاربینول هستند که به دفع استروژن توسط کبد و مهار رشد تومور کمک می کند.
  3. دانه کتان بخورید: دانه کتان منبع اسیدهای چرب امگا 3 است که به کاهش التهاب کمک می کند. آنها همچنین منبع فیبر هستند و حاوی لیگنان هستند که به عنوان فیتواستروژن عمل می کنند و به جلوگیری از اثر استروژن بد روی بافت سینه کمک می کنند. دانه های کتان آسیاب شده و روغن دانه کتان فشرده سرد برای رژیم غذایی روزانه شما بسیار مفید هستند.
  4.  سویا: زنانی که به طور منظم مقدار زیادی دایدزین و جنیستئین، دو ترکیب موجود در سویا، توفو، تمپه و میسو دریافت می‌کنند، کمتر دچار فیبروکیستیک سینه می‌شوند
  5. جوانه گندم: مصرف عصاره جوانه گندم منجربه کاهش خستگی، تحریک پذیری، تپش قلب، سردرد، مشکلات خواب، افزایش اشتها و میل به غذا میشوند. برای بهره مندی از فواید، جوانه گندم را روی سالاد بپاشید
  6. مغزها و آجیل: این مواد سرشار از ویتامین ای و چربی مفید برای بدن هستند  به خصوص گردو.بهتر است در رژیم غذایی روزانه خود حتما از آجیل ها استفاده نمایید.
  7. ماهی به خصوص ماهی های چرب به دلیل منبع غنی ویتامین دی و امگا3
  8. چای مریم گلی و چای سبز به دلیل خواص انتی اکسیدانی که دارند
  9. ویتامین E: مطالعات اولیه تأثیر مفید احتمالی ویتامین E را بر درد سینه در افرادی که درد سینه‌ای را تجربه می‌کنند که در طول چرخه قاعدگی در نوسان است، نشان داد. در یک مطالعه، 200 واحد بین المللی (IU) ویتامین E که دو بار در روز به مدت دو ماه مصرف شد، علائم را بهبود بخشید.
  10. مکمل های غذایی حاوی روغن گل مغربی
  11. مصرف پروبیوتیک  ها مثل کفیر، توفو، کیمچی و ماست های پروبیوتیک
  12. غذاهای غنی از ویتامین D
  13. مواد غذایی بخصوص ادویه جات با خواص ضدالتهابی مانند زردچوبه که از رشد سرطانی سلول ها جلوگیری می کند

قبل از مصرف هرگونه مکمل های غذایی حتما با پزشک یا متخصص تغذیه و رژیم درمانی مشورت نمایید

جالب است بدانیم ----> چه غذاهایی برای پیشگیری از سرطان سینه کمک می کند؟

چند نکته کلیدی

  • روزانه حداقل نیم ساعت ورزش و پیاده روی کنید. طبق مطالعه‌ای که در سال 2018 در تایوان انجام شد، ورزش همچنین می‌تواند به افزایش توده بدون چربی و کاهش چربی بدن کمک کند، که ممکن است به کاهش خطر تغییرات فیبروکیستیک سینه کمک کند.
  • خواب کافی فراموش نکنید
  • از تنش و استرس دور باشید. انجام یوگا و مدیتیشن می تواند در کاهش استرس کمک کننده باشد. در بسیاری از موارد، بافت فیبروکیستیک سینه تحت تأثیر سطوح هورمونی و چرخه قاعدگی قرار می گیرد. علائم همچنین می تواند توسط عوامل محیطی مانند رژیم غذایی و سطح استرس ایجاد شود.
  • درصورتی که اضافه وزن دارید و یا چاق هستید کاهش وزن اصولی و رسیدن به وزن نرمال می تواند در درمان کیست های سینه کمک کننده باشد و یا جلوی رشد و بزرگ شدن آن را بگیرد.
  • المیرا وطنیان-مشاورارشد تغذیه و رژیم درمانی
مطالب مرتبط -----> غذاهای ضد سرطان

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست