رژیم غذایی در حساسیت های غذایی

آلرژی و بیماری های خاص
رژیم غذایی در حساسیت های غذایی
رژیم غذایی در حساسیت های غذایی

حساسیت های غذایی

حساسیت های غذایی که به نام عدم تحمل غذایی نیز شناخته می شوند با واکنش های تجدیدپذیر و ناسازگار به غذاها یا مواد تشکیل دهنده غذاها و در مواد مقادیری که توسط اکثر مردم قابل تحمل هستند مشخص می شوند.

از لحاظ اصولی این اختلالات را حساسیت غذایی غیر آلرژیک توصیف می‌کنند چون بر سیستم ایمنی تاثیر نمی گذارند در حالی که در آلرژی‌های غذایی پاسخ ایمنی توسط بدن ایجاد میشود.

علائم حساسیت غذایی شدت کمتری دارند و زمان بیشتری برای آشکار شدن آنها نسبت به آلرژی‌های غذا مورد نیاز است اما در آلرژی‌های غذایی علائم می توانند به طور بالقوه مرگبار باشند و به محض استفاده از غذا بروز کنند.

رژیم غذایی در حساسیت های غذایی
رژیم غذایی در حساسیت های غذایی

خاستگاه

خاستگاه حساسیت های غذایی به خاطر فقدان تحقیقات کافی در این زمینه اغلب اوقات به خوبی تشخیص داده نمی شود با این حال ارزیابی حساسیت های غذایی در مقایسه با سایر اختلالات پزشکی خیلی سخت است چون عوامل و متغیرهای زیادی در این مسئله دخالت دارند که عبارتند از نوع مقدار و تناوب غذاهای مصرفی در رژیم غذایی خاص که این مسئله در کنار عوامل محیطی باعث بروز علائم می گردند.

حساسیت های غذایی که شامل افزودنیهای خوراکی خاص هستند راحت‌تر می‌توانند مورد بررسی قرار گیرند و امروزه به خوبی مشخص شده است که بعضی از افراد به رنگ های مصنوعی و نگهدارنده ها بنزوات سدیم ، بنزوئیک اسید ، دی اکسید سولفور و سولفید ها حساسیت دارند.

در بعضی از مطالعات گلوتن و کازئین را در کودکان مبتلا به اوتیسم و بیش فعالی توأم با عدم تمرکز از غذا حذف کردند و مشاهده شده ارتباط رفتار آنها تغییرات عمده‌ای پیدا کرده است.

نکته مهم این است که در مطالعات انجام شده هیچ رژیم پایه در نظر گرفته نشده است و بنابراین حذف این مواد غذایی از رژیم و استفاده بیشتر از گروه‌های غذایی از قبل میوه‌ها سبزی‌ها ماهی غذاهای دریایی انواع مغزها برنج قهوه‌ای و غذاهای حاوی سویا مثل توفو و شیر سویا باعث دریافت بیشتر مواد مغذی ضروری برای سلامت جسمی و روحی شده است.

مهم‌ترین نتیجه ای که از این مطالعات میشود گرفت این است که چه غذاهایی اضافه شده‌اند به جای اینکه حذف شدند و یا حتی ترکیب غذاها به چه صورتی بوده است.

حساسیت های غذایی معمول

تخم مرغ

 شیر و لبنیات

بادام زمینی و سایر مغزها

 صدف‌های خوراکی

 سویا

توت‌فرنگی

 گندم

علایم احتمالی از حساسیت های غذایی
علایم احتمالی از حساسیت های غذایی

علایم احتمالی از حساسیت های غذایی

 نفخ و درد شکم

 یبوست

 اسهال

سرفه زیاد

 بیش فعالی

کولیک نوزادی

 سندروم روده تحریک پذیر

 خارش پوست

 میگیرن

 جوش های پوستی

 عطسه زیاد

 درد بدون علت مفاصل و ماهیچه‌ها

 استفراغ

 خس خس سینه

رژیم غذایی در حساسیت های غذایی
رژیم غذایی در حساسیت های غذایی

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به حساسیت غذایی بستگی به نوع غذا یا ترکیب غذایی ایجاد کننده مشکل دارد اگر یک نوع غذای خاص یا ترکیب غذایی باعث ایجاد این حالت می شود بهترین کار این است که برای مدتی آن را از رژیم غذایی فرد حذف کنیم و در مرحله بعد بدون اینکه خود فرد اطلاع داشته باشد ترکیب مذکور را به رژیم اضافه کنیم در این حالت اگر علایم بازهم بروز کردن نشان دهنده این است که فرد به آن ماده حساسیت دارد به عبارت دیگر اگر وجود یا عدم وجود یک ترکیب غذایی در رژیم باعث وجود یا عدم وجود علایم شد تشخیص حساسیت غذایی مثبت است.

اگر شدت علایم حساسیت غذایی در فرد زیاد باشد افزودن دوباره آن به رژیم باید تحت نظر پزشک انجام شود در مواردی که به چندین غذا مشکوک باشیم فرد باید رژیمش را خیلی محدود کند و فقط غذاهایی استفاده نمایید که هیچ گونه علامتی ایجاد نمی کنند مثل برنج گوشت گوسفند و گلابی تا زمانی که علائم حساسیت به کلی از بین رفتند به این کار ادامه دهد.

پس از آن غذاهای مشکوک باید یکی یکی به رژیم اضافه شوند و اختلالات ایجاد شده در اثر مصرف آن ها مورد بررسی قرار گیرند تا بدین وسیله غذاهای حساسیت زا شناسایی گرداند افرادی که به حساسیت‌های غذایی شک دارند یا به این مسئله اطمینان دارند و گروه های غذایی اصلی را از رژیم خود حذف کردند باید از دستورات یک رژیم شناس حرفه‌ای تبعیت کنند و از ایجاد کمبود برای بدن خود جلوگیری نمایند.

بادریافت رژیم های آلرژی دکترفود با سختی ها خداحافظی کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست