مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری عصبی است که به تدریج پوشش‌های محافظ را که غلاف‌های میلین نامیده می‌شوند، که دور رشته‌های عصبی شما می‌پیچند، از بین می‌برد.

ام اس یک بیماری بسیار پیچیده است و نحوه پیشرفت بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. محققان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث بیماری ام اس می شود و هنوز درمان قطعی آن یافت نشده است. اما عوامل محیطی و ژنتیکی در ابتلا به این بیماری دخیل هستند.

اگرچه رژیم غذایی MS نمی تواند ام اس را درمان کند، برخی تحقیقات نشان می دهد که ایجاد تغییرات در رژیم غذایی ممکن است به افراد مبتلا به ام اس کمک کند تا علائم خود را بهتر مدیریت کنند. این به نوبه خود ممکن است کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد.

رژیم غذایی چه تاثیری بر ام اس دارد؟

در حال حاضر هیچ دستورالعمل رسمی رژیم غذایی برای افراد مبتلا به ام اس وجود ندارد.

با این حال، محققان بر این باورند که علاوه بر عوامل ژنتیکی و محیطی تغذیه نیز می‌تواند بر این بیماری تأثیر بگذارد. این واقعیت که ام اس در کشورهای غربی بیشتر از کشورهای در حال توسعه شایع است.

به همین دلیل است که دستورالعمل ها و توصیه های غذایی برای افراد مبتلا به ام اس باید به منظور کمک به مدیریت علائم برای بهبود کیفیت کلی زندگی باشد.

رژیم غذایی بیماران MS ممکن است از راه های مختلفی  هم چون جلوگیری یا کنترل پیشرفت بیماری و کمک به مدیریت علائم آن از شعله ور تر شدن  این بیماری کمک کند.

در حالت ایده آل، یک رژیم غذایی مناسب برای ام اس باید:

سرشار از آنتی اکسیدان برای مبارزه با التهاب

فیبر بالا برای کمک به حرکات روده

کلسیم و ویتامین D کافی برای مبارزه با پوکی استخوان

حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی برای مبارزه با خستگی و ارتقای سلامتی

همچنین باید غذاهایی را که با التهاب مزمن و سایر پیامدهای بد سلامتی مرتبط هستند، یا غذاهایی که به سادگی فعالیت های روزانه را برای افراد مبتلا به ام اس دشوارتر می کنند، محدود کند.

برخی شواهد نشان می دهد که سایر الگوهای غذایی، از جمله رژیم های کتوژنیک، ممکن است به بهبود علائم در افراد مبتلا به ام اس کمک کند. با این حال، این تحقیقات ادامه دارد و دانشمندان باید نقش رژیم غذایی در ام اس را بیشتر بررسی کنند.

در یک مطالعه ای که به افراد مبتلا به ام اس یک رژیم کتوژنیک داده بودند نشان می دهد که کاهش مصرف کربوهیدرات به کمتر از 20 گرم در روز به مدت 6 ماه محدود می کرد، نشان داد که این رژیم به بهبود خستگی و افسردگی، کاهش چربی و کاهش نشانگرهای التهابی کمک می کند.

در یک مطالعه دیگر نشان داد که مواد مغذی خاصی از جمله روغن ماهی، ویتامین‌های گروه B، N-استیل سیستئین و CoQ10 ممکن است برای افراد مبتلا به ام اس خفیف تا متوسط مفید باشد و به طور بالقوه منجر به بهتر شدن عملکرد عمومی و همچنین بهبود کیفیت زندگی و توانایی حرکت بیماران شود.

همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه احتمال کمبود برخی مواد مغذی از جمله ویتامین های A، B12 و D3 در افراد مبتلا به ام اس بیشتر است .

هم چنین برخی شواهد نشان می دهد که مصرف برخی ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها، ترکیبات گیاهی و ملاتونین ممکن است به بهبود برخی علائم کمک کند

جالب است بدانید ----> تاثیر تغذیه بر  روی افسردگی

چه مواد غذایی در رژیم غذایی MS باید مصرف شود؟

بر اساس تحقیقات فعلی و در حال انجام، یک رژیم غذایی مناسب برای ام اس باید به افراد مبتلا به ام اس کمک کند تا علائم خود را مدیریت کنند.

غذاهایی که باید در رژیم غذایی بیماران ام اس گنجانده شود:

میوه ها و سبزیجات: همه میوه ها و سبزیجات تازه

غلات: همه غلات، مانند جو، برنج و کینوا

آجیل و دانه ها: تمام مغزها و دانه ها

ماهی: همه ماهی ها، به خصوص ماهی تازه و ماهی های چرب چرب، مانند ماهی آزاد و ماهی خال مخالی، زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D هستند.

گوشت: تمام گوشت های تازه، مانند گوشت گاو، مرغ، بره و غیره، به ویژه جگر گاو که به ویژه سرشار از ویتامین D و بیوتین است.

تخم مرغ: منبع خوبی از بیوتین، ویتامین D و سایر مواد مغذی مهم است

محصولات لبنی: مانند شیر، پنیر، ماست و کره

چربی ها: چربی های سالم مانند روغن زیتون، بذر کتان، نارگیل و آووکادو

غذاهای غنی از پروبیوتیک: مانند ماست، کفیر، کلم ترش و کیمچی

نوشیدنی ها: آب، دمنوش های گیاهی

گیاهان و ادویه جات: همه گیاهان و ادویه جات تازه

رژیم غذایی بیماران MS

به طور کلی دستورالعمل های یک رژیم غذایی مناسب برای ام اس شبیه به یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و متعادل است. با این حال، بر مصرف بیشتر غذاها و غلات گیاهی تاکید دارد. به دلیل آن که غذاهای گیاهی و غلات دارای فیبر، ویتامین، مواد معدنی و مایعات و هم چنین انتی اکسیدان های فراوانی هستند که می تواند به علائم ام اس مانند یبوست، خستگی و اختلال عملکرد مثانه کمک کند.

مطالب مرتبط -----> نقش رژیم غذایی در سردرد های میگرنی

به نظر می رسد ماهی، به ویژه ماهی های چرب، مانند سالمون و ماهی خال مخالی، برای ام اس مفید هستند، احتمالاً به این دلیل که اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهابی بالایی دارند. آنها همچنین سرشار از ویتامین D هستند که در ترکیب با کلسیم می تواند به قوی نگه داشتن استخوان های شما کمک کند.

تحقیقات در مورد اثرات مصرف گوشت قرمز و چربی اشباع شده بر علائم ام اس نتایج متفاوتی را نشان می دهد. با این حال، خوردن گوشت قرمز در حد اعتدال، در حالی که تمرکز بر میوه ها، سبزیجات و غلات بیشتر است، احتمالا برای افراد مبتلا به ام اس مفید است.

در مورد مصرف محصولات لبنی نیز تحقیقات نتایج متفاوتی را نشان می دهند. در برخی از مطالعات، محصولات لبنی با فعالیت بیماری مرتبط است. با این حال، آنها منبع خوبی از کلسیم، ویتامین D، ویتامین A و پتاسیم هستند، بنابراین بیماران مبتلا به ام‌اس در حد اعتدال می توانند مصرف نمایند. اگر فکر می کنید محصولات لبنی علائم ام اس شما را بدتر می کنند با پزشک خود در مورد مصرف آن با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت نمایید.

علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به ام اس ممکن است نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر برای بیماری سلیاک باشند، سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که در حضور گلوتن باعث آسیب به روده کوچک می شود.گلوتن گروهی از پروتئین های موجود در گندم، جو و چاودار است.

اگر مبتلا به ام اس هستید و هنگام خوردن محصولات حاوی گلوتن، مانند نان، پاستا، کراکر و محصولات پخته شده، ناراحتی شدید گوارشی مانند نفخ، اسهال، خستگی، درد شکم، سردردهای مزمن و کم خونی را تجربه می کنید، بهتر است با پزشک مشورت نمایید .

البته خیلی از افراد مبتلا به ام اس که به بیماری سلیاک مبتلا نیستند ممکن است همچنان از غلات سالم در رژیم غذایی خود بهره مند شوند.

غذاهایی که بیماران مبتلا به MS باید از خوردن آن ها  اجتناب کنید:

در حالی که یک رژیم غذایی مناسب برای ام اس، گزینه های غنی از مواد مغذی و خوشمزه را در اختیار شما قرار می دهد، اما بهتر است مصرف برخی از غذاها که التهاب زا شامل گوشت های فرآوری شده، کربوهیدرات های تصفیه شده، چربی های ترانس، و نوشیدنی های شیرین شده با قند محدود شود .

جالب است بدانیم -----> نقش تغذیه در بیماری آلزایمر

از جمله غذاهایی که در صورت ابتلا به ام اس باید از آنها اجتناب کنید آورده شده است:

  • گوشت های فرآوری شده: مانند سوسیس، بیکن، گوشت های کنسرو شده و گوشت هایی که نمک زده، دودی یا پخته شده اند.
  • کربوهیدرات های تصفیه شده: مانند نان سفید، ماکارونی، بیسکویت و آرد تورتیلا
  • غذاهای سرخ شده: مانند سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سرخ شده، چوب موزارلا و دونات
  • غذاهای بسیار فرآوری شده: مانند فست فود، چیپس سیب زمینی و غذاهای راحت و منجمد
  • چربی های ترانس: مانند مارگارین، شورتنینگ و روغن های گیاهی تا حدی هیدروژنه
  • نوشیدنی های شیرین شده با قند: مانند نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی، نوشابه و چای شیرین
  • الکل: مصرف تمام مشروبات الکلی را تا حد امکان محدود کنید

هم چنین اگر به بیماری سلیاک مبتلا هستید، از تمام غذاهای حاوی گلوتن مانند غذاهای حاوی گندم، جو و چاودار اجتناب کنید.

به طور کلی رژیم غذایی مناسب برای ام اس شبیه به رژیمی است که بر ارتقای سلامت و تندرستی کلی تمرکز دارد. برخی از غذاها مانند گوشت های فرآوری شده، کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی های ترانس باید محدود شود. اصلاح رژیم غذایی و ایجاد برخی تغییرات غذایی ممکن است به تسکین علائم رایج ام اس، مانند یبوست و خستگی، و همچنین بهبود کیفیت کلی زندگی کمک کند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست