آرتریت روماتوئید یک بیماری اتوایمیون ناتوان کننده و اکثر اوقات فلج کننده با اثرات فردی ، اجتماعی و اقتصادی می باشد. اگرچه کمتر از استئوآتریت شیوع دارد ولی شدیدتر است. در زنان بیشتر از مردان شیوع داشته و اوج شروع آن بین 20 تا 45 سالگی است.

شیوع جهانی آرتریت روماتوئید در حدود 1-2٪ با تنوع زیادی در بین جمعیت های مختلف تخمین زده می شود.آرتریت روماتویید بافت های داخلی ، رگ های خونی، غضروف، استخوان، تاندون ها و رباط ها و نیز غشای سینوویال مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد. در این بیماری عوامل التهابی نقش دارند.

این بیماران در معرض افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی هستند. اگرچه علت دقیق آرتریت روماتوئید مشخص نیست ولی برخی ژن ها کشف شده اند که در آن نقش دارند. چندین عامل محیطی مانند سیگار کشیدن، آلودگی هوا، گرد و غبار، رژیم غذایی و عفونت‌ها در ایجاد این بیماری سیستمیک و ظهور اتوآنتی‌بادی‌ها سال‌ها قبل از شروع علائم نقش دارند.

آرتریت روماتوئید

از جمله راهکار های  کنترل کننده علایم این بیماری رژیم درمانی مناسب است . رژیم غذایی و مواد مغذی به عنوان عوامل محیطی بالقوه موثر بر توسعه و سیر بیماری مورد توجه قرار گرفته اند.

وزن خود را کاهش دهید!

وزن بالا میتواند این بیماری را ایجاد کرده و یا تشدید کند.افزایش وزن یک بار اضافی روی مفاصل بوده که با کنترل آن هم میتوان از این بیماری پیشگیری و هم آنرا درمان کرد. پس با رعایت یک رژیم غذایی اصولی وزن خود را نرمال کنید و بافت چربی را کاهش دهید.

رژیم غذایی ضدالتهابی

هدف این رژیم دست یابی به تنوع با مصرف مقادیر زیادی غذاهای تازه، به حداقل رساندن غذاهای فراوری شده و فست فود و میوه ها و سبزیجات فراوان می باشد.

این رژیم شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات بجز پیاز و سیب زمینی که حاوی سولانین ( ترکیب ایجاد کننده التهاب) هستند، می باشد. از نظر اسید چرب اشباع مانند روغن جامد چربی حیوانی و دنبه همچنین چربی ترانس فقیر می باشد.از نظر چربی های امگا 6 مانند روغن آفتابگردان و روغن کنجد می باشد.

از نظر چربی امگا 3 که در روغن زیتون، بذرک، گردو، دانه های کدو تنبل ، ماهی های چرب آبهای سرد مانند سالمون، ساردین، خالمخالی و شاه ماهی وجود دارد،  سرشاز است. سایر روغن های سالم مانند دانه انگور، گردو و کانولا می باشد. از نظر کربوهیدرات های ساده مانند قند، شکر، پاستا، نان سفید، برنج سفید، کلوچه، شیرینی و کیک، شکلات و آبنبات فقیر است . ترجیحا غلات مصرفی برنج قهوه ای و نان های سبوس دار است.

این رژیم شامل پروتئین لخم مانند مرغ و ماهی است و از نظر تخم مرغ، گوشت قرمز، کره و محصولات لبنی پرچرب فقیر است. غذاهای فراوری شده و سوسیس و کالباس در این رژیم  محدود است. ادویه هایی مانند زنجبیل، کوری، زردچوبه و رزماری به مقدار فراوان در این رژیم موجود می باشد.

این رژیم حاوی منابع خوب ریزمغذی ها مانند میوه ها و سبزیجات  با رنگ های مختلف بخصوص گوجه فرنگی، توت ها، میوه های نارنجی و زرد و سبزیجات دارای برگ سبز تیره و خانواده کلم ها مانند گل کلم، بروکلی و .. بوده و دارای غذاهای حاوی سویا، چای ( بخصوص سبز) و شکلات تلخ درحد اعتدال می باشد.

آرتریت روماتوئید

آووکادو، لوبیا سویا و هیالورونیک اسید می توانند در کاهش علایم مفید باشند.

کلسیم و ویتامین دی

بسیاری از این بیماران کلسیم و ویتامین دی کافی مصرف نمی کنند و یک ارتباط معکوس بین سطح ویتامین دی و علائم بالینی و درد مفاصل وجود دارد. بنابراین توجه به دریافت کافی این ویتامین داشته باشید. شما می توانید منابع لبنی را به طور کم چرب در ترکیب با زردچوبه و فلفل مصرف کنید.

دکترفود،دکترتغذیه شما