آیا رژیم وگان می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد؟

گیاهخواریسرطان

امروزه رژیم وگان یا رژیم های غذایی گیاهخواری به دلایل زیادی از جمله نگرانی های محیطی، اصول مذهبی و اخلاقی، عوامل فرهنگی و مزایای سلامتی در حال افزایش هستند. یک رژیم غذایی وگان فقط شامل غذاهای گیاهی می شود، به این معنی که گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و محصولات جانبی حیوانی مانند ژلاتین و عسل حذف می شود.

مطالعات متعددی به مزایای رژیم ‌های وگان بر سلامتی اشاره می‌کنند و نشان می‌دهند که در صورت رعایت صحیح، رژیم وگان می‌تواند به افزایش طول عمر و سلامت کلی کمک کند.هم چنین برخی تحقیقات نشان می دهد که حتی ممکن است درکاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها نیز نقش داشته باشد.

از آنجایی که سرطان روده بزرگ یکی از عوامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است، ممکن است این سوال پیش آید که آیا پیروی از رژیم غذایی گیاهخواری می تواند به کاهش خطر کمک کند یا خیر؟!

به گفته محققان، تاثیرات حفاظتی رژیم غذایی گیاهی بر اساس نوع آن تفاوت می کنند. انواع رژیم های غذایی گیاهی عبارتند از:

-پزو وجترین: ماهی و غذایی دریایی می خورند اما از خوردن سایر گوشت ها پرهیز می کنند که ریسک سرطان روده بزرگ را تا ۴۳ درصد کاهش می دهد.

– لاکتو-اوو وجترین: اجتناب از خوردن گوشت و در عین حال خوردن تخم مرغ و یا محصولات لبنی که ریسک سرطان روده بزرگ را تا ۱۸ درصد کاهش می دهد.

– گیاهخواری محض: اجتناب از مصرف تمامی گوشت ها، تخم مرغ، و محصولات لبنی که ریسک سرطان روده بزرگ را تا ۱۶ درصد کاهش می دهد.

شبه گیاهخواری: خوردن کمتر از یک وعده گوشت در هفته که ریسک سرطان روده بزرگ را تا ۱۸ درصد کاهش می دهد.

مطالب جالب ----> نکات مهمی که باید قبل از رژیم لاغری بدانیم

آیا رژیم گیاهخواری می تواند خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهد؟

سرطان روده بزرگ یا سرطان کولورکتال زمانی رخ می دهد که سلول های سرطانی در روده بزرگ یا رکتوم رشد کنند.

منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) عوامل خطر زیر را برای این نوع سرطان بیان می کند:

  • بیماری التهابی روده
  • ژنتیک و سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ
  • سطوح پایین فعالیت بدنی یا ورزش
  • رژیم های غذایی کم فیبر و پر چربی
  • رژیم های غذایی سرشار از گوشت های فرآوری شده
  • اضافه وزن و چاقی
  • سیگار کشیدن محصولات تنباکو
  • مصرف الکل

اگرچه نمی‌توانید برخی از این عوامل خطر، مانند ژن‌ها و سابقه خانوادگی خود را اصلاح کنید، اما می‌توانید با اقداماتی هم چون  تغییر رژیم غذایی معمولی به طور قابل‌توجهی کاهش خطر ابتلا به این بیماری کاهش دهید.

رژیم‌های غذایی کاملا گیاهی  سرشار از حبوبات، میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها هستند که همگی دارای فیبر بالایی هستند.

مطالب مرتبط ----> علائم سرطان روده بزرگ

به خوبی ثابت شده است که خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک کند و افرادی که از رژیم‌های گیاهی پیروی می‌کنند، نسبت به افرادی که از الگوهای غذایی دیگر پیروی می‌کنند، تمایل بیشتری به مصرف فیبر دارند.علاوه بر این، یک مطالعات نشان می دهد که حبوبات، که حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های ضد سرطان هستند، جزء اصلی بسیاری از رژیم های غذایی وگان هستند. حبوبات ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در صورت مصرف منظم کاهش دهند.

علاوه بر این مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به سرطان ها، از جمله سرطان روده بزرگ، مرتبط می باشد. از آنجایی که رژیم‌های گیاهی گوشت را حذف می‌کنند، گیاه‌خواران از مصرف گوشت‌های قرمز و فرآوری‌شده اجتناب می‌کنند و این ممکن است خطر ابتلا آنها را کاهش دهد.

آیا رژیم گیاهخواری می تواند سرطان روده بزرگ را درمان کند؟

اما رژیم‌های وگان نیز ممکن است کالری کمتری نسبت به سایر رژیم‌ها داشته باشند. اگر با سرطان زندگی می کنید، مهم است که مطمئن شوید به اندازه کافی کالری و پروتئین مصرف می کنید. بهتر است بیشتر حبوبات، پروتئین سویا و غلات کامل بخورید و از آجیل، دانه ها ی روغنی فراوان لذت ببرید.

تحقیقات در مورد بقای سرطان و نوع تغذیه بسیار اندک است، اما یک بررسی در سال 2016 نشان داد که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و ماهی با کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان مرتبط است. البته سبزیجات در رژیم غذایی وگان در اولویت هستند، در حالی که ماهی از این رژیم حذف می شود. با این حال، یک بررسی جدیدتر منبع مطمئن نشان داد که تغییرات رژیم غذایی تأثیر کمی بر میزان مرگ و میر در میان افراد مبتلا به سرطان دارد.

جالب است بدانیم ----> رژیم مدیترانه ای

صرف نظر از نتایج تحقیقات مختلط، منبع CDCTrusted افراد مبتلا به سرطان را تشویق می کند تا رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی را مصرف کنند. الگوی غذایی وگان می تواند غذاها و مواد مغذی مورد نیاز را فراهم کند.

علاوه بر تغییرات رژیم غذایی، اصلاحات دیگری در سبک زندگی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ انجام دهید.

الکل عامل خطر بزرگی است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیش از حد الکل ممکن است با 50٪ افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط باشد.

انجمن سرطان آمریکا (ACS) گزارش می دهد که از سال 2020، مصرف الکل ممکن است عامل 6 درصد از سرطان ها و 4 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده باشد.

سیگار کشیدن یکی دیگر از عوامل خطر اصلی است. اگر در حال حاضر محصولات تنباکو مصرف می‌کنید، ترک سیگار یا پیوستن به یک برنامه ترک سیگار جهت حمایت از شما در کاهش مصرف سیگار در نظر بگیرید.

ورزش نیز نقش بسیار زیادی دارد. مؤسسه تحقیقات سرطان آمریکا توصیه می کند حداقل 150 دقیقه یا 2.5 ساعت در هفته فعالیت بدنی داشته باشید.

اگر بیش از 50 سال سن دارید یا در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستید، به طور منظم غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام دهید. برخی از کارشناسان اکنون می گویند که افراد 40 ساله نیز باید به طور منظم غربالگری شوند. سرطان روده بزرگ زمانی قابل درمان است که زود تشخیص داده شود

آیا وگان بودن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟

به طور کلی، رژیم های غذایی وگان که به خوبی برنامه ریزی شده اند با خطر کمتر سرطان مرتبط هستند.

ممکن است دلایل مختلفی برای این وجود داشته باشد، مانند افزایش مصرف فیبر و کاهش مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده.

بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ چیست؟

بهترین الگوی غذایی برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ، الگوی غذایی است که شامل انواع غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها، حبوبات و غلات کامل باشد.

پروتئین های حیوانی مانند ماهی، مرغ و لبنیات نیز ممکن است شامل شوند.

به طور کلی، برای بهره بردن از فواید گیاهان لازم نیست حتما گیاهخوار شوید. با گنجاندن غذاهای گیاهی بیشتری را در الگوی غذایی منظم خود می توانید از فواید آن در پیشگیری و درمان بیماری ها بهره مند شوید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست