شیردهی و دیابت “هر آنچه نمیدانستید”

بارداری و شیردهیدیابت
شیردهی و دیابت
شیردهی و دیابت

امروزه اکثر مادران با فواید شیردهی آشنایی دارند. فواید شیردهی برای مادر و نوزاد بسیار زیادند ، اما یک سوال رایج این هست که اگر مادر دیابت داشته باشه میتواند به نوزاد شیر بدهد ؟

برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

شیردهی و دیابت
شیردهی و دیابت

شیردهی و دیابت

تغذیه با شیر مادر یک فرآیند ساده و طبیعی است که به فرزند شما کمک می کند تا زندگی سالم تری را آغاز کند. به همین دلیل به مادران مبتلا به دیابت نیز توصیه می شود حداقل شش ماه برای شیردهی به نوزاد خود برنامه ریزی کنند.

یکی از چالش های مادران مبتلا به دیابت در شیردهی ترشح دیرتر شیر است.

تولید شیر معمولاً پس از سه یا چهار روز اتفاق می‌افتد، اما در صورت ابتلا به دیابت بارداری سینه‌ها دیرتر تولید شیر را شروع می‌کنند.

همچنین داشتن شاخص تودۀ بدنی بالا در پیش از بارداری، نیاز به درمان با انسولین برای دیابت بارداری و سابقهٔ زایمان سزارین نیز احتمال تولید دیرتر شیر در سینه‌ها را افزایش می‌دهد.

فواید شیردهی برای مادر و نوزاد

شیردهی و دیابت
شیردهی و دیابت

همانطور که در بالا ذکر شد شیردهی چه زمانی که مادر در سلامت کامل است چه زمانی که به بیماری هایی بجز موارد ممنوعه برای شیردهی مبتلا هستند دارای فواید زیادی است.

فواید شیردهی برای مادرعبارتند از:

  • می‌توان با شیردهی پستانی حدود ۵۰۰ کالری در روز سوزاند، که همین امر کمک می‌کند مادر بتواند اضافه وزن بارداری خود را از دست بدهد.
  • شیر دادن موجب آزاد شدن هورمون اکسی توسین در مادر می‌شود که همین هورمون رحم را منقبض کرده و کمک می‌کند به اندازه قبل از بارداری بازگردد بعلاوه انقباض رحم سبب کاهش خونریزی پس از زایمان شده و از خونریزی های بعدی نیز جلوگیری می‌کند.
  • هورمون‌های شیردهی باعث آرامش مادر، کاهش استرس و کنترل بهتر دیابت خواهد شد ترشح این هورمون ها مصرف انرژی را کم می‌کند که در نتیجه نیاز به انسولین را کاهش می‌دهد، بسیاری از مادران دیابتی هنگام شیر دادن به فرزندشان احساس سلامتی کامل می‌کنند.
  • مطالعات نشان می‌دهد شیردهی از ۶ ماه تا ۲۴ ماه، خطر ابتلا به سرطان سینه را در مادران شیرده ۱۱ تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد، این یافته از آن‌جایی دارای اهمیت است، که سرطان سینه، دومین بیماری کشنده در میان زنان آمریکایی است.
  • احتمال ابتلا به سرطان رحم و تخمدان در مادرانی که شیردهی دارند بسیار پایین‌تر از مادرانی است که از شیر خود برای تغدیه فرزندشان استفاده نمی‌کنند.
  • شیردهی با شیر مادر احتمال بروز پوکی استخوان را در مادران می‌تواند کاهش دهد.
شیردهی و دیابت
شیردهی و دیابت

فواید شیردهی برای نوزاد عبارتند از:

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، در آینده ریسک کمتری در ابتلا به دیابت نوع 1 دارند. همنطور احتمال اضافه وزن یا چاقی، به عنوان یک عامل خطر برای دیابت نوع 2، در آینده برای آنها کمتر است. تغذیه با شیر مادر همچنین با خطر کمتر ابتلا به آسم ، اگزما ، بیماری­ تنفسی ، عفونت گوش و سایر مشکلات سلامتی جدی در کودکان همراه است.

همچنین شیر مادر سرشار از مواد مغذی و پادتن‌هایی است که کودک در حال رشد شما به آن نیاز دارد و در صورت ابتلای مادر به دیابت بارداری، ممکن است نوزاد پس از تولدش یا در آینده دچار مشکلاتی باشد که برای رفعشان یا پیشگیری از آنها لزوم شیردهی بیشتر خواهد شد.

علاوه بر موارد ذکر شده نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، به علت مکیدن سینه، عضلات صورت آنها، قوی‌تر می‌شود، از طرفی، تغذیه نشدن با شیر مادر و خوردن شیر با بطری، نظم و هماهنگی بین فک بالایی و پایینی را بر هم می‌زند و با رشد کودک، احتمال انجام ارتودونسی، برای او افزایش می‌یابد؛ همچنین، باکتری‌های موجود در شیر مادر، می‌تواند از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری کنند.

شیردهی و دیابت
شیردهی و دیابت

کلام آخر

اینکه برخی می‌گویند خانم‌های مبتلا به دیابت نمی‌توانند شیر بدهند ادعایی بی پایه است و به هیچ وجه درست نمی‌باشد. به یاد داشته باشید با مراقبت مناسب و نظارت مرتب بر سطح قند خون، شما و کودکتان از هر آسیبی در امان خواهید ماند.

دکترفود،دکترتغذیه شما

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست