کینوا و دیابت

دیابت و کینوا در این مقاله به تاثیر کینوا در دیابت خواهیم پرداخت.

کینوا:

کینوا و دیابت دانه کینوا غلاتی است که به آن خاویار گیاهی میگویند سرشار از پروتئین و مواد مغذی است که می‌ تواند جایگزین بسیار خوبی برای افراد گیاهخوار باشد. کینوا با قدمت ۵۰۰۰ ساله بومی آمریکای جنوبی و کشورهایی مثل بولیوی و شیلی است

در سال های اخیر، استفاده از کینوا در سراسر جهان از جمله ایران افزایش یافته است. از این رو در ادامه به معرفی این دانه و خواص آن می پردازیم:

کینوا دانه خوراکی است . مصرف آن در کشورهای غربی، به عنوان جایگزین سالم ‌تر غلاتی از جمله گندم رواج یافته است.

کینوآ خام و نپخته دارای ۱۳٪ آب، ۶۴٪ کربوهیدرات، ۱۴٪ پروتئین، ۶٪ چربی است

 کینوا سرشار از پروتئین، آمینواسید، فسفر، آهن، امگا ۳ و همچنین منیزیم، پتاسیم، فیبر، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و آنتی اکسیدان‌ها می باشد و برطرف کننده بخش عمده نیاز ما به این مواد می باشد.

دیابت و کینوا
دیابت و کینوا

دیابت و کینوا

۱۸۵ گرم کینوا (خام یا پخته)، محتوی مواد مغذی زیر است:

  • پروتئین: ۸ گرم
  • فیبر: ۵ گرم
  • منگنز: ۵۸٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده
  • منیزیم: ۳۰٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده
  • فسفر: ۲۸٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده
  • فولات: ۱۹٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده
  • مس: ۱۸٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده
  • آهن: ۱۵٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده
  • روی: ۱۳٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده
  • پتاسیم: ۹٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده
  • بیش از ۱۰٪ مقدار روزانه‌ی توصیه شده ویتامین ب۱، ب۲، و ب۶
  • مقادیر اندکی کلسیم، ویتامین ای، و ب۳ (نیاسین)

تمام این مواد مغذی حاصل تنها ۲۲۲ کالری، ۳۹ گرم کربوهیدرات و ۴ گرم چربی است. هم‌چنین حاوی مقدار کمی اسیدهای چرب امگا۳ نیز هست.

کینوا و دیابت

ارزش غذایی کینوا
ارزش غذایی کینوا

دیابت و کینوا

ویژگی های کینوا:

۱- یک پروتئین کامل است و به جهت داشتن تمامی آمینواسیدهای ضروری بدن را دارد بسیار مورد توجه می باشد.

۲- چون بر خلاف گندم و مواد غذایی که با گندم تهیه شدند بدون گلوتن است. از این رو گزینه بسیار مناسب برای رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری سلیاک و عدم تحمل گلوتن یا افرادی که آلرژی دارند محسوب می شود.

۳- مقدار بالای فیبر غذایی دارد. از این رو مصرف آن می تواند به پیشگیری از پرخوری و اضافه وزن و همچنین کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت کمک کند.

۴- سرشار از پروتئین، آمینواسید، فسفر، آهن، امگا ۳ و همچنین منیزیم، پتاسیم، فیبر، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و آنتی اکسیدان‌ها است که می تواند تاثیرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد.

تنها موردی که در مورد کینوا باید رعایت نمود و در حقیقت جزو مضرات دانه کینوا محسوب می‌شود، این است که کینوا دارای مقداری اگزالات بالایی است. و برای افرادی که مبتلا به ناراحتی کلیه هستند ویا کسانی که کلیه آن‌ها سنگ اگزالاتی تولید می‌کند، مضر است و بنابراین باید در مصرف آن احتیاط بکنند.

دیابت و کینوا

انواع کینوا:

کینوآ سفید و سیاه و قرمز دانه‌های یکسانی هستند و تفاوت آنها از نظر مواد مغذی اندک است ولی در طعم، بافت و زمان پخت متفاوت هستند.

کینوآ سفید سبک‌ترین بافت را دارد و بعد از پخت نرم‌تر از انواع دیگر کینوآ است. کینوآ قرمز که بعد از پخت بیشتر به قهوه‌ای روشن تبدیل می‌شود، طعم شیرین تری دارد .کینوآ قرمز تا حدودی از نظر طعم و بو شبیه فندق است.

کینوا و دیابت

انواع کینوا
انواع کینوا

اثرات کینوا بر سلامتی:

کینوا می تواند تاثیرات مثبتی بر سلامت قلب، کاهش سطح کلسترون خون، کاهش سطح قند خون، بهبود عملکرد سیستم گوارش، کاهش اشتها و وزن و اثرات ضد التهابی و ضد سرطانی داشته باشد.

کینوا و دیابت:

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، افراد دیابتی باید حدود نیمی از کالری روزانه خود را از کربوهیدرات ها دریافت کنند. کینوا کربوهیدرات کمی دارد.

کینوا با 39  گرم کربوهیدرات در هر 185 گرم، کربوهیدرات کمتری نسبت به برنج سفید دارد. بنابراین افرادی دیابتی می توانند کینوا را جایگزین برنج سفید کنند.

کینوآ حاوی 5 گرم فیبر در هر 185 گرم است و این میزان برای برنج سفید 0 گرم است. بنابراین کینوآ گزینه بهتری برای افراد دیابتی که به دنبال بهبود فیبر دریافتی هستند، خواهد بود زیرا کربوهیدرات های دارای فیبر بالا برای افراد دیابتی توصیه میشود چون به تنظیم قند خون کمک میکند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست