اعتیاد به شیرینیجات و 7 راهکار درمانی

دیابت
اعتیاد به شیرینیجات
اعتیاد به شیرینیجات

اعتیاد به شیرینی‌ چیست؟

مصرف بیش از حد مواد شیرین کم‌کم باعث می‌شود فرد نتواند بدون آنها برای مدت طولانی زندگی کند. میلیون‌ها نفر به مصرف شیرینی‌ها اعتیاد دارند و متأسفانه بدتر از آن اینکه خود آنها نیز از ابتلا به آن آگاهی ندارند.

پس از خوردن یک ماده شیرین، مغز مواد شیمیایی طبیعی به نام مواد شبه افیونی آزاد می‌کند که احساس لذت را در بدن به وجود می‌آورد و بدن مقدار بیشتری از آن را طلب می‌کند. پژوهشگران بر این باورند که هنگام مصرف شیرینی قسمتی از مغز که فعال می‌شود و طلب شیرینی مجدد می‌کند، همان قسمتی است که با مصرف مواد مخدر فعال می‌شود و مواد مخدر بیشتری طلب می‌کند.

اینکه چند ایرانی از اعتیاد به مواد قندی رنج می‌برند، مشخص نشده. اما آمار معتادان به خوراکی‌های شیرین، در جهان بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنیم. پژوهشگران می‌گویند، حدود 10درصد جمعیت آمریکا، به قند اعتیاد دارند و با وجود تهدیدی که مصرف این ماده‌غذایی برای سلامتی‌شان ایجاد می‌کند، نمی‌توانند از آن دل بکنند. به باور متخصصان، سالم‌خوری یا پیروی از رژیم‌های خاص غذایی، نمی‌تواند از درد کسانی که به مصرف موادقندی وابسته‌اند کم کند و منع کردنشان از مصرف این ماده هم می‌تواند خستگی، سرگیجه و افت قندخون را به همراه داشته باشد.

اعتیاد به شیرینیجات
اعتیاد به شیرینیجات

نشانه های اعتیاد به شیرینی ممکن است اختلال در غذا خوردن و یا یک عادت بد باشد. هر کس میتواند از غذاهایی که قند دارند به شکل ناسالمی استفاده کند اما نمیتوان به همه گفت که اعتیاد به شیرینی دارند. بعضی نشانه های اعتیاد به شیرینی: ممکن است بیشتر از آنچه قصد داشتید بخورید و یا کنترل خوردن را از دست بدهید، ممکن است اگر شیرینی نخورید احساس بدی داشته باشید کاهش قند خون منجر به عصبی شدن ، لرزیدن و یا حتی عرق سرد در این افراد می شود.

از جمله نشانه های اعتیاد افراد به خوراکی های شیرین، مشکل در به خواب رفتن، داشتن جوش ثابت بر روی صورت و کاهش احساس طعم و مزه خوراکی ها برروی زبان را می توان نام برد.

اعتیاد به شیرینیجات
اعتیاد به شیرینیجات

عوارض جانبی مصرف بیش از حد شیرینی‌ها

اعتیاد به قند می‌تواند طول عمر افراد را 11 تا 20 سال کاهش دهد و این یک واقعیت است. بعلاوه، عوارض زیر از پیامدهای مصرف زیاد قند می‌باشند:

دیابت، بیماری قلبی، چاقی، اختلال در مغز، ضعف سیستم ایمنی، افزایش قندخون، پوسیدگی دندان و سوء‌تغذیه.

خوردن شیرینی عوارض بسیاری دارد و در برخی موارد افراد نمی‌توانند آن را تشخیص دهند، برای مثال اگر افراد معتاد به شیرینی یک روز آن را نخورند، کم‌تحرک خواهند بود و انرژی لازم را نخواهند داشت و گاه حتی دچار تکرر ادرار و تشنگی زیاد می‌شوند و حتی در زمان سیری نیز احساس گرسنگی زیاد می‌کنند.

از جمله عوارض مصرف خوراکی های شیرین می توان افزایش وزن، احتمال ابتلا به دیابت و انواع سرطان ها، آکنه و جوش صورت، کاهش احساسات عاشقانه و سرد مزاجی، تسریع روند پیری سلول ها و اعضای بدن، سردرد و کاهش تمرکز را نام برد.

اعتیاد به شیرینیجات
اعتیاد به شیرینیجات

راهکارهای درمانی اعتیاد به شیرینیجات

  1. یاد بگیرید هوس‌هایی را که نتیجه‌ی گرسنگی واقعی نیستند، شناسایی و مدیریت کنید. این هوس‌ها معمولا از اضطراب یا استرس نشأت می‌گیرند. برای مدیریت استرس‌تان، راه‌های دیگری پیدا کنید: برای آرام کردن بدن‌تان به پیاده‌روی بروید، با یک دوست تماس بگیرید، کتاب بخوانید، با حیوان خانگی‌تان بازی کنید، فیلم تماشا کنید، نفس عمیق بکشید، مدیتیشن کنید، به موسیقی گوش کنید یا دوش آب گرم بگیرید. تمدد اعصاب به متعادل کردن قند خون و کاهش هوس‌های غذایی کمک می‌کند.
  2. منظم ورزش کنید: علاوه بر ورزش منظم، به مقدار مناسب در معرض نور خورشید قرار بگیرید و خواب کافی داشته باشید تا هوس مصرف شکر را کاهش دهید.
  3. مکمل مولتی‌ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید: کرومیوم پیکولینات و ال‌گلوتامین به کاهش هوس‌های غذایی در برخی افراد کمک می‌کنند.
  4. قبل از بیرون رفتن از خانه، مطمئن شوید که گرسنه نیستید: بخصوص اگر در بیرون خانه، تنها به غذاهای شیرین دسترسی دارید با خودتان، تنقلات سالم ببرید.
  5. در طول روز میزان کافی آب بنوشید چون ممکن است تشنگی را با گرسنگی اشتباه بگیرید.
  6. به مدت سه هفته خوردن ماده ی غذایی شیرین مورد علاقه تان را کنار بگذارید. این احتمال وجود دارد که در عرض این سه هفته اعتیاد و میل شما نسبت به آن ماده از بین برود.
  7. در هر وعده ی غذایی از پروتئین استفاده کنید. پروتئین بسیار کندتر از کربوهیدرات های ساده هضم می شود و باعث می شود مدت زمان بیشتری احساس سیر بودن در شما باقی بماند.

دکترفود،دکترتغذیه شما

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست