5 دلیل که ممکن است در خطر ابتلا به بیماری کبدی باشید!

کبد
بیماری کبدی

کبد انسان اندام شگفت انگیزی است. هر روز صفرا تولید می کند، به هضم و جذب مواد مغذی کمک می کند، سموم را از خون شما پاک می کند، چربی ها، الکل و داروها را تجزیه می کند، سطح قند خون و هورمون ها را کنترل می کند، آهن را ذخیره می کند و خیلی فعالیت های مفید دیگر.

نکته مهمی که وجود دارید این است که برای شروع توجه به احتمال بیماری کبد، نباید منتظر ظاهر شدن علائم باشید.

‎برای توجه به سلامت کبد نباید در انتظار ظهور علائمی   یرقان زرد یا درد در سمت راست بالای شکم بود زیرا اینها نشانه‌هایی هستند که نشان میدهند کبد بسیار آسیب دیده است. بهتر است بیماری کبد را قبل از اینکه خیلی جدی شود متوقف کنید.

‎در اینجا پنج عامل خطر اصلی برای ابتلا به بیماری کبدی آورده شده است.

1. عدم توجه به شست و شوی صحیح میوه و سبزی

در حالی که کبد مسئول پاکسازی سموم از خون است، قرار گرفتن بیش از حد در معرض سموم می تواند فعالیت کبدی را مختل کند. برچسب های هشدار دهنده مواد شیمیایی را که در خانه استفاده می کنید بخوانید و میوه ها و سبزیجات را قبل از مصرف بشویید تا مطمئن شوید که آفت کش ها را وارد بدن نمی کنید. سموم شیمیایی با نمک و سرکه از بین نمی روند و برای از بین بردن آنها باید ابتدا حداقل برای ده دقیقه میوه جات را در آب سرد قرار دهید و سپس از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید!

مکمل های مضر

فقط به این دلیل که یک مکمل به عنوان “طبیعی” برچسب گذاری شده است به این معنی نیست که برای شما خوب است – بسیاری از گیاهان و مکمل ها با آسیب کبدی مرتبط هستند. بیست درصد آسیب های کبدی در ایالات متحده توسط گیاهان ایجاد می شود. مصرف بیش از یک دارو یا گیاهی که روی کبد اثر می‌گذارد ممکن است مشکل را تشدید کند. در مورد هر دارو و مکملی که مصرف می کنید، حتی داروهای گاه به گاه یا بدون نسخه،  را به پزشک یا متخصص تغذیه خود بگویید.

مصرف الکل

کبد چرب الکلی که باعث التهاب کبد (هپاتیت الکلی)، در نهایت زخم (سیروز) و حتی سرطان کبد می شود، فرآیندی است که با حداقل چهار نوشیدنی در روز برای مردان و دو نوشیدنی برای زنان آغاز می شود. تا زمانی که علائم را نشان دهید، کبد شما ممکن است غیرقابل ترمیم آسیب ببیند. خبر خوب: افرادی که نوشیدن الکل را در مرحله کبد چرب متوقف می‌کنند، ممکن است متوجه شوند که شرایط خود به خود معکوس می‌شود.

چاقی، دیابت یا کلسترول بالا

این شرایط می تواند باعث بیماری کبد چرب غیر الکلی شود که همچنین ممکن است منجر به سیروز و سرطان کبد شود. بیماری کبد چرب سریع ترین دلیل در حال رشد جهان برای نیاز به پیوند کبد است.همانند کبد چرب الکلی، کبد چرب غیر الکلی را می توان در مراحل اولیه با قطع کربوهیدرات های ساده مانند نان و شکر و خوردن میوه، سبزیجات بیشتر کنترل کرد. با رژیم غذایی صحیح این موارد را اصلاع کنید.

تاریخچه خانوادگی بیماری کبد

چه شما یا یکی از اعضای خانواده شما بیماری کبدی را تجربه کرده باشید، ممکن است در برابر بیماری های کبدی آسیب پذیرتر باشید. به عنوان مثال، هپاتیت ب یا سی و هموکروماتوز از عوامل خطر سرطان کبد هستند. اگر یکی از بستگان نزدیک به بیماری ژنتیکی کبدی مانند هموکروماتوز، بیماری ویلسون یا کمبود آلفا-1-آنتی تریپسین مبتلا بوده است، باید مراقب علائم باشید. اگر شما یا یکی از اعضای نزدیک خانواده شما بیماری کبدی داشته اید، باید از مصرف الکل خودداری کنید.

دکترفود ، دکترتغذیه شما