نقرس و نقش تغذیه در درمان آن

آلرژی و بیماری های خاص
نقرس
نقرس

نقرس چیست؟

اسید اوریک محصول نهایی متابولیسم پورین است. زیرا انسان فعالیت اوریکاز کبدی را از دست داده است، این منجر به غلظت بالای اسید اوریک سرم در مقایسه با سایر پستانداران می شود.

حدود 70 درصد دفع اورات روزانه از طریق کلیه ها رخ می دهد. در 5 تا 25 درصد از جمعیت انسانی، اختلال در دفع کلیه منجر به هیپراوریسمی می شود.

نقرس یک اختلال حملات ناگهانی و مکرر است که به صورت آرتریت دردناک با مفاصل ملتهب (معمولاً شست پا، مچ پا، زانو و پا). کریستال های اورات مونوسدیم در مفاصل و تاندون ها. هیپراوریسمی رسوب را ترویج می کند.

این بیماری معمولاً مردان بین 30 تا 50 سال را تحت تأثیر قرار می دهد و اغلب ارثی است.

خطرات شامل عوامل ژنتیکی است. خطر کمتر شیوع نقرس در ارتباط مستقیم با سن، سندرم متابولیک، فشار خون بالا و استفاده از دیورتیک های تیازیدی افزایش می یابد.

افزایش بروز در زنان یائسه، با شروع چند مفصلی، درگیری دست و ایجاد توفی وجود دارد. توفی، توده های کریستال اورات سخت است که در زیر پوست اطراف مفاصل رسوب می کنند و ممکن است دائمی باشد.

حملات حاد ممکن است با جراحی، ناگهانی و بیماری شدید، روزه داری، شیمی درمانی یا آسیب مفاصل.  

نقرس حاد معمولاً اولین مفصل پا متاتارس را درگیر می کند، اما سایر مفاصل نیز ممکن است درگیر شوند. مفصل متورم می شود و پوست گرم، قرمز، ارغوانی و براق می شود. درد شدید بیشتر در شب معمولاً اتفاق می افتد.

نقرس از هیپراوریسمی بدون علامت به آرتریت حاد نقرسی، نقرس بین بحرانی (فواصل بین حملات حاد) و در نهایت به نقرس توفاسه مزمن پیشرفت می کند.

اگر بیماری درمان نشود ممکن است توفی ایجاد شود. اگرچه حملات نقرس می تواند در عرض چند روز فروکش کند، حملات مکرر می تواند باعث آسیب دائمی مفصل شود و این بیماری اغلب منجر به ناتوانی قابل توجه و مراقبت های پزشکی مکرر می شود

درمان شامل NSAID های تسکین دهنده درد و برای شیوع جدی تر، کورتیکواستروئیدها.

اکثر بیماران با نقرس در نهایت نیاز به درمان طولانی مدت با داروهایی دارد که سطح اسید اوریک خون را کاهش می دهند.

بیماران مبتلا به هیپراوریسمی بدون علامت باید با تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی سطح اورات خود را کاهش دهند.

تغذیه در نقرس
تغذیه در نقرس

تغذیه در نقرس

  • رژیم غذایی معمول و کافی جهت حفظ وزن و پیشگیری از کتوزیس ( کاهش تدریجی وزن زیرا گرسنگی و کاهش شدید وزن باعث افزایش میزان اورات می شود ) چون اغلب بیماران نقرسی هایپرلیپیدمی دارند رعایت رژیم غذایی کم کلسترول ، کم چرب و مقادیر کم اسید های چرب اشباع توصیه می شود .
  • ترک یا کاهش مصرف الکل
  • دوری از منابع غذایی حاوی پورین بالا ( ماهی کولی ، عصاره گوشت ، مغز حیوانی ، دل ، جگر ، قلوه ، ساردین ، شاه ماهی ، ماهی خال مخالی ، گوشت غاز ، خاویار ، گوشت کبک)
  • مواد غذایی با پورین متوسط ( گوشت ها و ماهی ها به جز موارد فوق ، ماکیان ، حبوبات ، اسفناج ، قارچ ، ۲ تا ۳ اونس از گوشت ها و یک واحد از سبزی) را می توان مصرف کرد  
  • مواد غذایی کم پورین ( غلات ، تخم مرغ ، شیر و … ) می توان هر روز مصرف کرد.
  • گوشت قرمز و غذاهای دریایی (  در صورت مصرف زیاد ) سبب افزایش اسید اوریک سرم می شوند
  • توجه به محدودیت دریافت فروکتوز و کاهش دریافت کربوهیدرات های ساده
  • افزایش دریافت مایعات
  • محصولات لبنی ، تخم مرغ ، گیلاس ، قهوه و کدو اثرات محافظتی دارند .

پورین ها گروهی از مواد است که در غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز و همچنین حبوبات وجود دارد. به همین دلیل، سطح اسید اوریک در افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند، پایین است. نداشتن رژیم غذایی مناسب می تواند از عوامل بالا رفتن اسیداوریک خون باشد

گرچه بسیاری از افراد بر کاهش و منع مصرف تخم مرغ برای کاهش اسیداوریک تاکید دارند، اما خوب است بدانید تخم مرغ حاوی مقدار کمی پورین است یعنی اسیداوریک خون را خیلی افزایش نمی دهد، ولی باعث افزایش دردهای ناشی از نقرس می شود اگر علائم دارند مصرف رو محدود کنند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست