دیابت و 5 عارضه چشمی مرتبط با آن

دیابت

دیابت و 5 عارضه چشمی مرتبط با آن

دیابت از جمله شایعترین بیماریهای متابولیک محسوب می شود. دیابت، پرفشاری خون و اختلالات چربیهای خون را بیماری های تمدن جدید می نامند. تمدن جديد با توجه به شهرنشيني و محدود كردن فعاليت انسانها و افزایش مصرف مواد پر انرژی… در كنار مزايا، بيماريهاي جديدي را به ارمغان آورده كه قبلاً به آنها بيماري اغنيا يا ثروتمندان اطلاق مي شده است.

ديابت قندی (Diabetes Mellitus) یا مرض قند بيماري است كه در آن مقدار ترشح انسولین کمتر از میزان لازم برای طبیعی نگهداشتن قند خون است یا این انسولین توانایی عملکرد صحیح را از دست می دهد و به درستی کار نمی کند. انسولین ماده ای است که در بدن تمام افراد طبیعی توسط بخشی از غده لوزالمعده ساخته و به داخل جریان خون ریخته می شود.

این ماده در سوخت و ساز مواد نشاسته ای و قندهای ساده و در نتیجه تنظیم قند خون نقش مهمی دارد؛البته انسولین برای متابولیسم تمامی مواد غذایی مثل پروتئین و چربی هم لازم و ضروری است  به بیان دیگر انسولین مایه ی حیات است. 

بنا بر این کاهش نسبی آن در جریان دیابت، منجر به افزايش قند خون مي شود كه در صورت عدم کنترل وتنظیم آن در حد مناسب منجر به ضايعات جبران ناپذير در قسمتهاي مختلف بدن مي شود. منظور از کاهش نسبی انسولین اینست که یا ترشح انسولين از لوزالمعده كاهش مي يابد و يا اثربخشی آن در بدن کم مي شود؛ یعنی بهر حال مقدار کافی انسولین در بدن وجود ندارد.

دیابت و 5 عارضه چشمی مرتبط با آن

دیابت و 5 عارضه چشمی مرتبط با آن
دیابت و 5 عارضه چشمی مرتبط با آن

 عوارض دیابت:

  • آسیب کلیوی: کلیه ها نیز در صورت بالا بودن قند خون، آسیب دیده و دیالیز را به دنبال خواهد داشت.
  •  زخم پای دیابتی: عدم کنترل قند خون و عدم مراقبت صحیح از پاها، موجب ایجاد زخم هایی در پا می شود
  • بیماری های قلبی و عروقی: دیابت کنترل نشده، احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و فشار خون را افزیش می دهد.
  • عوارض عصبی: اعصاب حسی و حرکتی اندامها مخصوصاً پاها در اثر قند خون بالا دچار آسیب می شوند
  • عفونت لثه و دندان: افراد دیابتی بیشتر در معرض خطر عفونت لثه ها و پوسیدگی و لق شدن دندان ها هستند
  • مشکلات چشمی

دیابت و 5 عارضه چشمی مرتبط با آن

عوارض دیابت
عوارض دیابت

دیابت و مشکلات چشمی:

هنگامی که شما به یک شی نگاه می کنید، نور از قسمت های قدامی چشم عبور کرده و توسط قرنیه و لنز بر روی شبکیه متمرکز می شود. شبکیه یک بافت ظریف و حساسی  است که به نور حساس است و توسط یک شبکه ظریف از رگ های خونی تغذیه می شود. این عروق خونی ممکن است در اثردیابت آسیب ببیند. شبکیه نور را به صورت سیگنال های الکترونیکی به مغز انتقال می دهد. مغز هم این سیگنال ها را آنالیز می کند.

دیابت و 5 عارضه چشمی مرتبط با آن

گلوکوم (آب ‌سیاه)

احتمال ابتلای افراد مبتلا به دیابت، به گلوکوم بیشتر از افراد غیر دیابتی است. سابقه طولانی دیابت و سن بالا ریسک فاکتور های گلوکوم است . که افزایش فشار در چشم به رگ‌های خونی شبکیه و اعصاب چشم آسیب رسانده و درنتیجه این آسیب‌ها به ‌مرور دید کاهش می‌یابد.

گلوکوم (آب ‌سیاه)
گلوکوم (آب ‌سیاه)

رتینوپاتی پرولیفراتیو

در این نوع مشکل چشمی مویرگ‌های خونی شدیداً آسیب‌دیده و مسدود می‌شوند، درنتیجه مویرگ‌های خونی جدیدی در شبکیه ایجاد می‌شوندو باعث اختلال در بینایی شوند. جتی ممکن است بافت‌های غیر نرمال در شبکیه ایجاد و در نهایت موجب کنده شدن شبکیه شوند.

دیابت و 5 عارضه چشمی مرتبط با آن

رتینوپاتی غیر پرولیفراتیو

این حالت، شایع‌ترین شکل رتینوپاتی است که در آن مویرگ‌های که در قسمت پشت چشم هستند به شکل بادکنکی و یا کیسه‌ای تغییر شکل می‌دهند.

دیابت و 5 عارضه چشمی مرتبط با آن

ادم ماکولا

به دنبال آسیب مویرگ‌ها به دلیل رتینوپاتی، مایعات از مویرگ‌ها نشت کرده و منجر به ادم در آن می‌شود؛ این حالت ادم ماکولا نام دارد و با تاری دید و در موارد شدیدتر نابینایی همراه است.

ادم ماکولا
ادم ماکولا

کاتاراکت (آب ‌مروارید)

کاتاراکت، یکی از مشکلات چشمی بسیار شایع است که شیوع آن در افراد مبتلا به دیابت، بالاتر است. در افراد مبتلا به دیابت کاتاراکت در سنین پائین تر بیشتر دیده می‌شود و پیشرفت آن نیز سریع‌تر است. در کاتاراکت، عدسی چشم کدر شده و دید دچار مشکل می‌شود.

درمان این بیماری های چشمی اگر در زمان درست انجام شود باعث بهبودی کامل می شود ولی اگر دیر هنگام باشد ممکن است مشکلات جبران ناپذیری ایجاد شود

با رژیم غذایی می توانید جلوی تمامی مشکلات را بگیرید.

دیابت و 5 عارضه چشمی مرتبط با آن

مشکلات چشمی دیابت
مشکلات چشمی دیابت

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست